|
کدخبر: 225674

کاهش اختلاف نظرها در وین

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به پرس تی وی گفت که مذاکرات رئیس سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به پیشرفت و کاهش اختلاف نظرها در مورد چند موضوع منجر شده است.

سیاست کاهش اختلاف نظرها در وین

خطیب زاده بیان داشت: قصد ندارم وارد جزئیات شوم اما می‌توانم پیش‌بینی کنم که دو طرف به زودی به تفاهم برسند.

یکی از موارد اختلاف نظر آژانس انرژی اتمی و ایران تعویض دوربین‌های نظارتی این سازمان در مجتمع تسای کرج است که بعد از اقدامات خرابکارانه تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ایران آسیب دیده است. دو طرف ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره سرویس دوربین‌ها و جایگزینی کارت های حافظه "تجهیزات مشخص شده" توافق کردند.

اما آژانس فراتر از توافق صورت گرفته خواستار نصب مجدد دوربین های نظارتی شد که با مخالفت جمهوری اسلامی ایران مواجه و ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) در گزارشی مدعی شد که ایران چنین اجازه‌ای را از کارشناسان این سازمان سلب کرده است.

کاظم غریب آبادی سفیر سابق ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین همان زمان تصریح کرد: از آنجا که تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد، تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نمی گیرند. به همین خاطر بود که از عبارت "تجهیزات مشخص شده" در بیانیه مشترک استفاده شد.

پیشرفت در مذاکرات آژانس و ایران در حالی صورت می‌گیرد که گفت‌ وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه جریان دارد و اعضای گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران سرگرم گفت‌ وگو درباره نحوه احیای مفاد برجام هستند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد که راستی آزمایی اجرای برجام را به اعضای شورای حکام گزارش کند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها