|
کدخبر: 271894

هنوز پاسخی از آمریکا دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با وجود شرایط سختی که دولت با آن مواجه بود، تحریم‌های ظالمانه و فراگیری بیماری کرونا، دولت کارنامه بسیار خوب و قابل قبولی را ارایه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مناسبت های مهم در ایام گذشته گفت: در مناسبت‌های مهم هفته گذشته سالگرد بازگشت غرورآفرین آزادگان سرافراز را به میهن اسلامی داشتیم که یادگاران ارزشمند دفاع مقدس و پرچم‌های برافراشته عزت و شرافت ملت ایران هستند که برای دفاع از خاک و ملت ایران سالیان سال رنج اسارت را به جان خریدند و با مقاومت سرافراز جمهوری اسلامی ایران بازگشتند.

کنعانی افزود: همچنین در ایام مناسبت‌های گذشته ما سالروز کودتای آمریکایی علیه دولت و ملت ایران که کودتای ۲۸ مرداد بود را سپری کردیم و سند دیگری از مداخلات غیر قانونی دولت آمریکا و همچنین همکاری و همراهی دولت انگلیس در امور داخلی دولت‌ها و ملت‌های مستقل به سند سیاه و نگین دیگری از اقدامات غیرقانونی و تجاوزکارانه دولت آمریکا در امور داخلی ایران است.

وی افزود: همچنین ما در روز ۳۰ مرداد روز جهانی یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم را داشتیم و جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران کشور و ملتی هستند که همیشه پرچمدار مبارزه با تروریسم بوده و در مسیر مبارزه با تروریسم هزینه‌های سنگینی هم پرداختند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد:‌جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران بزرگترین قربانیان تروریسم هستند و بیش از ۱۷ هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ملت ایران کردیم که از بزرگترین قربانیان تروریسم هستیم.

وی افزود: ما شخصیت های بزرگی از دولت و مجلس در دفاع از استقلال عزت و انقلاب خودمان تقدیم کردیم و همچنین هزاران نفر از شهروندان ما قربانیانِ قربانی اقدامات تروریستی هستند از جمله قربانی اقدامات تروریستی سازمان منافقین که متاسفانه همچنان مورد حمایت کشورهای مدعی حقوق بشر هم هستند.

برنامه دولت سیزدهم در سیاست خارجی بر مبنای همسایه محور است

سخنگوی با بیان اینکه شاهد کارنامه قبولی از دولت سیزدهم در یک سالگی این دولت بودیم ادامه داد:  با وجود شرایط سختی که دولت با آن مواجه بود، تحریم‌های ظالمانه و فراگیری بیماری کرونا، دولت کارنامه بسیار خوب و قابل قبولی را ارایه کرد.برنامه دولت سیزدهم در سیاست خارجی بر مبنای سیاست همسایه محور، سیاست آسیا محور و تاکید بر نگاه شرق و همچنین دیپلماسی اقتصاد محور بوده است.

وی در مورد مذاکرات وین و گمانه‌زنی‌هایی که مطرح می‌شود گفت: در بحث مذاکرات همچنان در مسیر مذاکره هستیم و هنوز به استقبال جزییات و روند بعدی که هنوز اتفاق نیفتاده نرویم. همانطور که میدانید در آخرین دور مذاکرات در وین پیشنهاداتی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به طرف های مذاکره از جمله ایران ارائه شد و طرف ایرانی مبتنی بر رویکرد سازنده و مسئولانه خودش پاسخ خودش را نسبت به پیشنهاد طرف اروپایی در زمان مقرر داد. 

کنعانی افزود: تا اینجای کار هنوز از سوی طرف مقابل و به طور مشخص آمریکا پاسخ به پیشنهادات طرف اروپایی را دریافت نکرده ایم، ما زمانی میتوانیم از نتیجه بخش بودن این مرحله از مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند که پاسخ طرف آمریکایی را هم دریافت کرده است تا این زمان هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اجازه دهید ما به روایت‌های غیر رسمی اهتمام نکنیم، زیرا مذاکرات مذاکرات حساسی است و طبیعتاً باید در فضای مذاکره مبتنی بر دیدگاه های رسمی کشورها درباره روند مذاکره و نتیجه آن اظهارنظر و قضاوت کنیم.

وی تاکید کرد: تا اینجای کار پیشرفت‌های نسبتاً خوبی داشتیم اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی همه موضوعات مرتبط با مذاکره توافق بشود و تا زمانی که توافق نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم و نسبت به مرحله بعدی پیش داوری کنیم یا به استقبال مرحله جلوتر برویم زیرا موضوعات باقیمانده هرچند به لحاظ نسبت و درصد موضوعات مذاکرات اندک باشند اما مهم هستند و در خصوص موضوعات مهم باید تصمیم‌گیری و توافق شکل بگیرد.

وی افزود: ایران در مذاکرات و در ادوار گذشته و دور اخیر مذاکرات جدی و سازنده حضور پیدا کرد و به پیشنهادات طرف اروپایی هم که به عنوان میانجی‌گر در مذاکرات عمل میکند به موقع پاسخ داد که هم مبتکرانه بود و هم انعطاف لازم را در جای خود به منظور دستیابی به توافق نشان داد اما آنچه که مهم است الان تعلل طرف امریکایی در ارائه پاسخ است و گرنه ما در این زمینه به موقع عمل کردیم و همواره نشان دادیم در این ارتباط مسئولان عمل می کنیم.

تیم مذاکره کننده با هدف تامین منافع ملت ایران در مذاکرات حضور پیدا کرد

کنعانی تاکید کرد: ما معتقدیم دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام است و به عبارتی مسئول عدم اجرای توافق نامه تا الان است، همچنین روند جاری دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر اراده سیاسی را به طور جدی در عمل نشان دهد و اظهارنظر در عمل هم مسئولانه عمل کند ما می توانیم به سمت مرحله بعدی حرکت کنیم.

ایران معطل طرف مقابل نخواهد ماند

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که به دنبال توافق است، گفت: تیم مذاکره کننده ما با هدف تامین منافع ملت و با هدف تحقق منافع قانونی دولت و ملت جمهوری اسلامی در میز مذاکرات حضور پیدا کرد و در مسیر مذاکره به طور جدی و حرفه‌ای عمل کرد و همچنان پای کار ایستاده است اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران معطل طرف مقابل باقی نخواهد ماند.

کنعانی تاکید کرد: بارها و بارها از سوی مقامات عالی ایران اعلام شده که روند معیشت مردم و اقتصاد کشور را به روند مذاکرات گره نخواهیم زد و مذاکرات رفع تحریم‌ها را یکی از موضوعات حوزه سیاست خارجی تلقی می‌کنیم.

وی با تأکید بر تعلل آمریکا در ارائه پاسخ و بی عملی طرف اروپایی گفت: مسائل داخلی دولت آمریکا و فشار تندروها در داخل آمریکا و فشار لابی صهیونیستی بر دولت آمریکا و یا فرسایشی کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم ایران را از پیگیری اولویت‌هایش باز نخواهد داشت.

اروپا و آمریکا نیازمند توافق با ایران هستند 

کنعانی با بیان اینکه اگر ایران نیازمند توافق است، آمریکا و اروپا  بیش از ایران نیازمند هستند، گفت: تیم ایران جدیت کامل نشان داد و در عین ابراز تمایل و اثبات عملی مبنی بر اینکه دنبال توافق هستیم ولی بر منافع مشروع دولت و ملت خواهد ایستاد و از خطوط قرمز عدول نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار است و توافق خوب به این معنا که منافع ایران تامین و پایدار باشد و در روند اجرا بازه زمانی باشد که برای ایران اثبات شود طرف مقابل بر تعهداتش ایستاده چراکه برای بار دوم از یک سوراخ گزیده نخواهیم شد. 

وی ادامه داد:ما در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم ها به طور طبیعی منتظر پاسخ طرف مقابل خواهیم بود اما در حوزه روابط خارجی و توسعه مناسبات با همسایگان در حوزه گسترش روابط اقتصادی خارجی و گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف اعم از همسایه و غیر همسایه منتظر پاسخ طرف مقابل و روند مذاکرات نخواهیم بود.

مذاکرات ایران و عربستان رو به جلو است 

 سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و عربستان گفت: روابط ما با عربستان مبتنی بر مسائل و موضوعات دوجانبه است و اتباطی از نظر ما با روند گفتگوها برای رفع تحریم‌ها ندارد.موضوعات مشترک و متعددی با عربستان سعودی هم در حوزه دوجانبه و هم در حوزه مسائل منطقه‌ای داریم و معتقد هستیم گفتگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود.

وی افزود: طبیعی است اختلاف‌نظرها و موضوعات پیچیده وجود دارد اما تا الان روند مذاکرات مثبت بوده است و در گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشته‌ایم اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست که بلافاصله مذاکره انجام شود و بلافاصله گام بعدی رخ بدهد، مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته است و تا الان از سوی طرفین عربستانی هم شاهد گام های متقابل بوده‌ایم و باید خوش بین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفتگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. شرایط در منطقه خوشبختانه شرایط خوبی است و می‌توان این امیدواری را ایجاد کرد که روابط منطقه‌ای میان ایران و همسایگان به سمت بهتری در حال حرکت است.

پایداری و مقاومت و تدبیر دولت سوریه موجب شکل‌گیری شرایط جدیدی در این کشور شد

وی در مورد کاهش تنش در شمال سوریه گفت:خوشبختانه شاهد واقع نگری بسیاری از دولت‌های منطقه ای و غیر منطقه‌ای در ارتباط با تحولات این کشور هستیم. متاسفانه چیزی که در حدود تقریبی ۹ سال گذشته در ارتباط با سوریه رخ داد، نتیجه سیاست‌های غلط تعداد زیادی از کشورها بود. نتیجه رفتارهای غیرمنطقی و مداخله در امور داخلی کشور مستقل

بودیم که در سایه مقاومت ملت سوریه و نیروهای مسلح این کشور و همچنین سیاست توام با پایداری مقاومت و تدبیر دولت سوریه شاهد شکل گیری شرایط جدیدی در این کشور هستیم که از نگاه همه بازیگران بین المللی مانند رسمی و غیررسمی به این معنا است که دولت سوریه شرایط بحران و بی ثباتی را پشت سر گذاشته است و از نگاه مردم سوریه دولتی است که توانسته هم با تروریست‌ها مبارزه قدرتمندانه‌ای را انجام دهد و امنیت را به مناطق بحرانی سوریه برگرداند و حاکمیت کشور را حفظ کند.

وی افزود: شاهد بازگشت تدریجی کشورهایی هستیم که در طول سال‌های گذشته در نتیجه محاسبات غلط دمشق را ترک و سفارتخانه‌های خود را تعطیل کرده بودند اما در حال حاضر شرایط در حال تغییر است و برخی کشورها سفارتخانه‌های خود را افتتاح کردند.

سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است

کنعانی درباره تبادل زندانیان گفت: ما موضوع زندانیان را در چهارچوب موضوع انسانی نگاه کرده‌ایم و وضعیت زندانیان و سرنوشت آن‌ها را به موضوع روند مذاکرات گره نزده‌ایم. در مورد تبادل زندانیان در خارج از چارچوب برجام و به طور غیرمستقیم با طرف آمریکایی گفتگو کردیم و از نظر ما امکان اجرای تبادل وجود داشت و در این زمینه دیدگاه‌های ما روشن بود اما متاسفانه آن چیزی که در طرف مقابل رخداد بی‌عملی بود.

وی تاکید کرد: زندانیان ما به اتهامات واهی بازداشت شدند و اساس اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران غیرقانونی و غیرانسانی بود و به صورت طبیعی هر اقدامی از سوی هر فردی رخ داده باشد در چارچوب نادیده گرفتن تحریم‌های یکجانبه آمریکا از نظر ما بازداشت اینها غیرقانونی و غیرانسانی است و تاکید مجددی است از سوی آمریکا که به مبانی انسانی واخلاقی توجه نمی‌کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سرنوشت اتباع ایرانی برای ما مهم است و خواستار این هستیم تا به آغوش خانواده‌ها برگردند و این موضوعات ارتباطی به روند مذاکرات ندارد و پرونده مستقلی است و به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم و امیدواریم در این زمینه شاهد اقدامات مثبتی باشیم.

 

ارسال نظر