|
کدخبر: 250627

اژه‌ای: نظارت، مچ‌گیری نیست

​رئیس قوه قضاییه گفت: اشتغال از مسائل مهم سیستان و بلوچستان است که اگر توسعه یابد خیلی از آسیب‌های اجتماعی، جرایم و طلاق را نخواهیم داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه در نشست با قضات و کارکنان قضائی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: خدا را شاکر هستم که توفیقی حاصل شد در استان کهن سیستان و بلوچستان و جمع همکاران عزیزم حضور پیدا کنم.

وی افزود: در نیمه ماه شعبان هستیم، در آستانه ولادت حضرت امام زمان (عج) و متعاقب آن در آستانه بهار طبیعت و قرین شدن آن با بهار قرآن، ماه رمضان، خدا را شاکر هستیم که ماه رجب را درک کردیم و امیدواریم توفیق دهد ماه رمضان را درک کنیم و از عنایات آن بهره‌مند شویم.

رئیس قوه قضائیه خدمت در حوزه قضائی به مردم را افتخاری بزرگ دانست و تصریح کرد: یک کار کوچک در جهت رفع مشکلی از یک انسان حتی اگر مسلمان نباشد، ثواب آن از حج هم بالاتر است، این توفیق را داریم که بتوانیم در جهت تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های الهی، کمک به مردم و تأمین امنیت و آرامش مردم و فراهم کردن بستر برای رشد فضائل اخلاقی و زندگی عزتمندانه قدمی برداریم، با این چشم به امور نگاه کنیم.

وی افزود: شنیده بودم که مردم این استان مهربان، تلاشگر و مهمان‌نواز هستند و طوایف مختلف در کنار هم زندگی مسالمت‌آمیزی دارند که در همین مدت کوتاه سفرم و از صحبت‌های نمایندگان قضات این مهم را درک کردم، این خصیصه استان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه باید بتوانیم در جهت رفع مشکلات این استان گام برداریم و آنچه در این خطه و حوزه قضائی لازم است بشناسیم و جهت رفع آن تلاش کنیم ادامه داد: سلسله مسائلی داریم که در همه کشور ساری و جاری است که بر اساس آن نسخه بپیچیم، اما هر استان را نیز باید با ویژگی‌ها و مؤلفه‌های آن ببینیم و بر اساس آن نسخه‌اش را بپیچیم.

وی افزود: باید ببینیم برای استان کهن سیستان و بلوچستان با علم، ظرفیت‌ها و مشکلات آنچه نسخه‌ای می‌توانیم بپیچیم و چه میزان خدمات، امکانات و بودجه تأمین کنیم، امنیت یکی از مسائلی هست که باید همه جا باشد و اگر این نعمت بزرگ نباشد زندگی کامل نیست و هیچ توسعه‌ای بدون آرامش محقق نمی‌شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: خشکسالی، کمبود نزولات و کمبود آب را در استان سیستان و بلوچستان شاهد هستیم که فعالیت دیپلماسی را می‌طلبد، ظرفیت‌هایی در استان است که اگر آن را بشناسیم و همه بسیج شویم و با همکاری همه دستگاه‌ها و نیروها کمک کنیم، بسیاری از مشکلات رفع می‌شود، بندر، مرز و موقعیت‌های تجاری از قابلیت‌های این خطه است.

وی با بیان اینکه اگر از نظر فکری به هم کمک کنیم می‌دانیم بسیاری از مشکلات را چگونه می‌توان رفع کرد، افزود: اگر دستگاه قضا می‌خواهد عدالت را به درستی اجرا و پیشگیری از وقوع جرم کند و اجازه ندهد که یک مجرم سلب حیات شود، باید دغدغه دیگری نداشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه اقدام‌هایی از سوی مسئولان و نمایندگان در این راستا صورت گرفته است و انتظار می‌رود تداوم پیدا کند، افزود: امیدواریم که با همکاری یکدیگر مسائل و مشکلات مردم سیستان و بلوچستان را در حوزه قضائی پیگیری و رفع کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان به دستگاه قضائی راهکار بدهد

وی با بیان اینکه از ۲ ماه قبل در تلاش برای سفر به سیستان و بلوچستان بودیم اما به دلایلی نشد و امیدواریم در این سفر بتوانیم بسیاری از مشکلات قضائی این استان را برطرف کنیم، تاکید کرد: استاندار سیستان و بلوچستان به دستگاه قضائی راهکار بدهد که برای رفع مشکلات این استان چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه بدون تردید امنیت مهمترین مسأله برای انجام فعالیت‌های اقتصادی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جامعه است اظهار داشت: شناسایی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان با همفکری و همکاری بین دستگاه‌ها در این استان انجام شود تا دستگاه قضائی بداند که چه اقداماتی در این جهت می‌تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه اگر به صورت علمی و کارشناسی به مسائل کشاورزی سیستان و بلوچستان ورود پیدا کنیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم گفت: بر اساس قانون هر ساله باید دستگاه قضائی ۸۰۰ قاضی و سه هزار و ۲۰۰ کارمند استخدام کند اما تا کنون به ما اجازه چنین کاری را نداده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در استخدام جدید قوه قضائیه که ۹ هزار نفر است به ما اعلام شده که بودجه استخدام این افراد در حال حاضر وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت مقوله نظارت در دستگاه قضائی به مسئولان قضائی استان سیستان و بلوچستان دستور داد تا نظارت بر زیرمجموعه‌های خود را تقویت کنند و به صورت مستمر به بخش‌های مختلف قضائی سرکشی کنند و این نظارت و سرکشی‌ها را با دید و نگرش اصلاح‌گرایانه و خیرخواهانه و دلسوزانه انجام دهند و در نظر داشته باشند که نظارت به معنای مچ‌گیری نیست.

رئیس دستگاه قضا، «حُسن خلق» و «سعه صدر» را دو خصلت مهم دانست که مسئولان و کارکنان قضائی باید به آنها مجهز باشند و در همین راستا گفت: در موضوعات و حوزه‌های گوناگون، سلایق و افکار متنوعی، ساری و جاری هستند؛ لذا همه مسئولان و دست‌اندرکاران در سطوح و مناصب مختلف، باید با حسن خلق و سعه صدر به استماع سخنان و نظرات موجود، ولو نظرات مخالف با نظر خود مبادرت ورزند.

قاضی‌القضات در پایان با اشاره به مصوبات سفر سال ۹۸ هیئت عالی قضائی به استان سیستان و بلوچستان و اظهارات مقامات قضائی استان مبنی بر عملیاتی نشدن برخی از آنها گفت: من مقید هستم که در جریان سفرهای استانی تمامی مصوبات به اجرا گذاشته و عملیاتی شوند و چنانچه به هر دلیلی از سفر پیشین هیئت عالی قضائی به مصوبه‌ای جامه عمل پوشیده نشده است، در راستای اجرایی کردن آن مصوبه اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها