|
کدخبر: 118250

سهم کشاورزی در اشتغال زایی چقدر است؟

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور گفت: ٢٥ درصد اشتغال جامعه و ١٨ درصد تولید ناخالص ملی متعلق به بخش کشاورزی است.

اقتصاد سهم کشاورزی در اشتغال زایی چقدر است؟

«علی خانمحمدی» روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت افزود: به دلیل شیوع کرونا و سایر مسائلی که جهان با آن مواجه شده، تولید گندم، ذرت و برنج کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل باید تولیدات استراتژیک با بهبود بهره وری افزایش یابد، زیرا در شرایط موجود، واردات کار آسانی نخواهد بود.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه دولت باید به معیشت کشاورزان و بحث بیمه اجتماعی آنان توجه کند، گفت: در این صورت معیشت و امنیت کشاورزان و خانواده آنها تامین می‌شود و اگر این اتفاق رخ ندهد شاهد مهاجرت کشاورزان به شهرها خواهیم بود که منجر به آسیب تولید می شود.

به گفته وی، سالانه ١٢٦ میلیون تن محصولات کشاورزی توسط کشاورزان در کشور تولید، فرآوری و عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در شرایط فعلی کشور و دنیا پیشنهاد می دهیم تولیدات کشاورزی جایگزین صادرات نفت شود، گفت: اگر زنجیره های تولید پایدار ایجاد شوند و مدیریت به صورت درست اعمال شود می توانیم این موضوع را تحقق بخشیم.

خانمحمدی تصریح کرد: اگر زیرساخت های بخش کشاورزی به درستی فراهم شود نه تنها در تامین امنیت غذایی مشکل نداریم بلکه امکان صادرات نیز وجود دارد.

تحقق اجرای الگوی کشت بدون کشاورزی قراردادی ممکن نیست

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه اجرای الگوی کشت از سال ٨٨ در مجلس تصویب شده است، گفت: تاکنون این طرح در کشور اجرا نشده و وزیر جهاد کشاورزی وعده داده که از پاییز امسال این طرح اجرایی شود.

وی افزود: اجرای این طرح باید همگام با کشاورزی قراردادی باشد و توسعه کشت قراردادی برای اجرای طرح الگوی کشت الزامی است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور تعداد اعضای این مجمع را ٦٠ هزار نفر عنوان کرد و افزود: اعضای این مجمع یک درصد جمعیت کشاورزان کشور را تشکیل می دهند و ٢٨ درصد تولیدات مربوط به آنها است.

وی بابیان اینکه بخش کشاورزی ۲۵ درصد اشتغال را شامل می شود و در تولید ناخالص ملی ۱۸ درصد نقش دارد، گفت: این در حالی است که میزان بارش‌ها ۲۵۰ میلیمتر و یک سوم میانگین جهانی و تبخیر هم دو برابر میانگین جهانی است.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزود: طی چند روز آینده از کارت اعتباری رونمایی می شود که به کشاورزان خبره، تسهیلات بسیار ارزان قیمت داده می شود.

وی وضعیت کشاورزان خبره را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تولیدات این گروه حتی نسبت به استانداردهای جهانی هم بالاتر است اما باید کشاورزان معمولی هم راه کشاورزان خبره را ادامه دهند تا آنها هم موفق باشند.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی افزود: تفاهمنامه ای را با بخش تحقیقات و ترویج انجام داده ایم تا از طریق کانون های یادگیری، کشاورزی کشور را ارتقا بدهیم.

خانمحمدی گفت: ۴۰۰ کانون یادگیری در کشاورز راه اندازی شده تا بهره وری افزایش یابد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر