|
کدخبر: 273031

گزارش لحظه ای سفر رئیسی به استان خوزستان

تامین آب ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان در طرح غدیر

رئیس‌جمهور به منظور افتتاح طرح آبرسانی غدیر که با هدف تامین آب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان خوزستان در دولت سیزدهم اجرایی شده است، وارد دزفول شد.

سیاست تامین آب ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان در طرح غدیر

سید ابراهیم رئیسی امروز برای چهارمین نوبت از زمان انتخابات به عنوان رئیس‌جمهور به خوزستان سفر کرد. مهمترین برنامه رئیس جمهور افتتاح طرح آبرسانی غدیر است. در ادامه گزارش لحظه ای سفر رئیس جمهور به این استان را مشاهده می کنید. همراه ما باشید.

۱۴:۰۲ رئیسی خوزستان را به مقصد تهران ترک کرد

سید ابراهیم رئیسی امروز در سفر به خوزستان به شهرستان اندیمشک رفت و طرح بزرگ آبرسانی غدیر که از آن به عنوان بزرگترین طرح آبرسانی کشور یاد می‌شود را افتتاح کرد.

وی قبل از آن به منطقه محروم احمدفداله در دزفول نیز رفت و از نزدیک به مشکلات مردم این منطقه آشنا شد.

عملیات اجرایی طرح آبرسانی غدیر در ابتدا در بازه زمانی سه ساله از سوی مجموعه سازمان آب و برق خوزستان و به منظور تحقق وعده رئیس جمهور به مردم خوزستان با هدف رفع مشکل آب آشامیدنی ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۰ روستا در مهرماه پارسال آغاز شد اما با تلاش‌های انجام شده طرح میان مدت آن در کمتر از یک سال محقق شد و در آستانه بهره برداری قرار دارد.

این طرح بزرگ برای افق ۲۵ ساله و تأمین آب با دبی ۲۰ متر مکعب بر ثانیه تعریف شده بوده اما با تلاش سازمان آب و برق خوزستان، این طرح پیش از موعد مقرر افتتاح می‌شود.

افزایش ۱۰۰ درصدی کمی و ۵۰ درصد کیفیت آب در شهرهای و روستاهای خوزستان از جمله مزایای طرح آبرسانی غدیر به شمار می‌روند.

این طرح آب شرب قریب به ۵۲ درصد جمعیت استان به میزان ۴.۷ میلیون نفر را تأمین خواهد کرد. در حال حاضر آب این طرح از منابع با کیفیت رودخانه کرخه و دز تأمین می‌شود.

طرح آبرسانی غدیر و ایستگاه پمپاژ w۲ در محدوده شمال غرب استان خوزستان و در فاصله ١٥ کیلومتری جنوب شهرستان اندیمشک واقع شده است. برخی شهرهای تحت پوشش طرح، شامل: اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع و بستان هستند.

۱۳:۲۲ دیدار رئیسی با مردم منطقه محروم «احمد فداله» دزفول

رئیس جمهور که برای افتتاح طرح عظیم آبرسانی غدیر برای پنجمین بار در یکسال سپری شده از آغاز فعالیت دولت مردمی، به استان خوزستان سفر کرده است، در جریان بازدید از بخش‌هایی از این طرح در بخش شهیون شهرستان دزفول، در جمع مردم منطقه محروم و صعب‌العبور «احمد فداله» حضور یافت.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه برای شرکت در مراسم بهره‌برداری رسمی از طرح عظیم آبرسانی غدیر که به منظور دسترسی ساکنان ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان به آب آشامیدنی سالم و پایدار اجرا شده است، به استان خوزستان سفر کرد.

رئیس جمهور در جریان بازدید هوایی از بخش‌هایی از مسیر تامین آب این طرح در منطقه شهیون شهرستان دزفول، در جمع مردم منطقه محروم، کوهستانی و صعب العبور «احمد فداله» نیز حضور یافت و ضمن گفت‌وگو با ایشان، از مشکلات و درخواست‌های آنان به ویژه تکمیل جاده مواصلاتی مطلع شد و سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و دبیر شورای‌عالی جهادسازندگی را مأمور رسیدگی ویژه و پیگیری حل مشکلات ساکنان این منطقه کرد.

