|
کدخبر: 175377

روحانی نامه به رهبری را تایید کرد

حسن روحانی رسما ارسال نامه به مقام معظم رهبری را تایید کرد؛ موضوعی که به دنبال موج گلایه‌ها از رد صلاحیت برخی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری گمانه‌زنی می‌شد. روحانی گفت که «نامه را نوشتم تا اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند.» او دیروز با هشدار درباره کاهش مشارکت مردم گفت که فراموش کرده‌ایم انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام است.

سیاست روحانی نامه به رهبری را تایید کرد

در نخستین واکنش به ردصلاحیت بسیاری از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، حسن روحانی رئیس‌جمهوری از ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری در این خصوص خبر داد. روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت گفت: دیروز (روز سه‌شنبه) خدمت مقام معظم رهبری نامه نوشتم که اگر ایشان می‌توانند درباره انتخابات کمک کنند. آنچه ما می‌توانستیم انجام دهیم درخواست از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند. پیش از این در پی ردصلاحیت بسیاری از چهره‌های سیاسی کشور ازسوی شورای نگهبان و ارائه لیستی ۷نفره توسط این شورا به‌عنوان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته بود که رئیس‌جمهوری در موارد مهم نامه‌نگاری می‌کند و درصورت صحت خبر این نامه‌نگاری اطلاع‌‌رسانی خواهد شد.

در همین راستا روز گذشته حسن روحانی ضمن تا‌یید ارسال این نامه به مقام معظم رهبری با بیان اینکه دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد، گفت: من البته نسبت به اصل ۱۱۳ حتما متذکر هستم و اشکال دارم منتها هرزمانی درباره اصل ۱۱۳ به شورای نگهبان می‌نویسیم، آنها تفسیری از اصل ۱۱۳ دارند که طبق آن می‌گویند شما نمی‌توانید به ما تذکر بدهید. بنابراین به ناچار دیروز خدمت رهبر معظم انقلاب نامه‌ای فرستادم و آنچه در ذهن من بود که اگر ایشان در این زمینه بتوانند کمکی انجام دهند، خدمت ایشان تقدیم کردم. ایشان هم هر طور مصلحت می‌دانند و کار را شورای نگهبان انجام می‌دهد.

وی در عین حال گفت: آقا هم معمولا در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند. البته موردی بوده که ایشان با حکم و دستور حکومتی فرد یا افرادی را اضافه کردند که این مربوط به مصلحت خود ایشان است. آنچه ما می‌توانستیم انجام دهیم، درخواست و تقاضا از ایشان بود که اگر ایشان صلاح و مصلحت می‌دانند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

وی گفت: تصمیم شورای نگهبان که عصر روز دوشنبه از آن مطلع شدیم و بعد مشخص شد که چه کسانی مدنظر هستند. خیلی از سیاسیون و ما دلمان می‌خواست شورای نگهبان فرصت بیشتری داشت و افراد دیگری اضافه می‌شدند. جان انتخابات رقابت است. اگر این جان را از انتخابات بگیرید، کالبد بی‌جان می‌شود. اصل انتخابات این است که یک رقابت فشرده باشد تا‌ انتخابات واقعی شکل بگیرد.

جای صندوق آرا چه می‌خواهید بگذارید

روحانی با بیان اینکه ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم؛ ولی صندوق آرا را نمی‌توانیم رها کنیم، ‌گفت: جای صندوق آرا چه می‌خواهید بگذارید و اینکه صندوق آرا دیگر کارآیی ندارد، خیلی خطرناک است و اگر نظام ما در این ۴۲ سال در تمام فرازونشیب‌ها قدرتمند در برابر خارجی و توطئه حفظ شد و ایستاد، علاوه‌بر بسیاری از مسائل، حضور و فداکاری مردم موثر بوده است.

رئیس‌جمهوری افزود: این صندوق رمز بسیار بزرگی بوده و اگر مردم شکایتی و گله‌ای داشتند برای ایجاد تغییر فرد دیگری را انتخاب کردند و از همه مردم در سراسر کشور خواهش می‌کنم این نکته مهم را مدنظر قرار دهند. البته نقد از فرد و نهادی در کشور آزاد است. البته ما مخالف تخریب و تضعیف هستیم؛ ولی درباره انتقاد و نقد خود مقام معظم رهبری چندین نوبت فرمودند از خود من هم هر که بخواهد می‌تواند انتقاد کند.

وی با بیان اینکه امکان انتقاد وجود دارد و می‌توانیم درخواست شفافیت از هر نهادی انجام دهیم، اظهار کرد: می‌توانیم به مردم توضیح بدهیم و اگر سوال در ذهن مردم شکل گرفت که با زبان و قلم بیان شده است، می‌توانیم به آن سوالات پاسخ دهیم؛ چون هدف مهم ما حفظ وحدت ملی، انسجام، قدرت و امنیت ملی است.

روحانی درعین حال گفت که دولت با همه توان و همه وجود به‌عنوان آخرین مسوولیت بزرگش اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ را وظیفه خود می‌داند.

انتخابات نماد آزادی مردم است

روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: همه انتخابات اعم از مجلس شورای اسلامی، شوراها، خبرگان هر کدام سر جای خودشان بااهمیت هستند. در مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری بحث این است که یک فرد رئیس‌جمهور شود نه رئیس یک حوزه انتخابیه، یک جناح یا حزب، بلکه می‌خواهد رئیس‌جمهور یعنی عامه مردم جامعه و ملت شود و ملت ما را نمایندگی ‌کند و این بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است، گفت: مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند، ملاک هم تشخیص ملت است؛ یعنی همه زمینه‌ها و مقدمات باید فراهم شود، مردم به صحنه بیایند و با تشخیص آنها انتخابات به ثمر بنشیند.

انتخابات ضامن مشروعیت نظام

 روحانی دربخش دیگری ازسخنانش تصریح کرد: نتیجه انتخابات با این عظمت، وحدت ملی و امنیت ملی است. ما همواره در بحث‌های سیاسی و در روزنامه‌ها و صداوسیما و فضای مجازی بحث می‌کنیم که این آقا یا آن آقا بیاید و چه کاری انجام دهد، فلان موضوع یا فلان مشکل سیاسی و اقتصادی را حل کند. البته اینها درست و در جای خود مهم است. رئیس‌جمهوری همه این وظایف را به‌عنوان رئیس دولت برعهده دارد؛ اما انتخابات بالاتر از این است.

 روحانی تصریح کرد: انتخابات شکوهمند ضامن مشروعیت نظام است و این اساس است و ما این را فراموش کرده‌ایم. یعنی مسئله و هدف اساسی ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همه تصمیماتی که در کشور انجام می‌گیرد، اگر پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد. مشروعیت قانونی که ندارد، مشروعیت دینی آن هم محل بحث و سوال است؛ چراکه می‌خواهد مردم را نمایندگی کند و از طرف مردم می‌خواهد سخن بگوید، با دنیا به‌عنوان نماینده ملت سخن بگوید.

رئیس‌جمهوری گفت: اگر خدای نکرده در انتخابات حضور کمرنگ باشد و مسائلی برای مردم روشن نباشد، انسجام ملی ما چه خواهد شد؟ مصلحت ملی ما چه خواهد شد، امنیت کشور چه می‌شود؟ حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود. بنابراین ابعاد این مسئله بسیار مهم است و باید درباره این ابعاد فکر شود.

روحانی عنوان کرد: امام راحل(ره) همواره به ما توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند مردم ما را به اینجا رساندند. ما که هستیم، کجا بودیم، همه ما طلبه یا دانشجو یا یک فرد عادی بودیم، مردم بودند که در یک نهضت اسلامی آمدند، فداکاری کردند، خون دادند.

رئیس دولت دوازدهم افزود: مردم ۲۲بهمن را به‌وجود آوردند و رژیم فاسد گذشته را سرنگون کردند، مردم پای صندوق رای آمدند و ۲/ ۹۸درصد به نظام جمهوری اسلامی ایران رای دادند، این ۲/ ۹۸درصد کجا رفت، چرا آب می‌رود، ۹۸درصد مردم آمدند و گفتند ما جمهوری اسلامی را می‌خواهیم و قبول داریم و به آن رای می‌دهیم. مردم رای در صندوق انداختند، هرچه زمان می‌گذرد آیا این ۹۸درصد باید کم شود؟

مردم باید خودشان تصمیم بگیرند

وی ادامه داد: هر کسی می‌آید در اسلامیت، ایمان و تعهد وی شک و شبهه می‌کنیم. اگر مردم این همه شک و شبهه دارند، این مردم همان هستند که در جنگ آمدند و سوم خرداد ۶۱ را آفریدند، نمایندگان همین مردم بودند که در ۱۴ خرداد ۶۸ رهبر انقلاب اسلامی را انتخاب کردند. این مردم همان مردم هستند. خدا نکند روزی مردم احساس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم یا می‌خواهیم بدون آنها یا برای آنها تصمیم بگیریم. مردم خودشان باید تصمیم بگیرند، مردم تصمیم‌گیر هستند و پای صندوق می‌آیند و خودشان باید انتخاب کنند.

هدف اول؛ مشارکت حداکثری

روحانی خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) به ما فرمودند، مشارکت حداکثری. رهبر معظم انقلاب در همه مقاطع تا‌ریخی که مربوط به انقلاب می‌شد، فرمودند مشارکت حداکثری. من سال گذشته در مناسبتی که محضر رهبری بودم، از ایشان سوال کردم و گفتم در انتخابات آینده هم شما همان نظر را دارید و مشارکت حداکثری را می‌خواهید یا نه. چراکه نظرات دیگری هم مطرح است. حتی ایشان داستانی را از یکی از بزرگان نقل کردند و فرمودند من باز هم نظرم همان است. مشارکت حداکثری نخستین هدف ما است. البته به‌دنبال این هستیم که یک رئیس‌جمهور صالح و اصلح انتخاب شود.

روحانی اظهار کرد: من عین جمله ایشان را در نطق ۲۲ بهمن به مردم گفتم که آقا نظرشان این است. خود ایشان هم در سخنرانی تصریح فرمودند که برای من هدف اول و مهم‌تر مشارکت حداکثری مردم است و مردم باید پای صندوق بیایند.

مشارکت حداکثری لوازم دارد

وی با تا‌کید بر اینکه مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود، گفت: اینکه ما بگوییم مشارکت حداکثری است، صداوسیما هم با مردم مصاحبه کند و پخش کند و بگوید مشارکت حداکثری. مشارکت حداکثری لوازم دارد باید به آن ملتزم باشیم که یک طرف آن دولت است.

دولت مجری انتخابات است

 روحانی با بیان اینکه دولت مجری انتخابات است، گفت: در زمان ثبت‌نام که نخستین قدم بود، من به وزیر کشور نامه نوشتم و تا‌کید کردم عین «مر» قانون عمل کند و هرکس برای ثبت‌نام می‌آید طبق قانون ثبت‌نام کند. اگر من این دستور را نداده بودم و اگر وزارت کشور عمل نکرده بود ما حتی در خود وزارت کشور دعوا داشتیم. کسی که می‌خواست ثبت‌نام کند، می‌گفت: براساس چه قانونی ثبت‌نام نمی‌کنید. قانون را به من نشان دهید شما باید مجری قانون باشید. بنابراین وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم آمدند و ثبت‌نام کردند. ما اینجا مشارکت حداکثری را مراعات کردیم و ایستادگی کردیم، در مراحل بعد هم آنجایی که به عهده دولت است باز همان را مراعات خواهد کرد.

وی افزود: ما به وزارت کشور اعلام کردیم که به خاطر کرونا و سلامت مردم صندوق‌ها را اضافه کنید. وزارت کشور حدود ۱۰ هزار صندوق اضافه کرد. حتی وزیر کشور در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح کرد که به خاطر حفظ سلامت مردم زمان انتخابات را اضافه کنیم و پیشنهاد داد که ۲ساعت زمان انتخابات اضافه شود یعنی از ۷ صبح شروع شده و تا‌ یک صبح روز بعد زمان رای گیری ادامه داشته باشد؛ اما در جلسه پیشنهاد شد که ۲ ساعت به ۳ ساعت اضافه شود یعنی از ۷ صبح تا‌ ۲ صبح روز بعد یعنی ۳ ساعت اضافه شد تا‌ مردم راحت‌تر پای صندوق انتخابات بیایند.

روحانی تا‌کید کرد: علاوه‌بر این دولت تمام تلاش خود را برای واکسیناسیون به کار گرفت برای اینکه مردم اعتماد کنند و پای صندوق رای بیایند. همه تلاشمان را انجام دادیم که موج چهارم کرونا را خاموش کنیم و مردم اعتماد کنند. تصمیماتی که در ستاد برای تبلیغات گرفتیم، برای این بود که با موج پنجم مواجه نشویم که مردم در روزهای آخر و هفته آخر که نزدیک به ۲۸ خرداد روز رای گیری می‌شود همه با خیال راحت رای بدهند.

احراز صلاحیت به عهده دولت نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص فرآیند احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آنچه به عهده دولت بوده، به‌عنوان وظیفه بزرگی که بر دوش ما است، دولت انجام داده و خواهد داد. ما به فکر این نیستیم که چه کسی رئیس‌جمهور می‌شود. مردم هرکسی را که صلاح دیدند به او رای بدهند. اما همه باید حس کنند که پای صندوق انتخابات می‌روند و همه حس کنند که رای آنها است که امروز کسی را انتخاب می‌کنند.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: یک مرحله، مرحله احراز صلاحیت است که به عهده دولت نیست به عهده یک نهاد دیگری که البته مهم است و آنها تصمیم می‌گیرند. اینکه مقدمات این تصمیم آنها از کجا می‌آید و چگونه تصمیم‌سازی می‌شود بحث‌های جداگانه دارد که مورد بحث ما نیست؛ اما به هر حال در اختیار دولت نیست، نهادی مستقل است که خود بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که به هر حال تصمیم گرفت.

وی افزود: انتخابات را هم آنچه قانون گفته است به قوه الهی انجام می‌دهیم و وزارت کشور ما با تمام قدرت به مردم تضمین می‌دهد که امانت مردم را مراعات خواهد کرد و نخواهد گذاشت یک رای بالا و پایین شود. اینها وظیفه ما است و دنبال می‌کنیم و انجام می‌دهیم و به پایان می‌رسانیم البته این وسط گاهی مشکلاتی پیش می‌آید.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر