|
کدخبر: 181452

پمپئو: بازگشت به برجام احمقانه است

وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد اینکه ایران به غنی‌سازی ۶۰ درصدی رسیده است اشتباه دولت «دونالد ترامپ» در خروج از برجام را اثبات نمی‌کند.

سیاست پمپئو: بازگشت به برجام احمقانه است

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در دولت ترامپ با دفاع از سیاست‌های دولت پیشین این کشور دربرابر ایران، مدعی شد اینکه ایران سطح غنی‌سازی خود را افزایش داده است اشتباه دولت «دونالد ترامپ» در خروج از برجام را اثبات نمی‌کند.

مایک پمپئو، بازگشت دولت بایدن به برجام را، در شرایطی که می‌بیند ایران ظرف فقط چند ماه توانسته خودش را از قید محدودیت‌های هسته‌ای رها کند، اقدامی احمقانه توصیف کرد.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: «درباره مسئله سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران باید گفت این واقعیت که آن‌ها الان در سطح ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کنند اثبات نمی‌کند تصمیم برای خروج از برجام اشتباه بوده است.»

مایک پمپئو مدعی شد: «وقتی که طرفی ظرفیت انجام تحقیقات بر روی سانتریفیوژ‌های پیشرفته‌تر را داشته باشد، تعهد او به عدم غنی‌سازی احمقانه است. اگر من ظرفیت کار با سانتریفیوژ‌ها را داشته باشم می‌توانم فشار‌ها را افزایش دهم و می‌توانم هر وقت دلم خواست غنی‌سازی کنم: خواه سال ۲۰۱۷ باشد یا ۲۰۱۹، ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۹.»

مایک پمپئو افزود: «احمقانه است که تصور کنیم برای کاری که انجام آن ظرف چند ماه امکان‌پذیر است شما باید میلیارد‌ها دلار پول، اجازه ترور در سراسر اروپا، اجازه توسعه برنامه موشکی و اجازه ترور در خاورمیانه را بذل و بخشش کنید. این، احمقانه و ساده‌لوحانه است. امیدوارم که دولت بایدن درس‌هایش را یاد گرفته باشد.»

مایک پمپئو پیش از این نیز در گفت‌وگو با فاکس نیوز خواستار اعمال فشار علیه ایران به خصوص در موضوع مذاکرات هسته‌ای شد.

او در این مصاحبه گفت: «ما اهرم فشار زیادی را برای دولت کنونی (آمریکا در قبال ایران) به جا گذاشتیم. چندین هزار تحریم علیه رهبران ایران و اقتصاد ایران. ما ائتلافی از کشور‌های (عربی حاشیه) خلیج (فارس) و اسرائیل به عنوان دوست و همپیمان خود ایجاد کردیم تا در چارچوب ادامه مهار ایران و جلوگیری از دسترسی آن‌ها به پول و منابع و چیز‌های دیگر مورد نیاز (ایران) فعالیت کند.»

این در حالی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی وین، در پیامی اعلام کرد تکرار اشتباه آمریکا مبنی‌بر احتمال خروج دوباره از توافق هسته‌ای برجام پس از رسیدن دوباره به توافق اقدامات شدیدتر ایران را به همراه دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها