|
کدخبر: 270732

اوکراین و سوئیس توافق کردند

رسانه‌های خبری سوییس از توافق میان کی‌یف و برن در زمینه «مأموریت حفاظت از منافع اوکراین در روسیه» توسط دولت برن خبر دادند و تاکید کردند این ماموریت تنها در صورت موافقت روسیه اجرایی خواهد شد.

وزارت امور خارجه سوییس آنچه در روزنامه «Loserner Zeitung» درباره توافق این کشور با اوکراین در زمینه عهده داری نمایندگی دیپلماتیک کی‌یف در مسکو منتشر شده بود را تایید کرد.

این تارنمای خبری سوییسی به نقل از شبکه تلویزیونی آر. تی. اس (RTS) این کشور نوشت که با توجه به محرمانه بودن این توافق، جزییات آن منتشر نشده‌ است.

بنا بر اعلام وزارت خارجه سوییس،  بر اساس کنوانسیون وین در مورد حقوق معاهدات به منظور اجرایی شدن این توافق، روسیه نیز باید با آن موافقت کند.

«مأموریت حفاظت از منافع اوکراین در روسیه» (mandate of a protecting power) برای سوییس امکان نمایندگی دیپلماتیک کی‌یف را در مسکو در شرایط حاضر که روابط میان روسیه و اوکراین قطع شده است، فراهم می‌کند.

در عین حال سفارت روسیه در برن نیز اعلام کرده که، این سفارتخانه هنوز درخواستی رسمی در این باره دریافت نکرده است.

این گزارش می‌افزاید: اوکراین در روزهای آغازین جنگ با روسیه درخواست خود مبنی بر عهده‌داری نمایندگی دیپلماتیک کی‌یف در مسکو به سوییس را اعلام کرده بود.

به گفته رییس بخش مطبوعاتی وزارت خارجه دولت سوئیس (FDFA)، گفت‌ وگوها با اوکراین در این زمینه به نتیجه رسیده‌ و اکنون برای اجرایی شدن آن تایید روسیه لازم است.

«اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه اوکراین در این زمینه گفته که کی‌یف با توجه به تجربه بالای سوییس در ایفای این نقش، آن کشور را برای این ماموریت انتخاب کرده و نحوه همکاری دیپلماتیک کشورش با سوییس در توافقنامه‌ای دوجانبه مشخص خواهد شد.

در این گزارش آمده است که "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که کشورش به بررسی درخواست‌های مذاکره با اوکراین از طرف کشورهایی که تحریم‌های ضد روسیه را امضا کرده‌اند، تمایلی ندارد.

لاوروف همچنین اعلام کرده بود که اظهار بی‌طرفی سوییس در جنگ میان روسیه و اوکراین پس از اینکه برن تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را امضا کرده، تا حدودی بی ارزش شده‌ است.

سوییس، اکنون نمایندگی دیپلماتیک گرجستان در روسیه را پس از درگیری میان تفلیس و مسکو در سال ۲۰۰۸ میلادی (سال ۱۳۸۶ شمسی) بر عهده دارد. در این راستا، سفارت سوییس در مسکو به شهروندان گرجستانی نیز خدمات ارائه می‌دهد.

منطقه اوستیای جنوبی در آگوست ۲۰۰۸ و در جنگی پنج روزه با وساطت روسیه از گرجستان جدا شد. اوستیای شمالی هم اکنون بخشی از روسیه است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها