|
کدخبر: 258304

۲ کشور دیگر سفارت خود در کی‌یف را بازگشایی می‌کنند

وزرای خارجه مجارستان و سوئد اعلام کردند که با ادامه روند بهبودی امنیت در کی‌یف پایتخت اوکراین، این کشورها سفارت خود را در کی‌یف بازگشایی می‌کنند.

پیتر سیجاردو وزیر امور خارجه مجارستان گفت که بازگشایی سفارت این کشور در روز یکشنبه انجام شده و فعالیت دیپلماتیک آن از روز دوشنبه آغاز شده است. 

این درحالی است که سوئد نیز اعلام کرده است سفارت خود را در کی یف بازگشایی خواهد کرد. 

وزیر امور خارجه سوئد گفت این سفارتخانه از روز چهارشنبه فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. 

آن لیند در پیامی توییتری نوشت: سوئد به ایستادگی در کنار اوکراین ادامه خواهد داد و خوشحال است که حضور دیپلماتیک سفارت سوئد به جایی که به آن تعلق دارد باز خواهد گشت. 

سفارت دانمارک در کی‌یف نیز در روز دوشنبه و در جریان سفر غیرمنتظره وزیر امور خارجه این کشور به اوکراین، بازگشایی شد. 

وزیر امور خارجه دانمارک روز دوشنبه در سفر از پیش اعلام نشده خود به اوکراین، بازگشایی سفارت این کشور در کی‌یف را به نشانه حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه اعلام کرد. 

سفارت دانمارک در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: بازگشایی درهای سفارت دانمارک امروز نماد بسیار قوی حمایت کشورمان از اوکراین و مردم این کشور است. 

بر اساس این گزارش، کپنهاگ در ۲۴ فوریه گذشته اعلام کرد که سفارت دانمارک در کی‌یف به دلیل وضعیت امنیتی اوکراین به طور موقت بسته می‌شود و دیپلمات‌هایی که در غرب لویو یک نمایندگی موقت ایجاد کرده بودند، اوکراین را ترک می‌کنند. 

ماه گذشته "لوئیجی دی مایو" وزیر خارجه ایتالیا از بازگشت سفیر این کشور در کی‌یف و بازگشایی سفارت ایتالیا خبر داد.

همچنین وزارت امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد، نماینده ارشد این کشور در اوکراین و برخی از کارکنان سفارت کره برای ازسرگیری فعالیت‌های خود در اوکراین به کی‌یف بازگشتند.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. 

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد و بیشتر در قالب اعمال تحریم‌های گسترده اقتصادی و سیاسی و ارسال محموله سلاح‌های سبک و سنگین به طرف‌های درگیر جنگ ادامه می‌یابد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر