|
کدخبر: 267844 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

جمهوری اسلامی یک لایف استایل بسیار جذاب ارائه می‌دهد

عباس زاده مشکینی: جمهوری اسلامی یک لایف استایل بسیار جذاب ارائه می‌دهد. لذا طبیعی است که سیاست‌های آن را تحریک خواهند کرد و فشار می‌آورند، فشارشان هم بی تاثیر نیست. این یک واقعیت است اما بخشی از مشکلات کشور ما به نوع نگاه‌ها و شیوه‌های مدیریتی خودمان بر می گردد.

سیاست جمهوری اسلامی یک لایف استایل بسیار جذاب ارائه می‌دهد

تا قبل از پایان جنگ سرد، برای قرن‌ها دغدغه دولت‌ها و سیاست‌های حاکم بر روابط بین‌المللی، حفظ تمامیت ارضی و امنیت ملی از طریق قدرت نظامی بود. اما با پدید آمدن تحولاتی شگرف در عرصه جهانی، همچون تأسیس سازمان‌ها و نهادهای مالی، گسترش جهانی شدن اقتصاد و افزایش وابستگی متقابل میان کشورهای جهان، پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و غیره، به تدریج اقتصاد به عنصری تاثیرگذار بر روابط بین‌المللی تبدیل شد. دیپلماسی اقتصادی به مفهوم اولویت یافتن موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به حساب می‌آید. سوال این است که دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی اکنون در چه وضعیتی است؟ برای رسیدن به این سوال با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

عباس-زاده-مشکینی

نیازمند تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه هستیم

محمود عباس زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: دیپلماسی خارجی ما برای تحقق دیپلماسی اقتصادی نیاز به تحول ساختاری دارد یعنی این دستگاه دیپلماسی با این ساختار و با این افراد و با این سفارتخانه و این شیوه‌ها نمی‌تواند دیپلماسی اقتصادی داشته باشد. بنظرم ما به یک تغییر ساختاری اساسی نیاز داریم. این چیزی بود که آقای امیرعبدالهیان هم قولش را داده بودند ولی نشانه‌هایش را کم تر می‌بینم. این مهم است که کشاورزی و صنعت و تجارت و اقتصاد کجای دیپلماسی خارجی ما قرار دارد.  این‌ها باید در وزارت امور خارجه متمرکز شوند. ما نیاز به تغییرات ساختاری در وزارت امور خارجه  و در دستگاه دیپلماسی خارجی داریم.

وی افزود: بنده خودم روی این موضوع کار کرده‌ام که کجاها را می شود اصلاح کرد، در همین راستا ۲۴ مورد را اعلام کردم، آماده است و منتظر هستم در جلسه و محفلی این ها را به دوستانمان در وزارت خارجه تحویل بدهم. ما ۴۰ و اندی سال بعد از انقلاب هنوز یک تعریف جامع و کامل و مورد توافقی از منافع ملی و دوست دشمن ارائه نداده‌ایم.

عباس زاده ادامه داد: متاسفانه نمی توانیم از فرصت هایی که در منطقه در افغانستان و عراق و سوریه  به وجود می‌آید کمال استفاده را ببریم. نمی توانیم از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران کمال استفاده کنیم یعنی استفاده بهره ور از این ها ببریم. این  مواردرا یادداشت کردم که نیاز به تغییر ساختاری در دستگاه دیپلماسی خارجی دارد در یک نشست ممکن است این‌ها را توضیح دهم.

نماینده مردم مشکین شهر در مورد اینکه آیا این اسناد محرمانه است یا خیر اظهار کرد: خیر اینها محرمانه نیست اتفاقا ما این را منتشر می‌کنیم تا یک بازخوردی هم از طرف جامعه دانشگاهی، نخبگان کشور و اصحاب رسانه داشته باشیم. تا این مبانی نظری محکمی محکی هم بخورد. من اعتقاد دارم کارهای ما شخصیت محور است. آقای مهدی صفری که در حوزه دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه است شخصا تجربیاتی در جهان دارد و تحرکاتی انجام داده است ولی من تحرکات را کافی و وافی نمی دانم.

تغییر امپراتوران اسب و توپ به امپراتور رسانه

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که نظر شما در این مورد تاثیر اختلافات سیاسی بر روی مراوده های اقتصادی چیست، اظهار کرد:  ما باید واقع گرایانه در عرصه سیاست نگاه کنیم این که آمریکا در دنیا یک قدرت است از یکصد سال پیش شروع کرده برای تصاحب مناسبات حاکم بر جهان و به تعبیری محور گفتمان شده است.آنها وارث استعمار کهن در غالب نو هستند. در حال حاضر همان اهدافی را دنبال می‌کنند که صدسال پیش داشته‌اند. آنها اکنون امپراتور رسانه هستند. پیش از این امپراتور اسب و توپ و تفنگ بودند اما اکنون امپراتور رسانه و نرم افزار و ماهواره و ارتباطات و سایبر هستند و یک هژمونی یک جانبه گرایی را شروع کرده‌اند.

عباس زاده ادامه داد: طبیعتا هضم در این جریان یک جانبه گرایی یک آفات و مضراتی دارد. استقلال در مقابل این جریان یک طرفه هم مزایای بسیار زیادی دارد اما طبیعتا فشارهایی هم دارد بنده شخصا وقتی این ها را سبک و سنگین می کنم می بینم اصلا قابل قیاس با مزایای استقلال یک کشور نیست. البته این را هم بگویم همه مشکلات ما طبیعی است وقتی در مقابل طرف مقابل گفتمانی را علم می‌کنید طرف مقابل فشار می‌آورد. 

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: شما بروید سر کوچه مقابل یک مغازه، مغازه‌ای بزنید قطعا برایتان سنگ اندازی می‌کند. این یک امر کاملا طبیعی است. جمهوری اسلامی یک لایف استایل بسیار جذاب ارائه می‌دهد.  لذا طبیعی است که سیاست‌های آن را تحریک خواهند کرد و فشار می‌آورند، فشارشان هم بی تاثیر نیست. این یک واقعیت است اما بخشی از مشکلات کشور ما بر می گردد به نوع نگاه‌ها و شیوه‌های مدیریتی خودمان، به نظر من سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و ما می‌توانیم در داخل کشور خیلی بهتر از این عمل کنیم ما در مجلس به دنبال این هستیم که جایی اگر نیاز به اصلاح رویه ها باشد آن را اصلاح کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها