|
کدخبر: 260851

آخرین جزئیات درباره عضویت سوئد و فنلاند در ناتو

وزیر خارجه آلمان امروز اعلام کرد که اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند درخواست عضویت ناتو را ارائه کنند، برلین آمادگی کامل برای تایید سریع این فرآیند را دارد.

"آنالنا بائربوک" ضمن تاکید بر اینکه فنلاند و سوئد به تضمین‌های امنیتی نیاز دارند، خاطر نشان کرد: برلین برای تایید سریع این روند هر آنچه لازم است، آماده می‌کند.

وی این اظهارات را در دومین روز مذاکره با وزرای خارجه ناتو در برلین مطرح کرد.

وزیر خارجه آلمان خاطر نشان کرد: اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند که به ناتو بپیوندند، می توانند به سرعت عضو این نهاد شوند. باید اطمینان حاصل کنیم که به آنها تضمین های امنیتی بدهیم. نباید پس از درخواست آنها یک دوره انتقالی ایجاد شود چون شرایط نامشخصی به وجود می آید و باید پس از درخواست به سرعت عضو  ناتو شوند.

به نظر می رسد روند عضویت فنلاند و سوئد با سرعت بیشتری پیش برود و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو ماه گذشته گفت اگر این دو کشور درباره عضویت در این سازمان تصمیم گیری کنند از آنها استقبال خواهد شد.

با این حال چشم انداز اقدامات تلافی جویانه روسیه برای سوئد و فنلاند نگران کننده است.

معاون دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نیز روز یکشنبه اعلام کرد که می توان در مورد عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی به یک اجماع قطعی دست پیدا کرد.

میرچا جوانا معاون دبیر کل ناتو هنگام ورود به نشست وزیران خارجه کشورهای عضو در برلین اطمینان حاصل کرد که نگرانی های ترکیه نسبت به پیوستن سوئد و فنلاند در ناتو رسیدگی خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها