|
کدخبر: 260800

اتهام اردوغان به تروریستی بودن فنلاند و سوئد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هر دو کشور فنلاند و سوئد را متهم کرده که «مکان امنی برای گروه‌های تروریستی» شده‌اند و بر همین اساس آنکارا از درخواست عضویت آن‌ها حمایت نخواهد کرد.

سیاست اتهام اردوغان به تروریستی بودن فنلاند و سوئد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در گفتگوی تلفنی با همتای فنلاندی خود از تصمیم این کشور برای پیوستن به ناتو ابراز نارضایتی کرده و آن را یک اشتباه خوانده است.

به گزارش بی‌بی سی، به این تماس تلفنی از سوی سائولی نینیسته، همتای فنلاندی پوتین گرفته شده بود چرا که این کشور بنا دارد به زودی درخواست رسمی خود برای پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - را اعلام کند.

اقدامی که سوئد هم گفته برای آن آماده می‌شود.

روز شنبه - ۱۴ مه - ۲۴ اردیبهشت - پوتین به رئیس‌جمهوری فنلاند گفت که هیچ تهدید امنیتی متوجه فنلاند نیست و این کشور نباید موضع بی‌طرفانه نظامی خود در اروپا را ترک کند.

این در حالی است که لشکرکشی روسیه به اوکراین و اشغال بخش‌های بزرگی از این کشور موجب شده که کشورهایی، چون فنلاند و سوئد در پیوستن به ناتو جدی‌تر شوند.

فنلاند و روسیه ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و بر همین اساس هم این کشور تاکنون از پیوستن به ناتو پرهیز کرده بود تا با حفظ بی‌طرفی نظامی در قاره اروپا مانع آن شود که مسکو به هلسینکی با نگاهی که نسبت به کشور‌های غرب اروپا دارد برخورد کند.

اگر چه در جریان گفتگوی تلفنی میان رهبران این کشور شرق اروپا آقای پوتین تهدیدی متوجه فنلاند نکرد و سخنی از اقدام متقابل به میان نیاورد، اما وزارت خارجه روسیه تاکید کرده است به این تصمیم فنلاند پاسخ خواهد داد.

قطع صادرات برق روسیه به فنلاند که روز گذشته - جمعه ۱۳ مه - روی داد احتمالا نخستین پاسخ مسکو به این تصمیم بوده است.

هرچند آر. ای. او نوردیک شرکت روسی صادرکننده انرژی با صدور بیانیه‌ای اختلاف با فنلاند بر سر پرداخت را علت قطع برق صادراتی عنوان کرده، اما همزمانی این اقدام با موضوع پیوستن فنلاند به ناتو، ناظران را مجاب کرده که این نخستین نشانه از خشم مسکو از حضور ناتو در پشت ۱۳۰۰ کیلومتر مرز این کشور با فنلاند است.

در همین حال، ریما پایوینن، مدیرکل شبکه انتقال برق فنلاند گفته تعلیق صادرات گاز از سوی طرف روسی ناشی از هیچ اختلال و مشکلی نبوده است.

او گفته برق وارداتی از روسیه حدود ۱۰ درصد مصرف کل این کشور را تشکیل می‌دهد، اما فنلاند قادر به جایگزین کردن آن از منابع دیگر است.

پس از تماس تلفنی میان رهبران روسیه و فنلاند، کاخ ریاست‌جمهوری روسیه - کرملین - اعلام کرد: «پایان دادن به سیاست سنتی بی‌طرفی نظامی یک اشتباه خواهد بود چرا که هیچ تهدید متوجه امنیت فنلاند نیست».

در ادامه این بیانیه کرملین آمده: «تغییر در این رویکرد سیاسی بر روابط میان روسیه-فنلاند تاثیر منفی خواهد گذاشت. روابطی که طی سالیان سال بر مبنای روح همسایگی و همکاری مشترک شکل گرفته است».

در همین حال، ناظران می‌گویند مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو احتمالا مانعی بر سر نهایی شدن سریع این دو عضویت خواهد بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هر دو کشور فنلاند و سوئد را متهم کرده که «مکان امنی برای گروه‌های تروریستی» شده‌اند و بر همین اساس آنکارا از درخواست عضویت آن‌ها حمایت نخواهد کرد.

اشاره آقای اردوغان به گروه پ. ک. ک و پناهجویان و جامعه کردتبار در فنلاند و سوئد است. ترکیه این گروه را که برای خودمختار شدن کردستان دهه‌هاست با آنکارا مبارزه می‌کند یک «سازمان تروریستی» می‌خواند.

ترکیه همچنین کرد‌های یگان‌های مدافع خلق سوریه که خود را شاخه‌ای از پ. ک. ک. می‌خوانند یک گروه تروریستی می‌داند. این در حالی است که این گروه در جریان مبارزه با داعش در سوریه از پشتیبانی آمریکا برخوردار بود.

سوئد و فنلاند هر دو میزبان جوامع بزرگی از مهاجران کرد هستند و در سوئد حتی برخی از نمایندگان پارلمان کردتبارتند. آقای اردوغان هیچ مدرکی مبنی از ارتباط میان کرد‌های سوئد و فنلاند با پ. ک. ک. ارایه نکرده است.

قرار است وزرای خارجه ترکیه، فنلاند و سوئد در زمینه همین اختلافات به زودی با هم دیدار کنند.

منبع: فرارو

ارسال نظر