۱۰:۳۴ افتتاح طرح میان مدت غدیر با حضور رئیس‌جمهور

 با حضور رییس جمهور طرح میان مدت غدیر در خوزستان افتتاح شد. این طرح پس از سفر رئیس جمهور به استان خوزستان و تأکید ایشان و وزیر نیرو مبنی بر اجرای طرحی که مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن و حداقل اعتبارات، از نعمت آب باکیفیت (منابع رودخانه دز) بهره مند شوند، با تأمین اعتبارات لازم، در دستور کار سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفت.

این طرح بلافاصله پس از سفر ریاست جمهوری به خوزستان آغاز شد و امروز به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

طرح جامع آبرسانی غدیر با هدف تأمین آب ۲۶ شهر و یک هزار روستای استان خوزستان اجرایی شد. این طرح آب شرب قریب به ۵۲ درصد جمعیت استان به میزان ۴.۷ میلیون نفر را تأمین می‌کند.

آب طرح میان مدت آبرسانی غدیر که امروز افتتاح شد از منابع رودخانه کرخه تأمین شده است و با تکمیل اجزای باقیمانده طرح منابع آب رودخانه دز جانشین منبع فعلی تأمین آن خواهد شد.

رویکردهای عمده طرح آبرسانی غدیر، گسترش عدالت در اقصی نقاط استان، پایداری اجتماعی و توسعه زیرساختی کشور است.
ارتقای رفاه و کیفیت زندگی ساکنان روستاهای هدف، پیشگیری از مهاجرت و ایجاد محیط پایدار از جمله آثار اجتماعی این طرح هستند.

همچنین شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق تولید، شکوفایی استعدادها و امکان بهره گیری از ظرفیت های خاص و ویژه هر یک از مناطق کشور در جای خود از آثار اقتصادی این طرح آبرسانی مهم هستند.

طرح آبرسانی غدیر و ایستگاه پمپاژ w۲ در محدوده شمال غرب استان خوزستان و در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان اندیمشک واقع شده است.

شهرهای تحت پوشش طرح شامل اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دشت آزادگان، سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، بستان و بیش از یک هزار روستای محدوده طرح هستند.

طرح آبرسانی غدیر شامل سه زیر پروژه احداث ایستگاه پمپاژ w۲ شبکه آبیاری دز و خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ ام الدبس، پروژه احداث یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۰ مترمکعب بر ثانیهو و پروژه احداث خط برق ۳۳ کیلوولت به طول ۱۵ کیلومتر است.

احداث خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی متری به طول ۷۵ کیلومتر، عبور دو خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی متری از بستر رودخانه کرخه به طول ۲۲۰۰ متر، توسعه ایستگاه پمپاژ ام الدبس و احداث یک ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵ مترمکعب در ثانیه، احداث ۵ کیلومتر خط انتقال آب ۲۰۰۰ میلی متری از ایستگاه پمپاژ ام الدبس تا مخازن متعادل کننده، تکمیل پست برق ایستگاه پمپاژ ام الدبس و افزایش ظرفیت آن، تکمیل و توسعه ایستگاه پمپاژ شهید چمران، احداث ایستگاه فاز اول ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت ۲.۵ مترمکعب در ثانیه، احداث ایستگاه فاز دوم ایستگاه پمپاژ چمران به ظرفیت ۲.۵ مترمکعب در ثانیه

اجرای خط انتقال آب ۲۰۰۰ میلی متری از ایستگاه پمپاژ چمران تا تصفیه خانه شماره ۲ اهواز از دیگر اقدامات انجام شده در این طرح است.

۸:۳۷ ورود رئیس‌جمهور به دزفول

سید ابراهیم رئیسی صبح روز جمعه به منظور افتتاح طرح آبرسانی غدیر که با هدف تامین آب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان خوزستان در دولت سیزدهم اجرایی شده است و موجب تامین آب شرب ۵۲ درصد جمعیت این استان می شود وارد دزفول شد.

اجرای این طرح مهم در سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود اما تا سال گذشته کمتر از ۵۰درصد پیشرفت داشت که در نخستین سفر استانی رئیس جمهور در اولین روزهای آغاز بکار دولت مردمی، با تاکید دکتر رئیسی مبنی بر اینکه مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن از نعمت آب با کیفیت بهره‌مند شوند، با تامین اعتبارات لازم، در دستور کار قرار گرفت و به همت مهندسان و کارگران ایرانی عملیاتی شد.

این پروژه عظیم آب شرب قریب به ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان را تامین خواهد کرد.

از دستاوردهای مهم این پروژه عظیم گسترش عدالت در اقصی نقاط استان خوزستان، پایداری اجتماعی و توسعه زیرساختی کشور خواهد بود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها