|
کدخبر: 273161

دو سناریوی مهم برجامی از زبان آقای معاون !

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره تاثیر برداشته شدن تحریم ها بر حل مشکلات کشور، گفت: تحریم ها مانع است، اما وقتی این مانع برداشته شد، خودمان هم باید تلاش کنیم. صرف برداشتن مانع، اقتصاد ما را شکوفا نمی کند، بلکه ما باید مجاهدت کنیم تا ظرفیت های داخل را فعال کنیم و مشکلات کشور را از سر راه برداریم.

 سید محمد حسینی، در پاسخ به این پرسش که آیا گشایش ها و افزایش منابع دولت منوط به تصویب برجام است، بیان کرد: دولت از ابتدا دو سناریو در نظر گرفته که یکی ادامه شرایط فعلی و عدم احیای برجام است که با خنثی سازی تحریم ها وضعیت اقتصادی در حال بهبود است و سناریوی دیگر به نتجه رسیدن مذاکرات و رفع تحریم هاست که برای این وضع هم پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور قبل به صراحت می گفت آب خوردن، محیط زیست، اشتغال و همه امور در گرو توافق است و پس از هر جلسه مذاکرات، معاون و سخنگو و وزیر خارجه، و نیز سخنگوی دولت و رئیس‌جمهور با آب و تاب فروان به شرح ماجرا می پرداختند و همه چیز را شرطی کرده و به زلف برجام گره زده بودند، ولی این دولت چنین رویکردی ندارد و اداره کشور  را معطل و مردم را چشم انتظار مذاکرات نکرده است و دولت خنثی سازی تحریم ها را خیلی جدی دنبال می کند و همین موجب می شود که طرف مقابل نتواند به اهدافش دست پیدا کند و فشار را مضاف نماید.

دیگر نظریه دو گانه میدان و دیپلماسی مطرح نیست

حسینی با اشاره به اینکه دولت اهل گفت وگو است و مواضع ما در مذاکرات خیلی منطقی است، تصریح کرد: فلسفه مذاکرات و توافق برجام لغو تحریم ها و جلب منافع اقتصادی ملت ایران است و بر اساس تجربه ناکام گذشته که شاهد خروج آمریکا و نقض اروپا بودیم این بار شروطی را مطرح کرده ایم که وضع قبلی تکرار نشود و این منطق را هر عقل سلیمی می پذیرد مثلا راستی آزمایی لغو تحریم ها برای ما اهمیت خاصی دارد از جمله نیاز به زمان دارد که نفت ما به فروش برسد و پول آن هم دریافت شود. در این مذاکرات این خواسته مطرح شد که اگر آمریکا بار  دیگر از برجام خارج شد، شرکت های اروپایی بتوانند تا مدتی در ایران فعالیت کنند، نه اینکه بلافاصله فعالیت خود را متوقف کنند. در حال حاضر نفت را می فروشیم و بخشی از اموال بلوکه شده خود از جمله اموالی که در عراق داشتیم وصول کرده ایم. الان دیگر نظریه دو گانه میدان و دیپلماسی مطرح نیست، میدان پشتوانه مستحکم دیپلماسی است. در گذشته می گفتند درحین مذاکره، رزمایش برگزار نکنید!

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره این که آیا دولت در رابطه با مذاکرات برجام از سوی جناح اصولگرا تحت فشار قرار دارد یا خیر؟ گفت: کسانی که سوالات و یا ابهاماتی دارند، آن را مطرح می کنند به عنوان مثال اخیرا آقای امیرعبدالهیان، باقری، شمخانی و اسلامی در صحن مجلس حاضر شده و به روشنی به سوالات پاسخ داده و آخرین وضعیت را تشریح کردند که غالب نمایندگان قانع شدند، بعضی نمایندگان در قالب نامه یا حضوری دغدغه‌های خود را با دکتر رئیسی مطرح می کنند و این پرسش و پاسخها موجب تفاهم بیشتر در این مسئله مهم می شود و در نهایت تصمیم گیری بر اساس مصالح ملی اتخاذ می شود.

جای نگرانی نیست که شتابزده قرادادی تصویب شود

وی ادامه داد: مجلس در دولت قبل نگران بود که دلدادگان غرب منافع ایران عزیز را نادیده نگیرند و به همین دلیل قانون راهبردی را تصویب کرد اما حالا دولت انقلابی و ولایی است و جای نگرانی نیست که شتابزده قرادادی تصویب شود. در دوره قبل می گفتند هر قراردادی بهتر ازعدم قرارداد است و متاسفانه قراداد جامعیت کافی نداشت و اما اکنون مذاکرات با تامل و دقت بیشتری انجام می شود و تامین مصالح کشور همواره مدنظر است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره تاثیر برداشته شدن تحریم ها بر حل مشکلات کشور، گفت: تحریم ها مانع است، اما وقتی این مانع برداشته شد، خودمان هم باید تلاش کنیم. صرف برداشتن مانع، اقتصاد ما را شکوفا نمی کند، بلکه ما باید  مجاهدت کنیم تا ظرفیت های داخل را فعال کنیم و مشکلات کشور را از سر راه برداریم. در دوره گذشته هم در مقطعی تحریم ها برداشته شد، اما نتیجه مطلوب خاصل نشد.

 

ارسال نظر