|
کدخبر: 172351

روحانی: مسبب همه مشکلات ترامپ بود

رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی در انتخابات پیش رو گفت: همه گروه‌ها و جناح‌ها باید در انتخابات شرکت داشته باشند و با تنوع در نامزدهای انتخاباتی شاهد شکوه و حضور مردم در انتخابات باشیم.

سیاست روحانی: مسبب همه مشکلات ترامپ بود

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در شصت و هفتمین هفته از افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید که از طریق ویدیو کنفرانس برگزارشد، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراها اظهارکرد: انشاءالله انتخابات بسیار خوب داشته باشیم. ما همیشه می‌گوییم انتخابات شکوهمند و انتخاباتی که مردم بانشاط و سالم حضور داشته باشند، ولی آن‌چیزی که کمتر می‌گوییم، ‌انتخابات اخلاقی است. اخلاق مهم است وگرنه همه دنیا انتخابات دارند و ممکن است خیلی از کشورها انتخابات پرشور و سالم داشته باشند ولی این ویژه ما نیست.

 وی اضافه کرد: آن چیزی که در جمهوری اسلامی ایران انتظار هست، یک انتخابات پرشور سالم توأم با اخلاق اسلامی است. تهمت زدن، افترا زدن و دروغ گفتن برای اینکه آدم گدایی رای کند، بدترین کار هست. آدم می‌خواهد یک مسئولیت سخت و سنگینی را بر دوش بگیرد، مسئولیتی که هر لحظه آن هزاران مشکل دارد مخصوصا اینکه رقبا و کسانی که مخالف هستند، پرقدرت باشند و امکانات زیادی داشته باشند این‌ها زیاد مهم نیست انشا الله هر کس برای رضای خدا کار می‌کند اجر و ثوابش را می‌گیرد انشاالله یک انتخابات اخلاقی و خوب پیش رو داشته باشیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به لزوم همه جناح‌ها و احزاب گفت: همه جناح‌ها و گروه‌ها باید در انتخابات شرکت داشته باشند تنوع در میان نامزدها پرجاذبه باشد. جاذبه و شکوه از اینجا درست می‌شود همه این‌ها که می‌گوییم مردم در انتخابات بیایید و همه حضور پیدا کنید، آخرش به یک کلمه برمی‌گردد و آن اینکه همه تلاش کنیم که نامزدها متنوع باشند اگر تنوع را از نامزدها گرفتیم شکوه و حضور را هم از انتخابات گرفتیم.

روحانی اضافه کرد: انشاءالله همه دست به‌دست هم بدهیم انتخابات بسیار زیبایی را بعد از ماه رمضان شاهد باشیم و مردم شاهد پیشرفت بیشتری در دولت آینده برای کشور خودشان باشند.

رئیس‌جمهوری گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در سخت‌ترین شرایط تاریخ ایران حداقل در یک قرن گذشته حتی در جنگ جهانی اول و دوم و قحطی که آخر قرن پیش، یعنی در سال‌های ۱۲۹۶، ۱۲۹۷، ۱۲۹۸ اتفاق افتاد، این سه سال و نیم از آن سال‌ها هم سخت تر بود چرا که همه دنیا ما را به یک معنا محاصره کردند.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: البته ظاهرا امریکا بود که بر ما فشار آورد اما دیگران هم تسلیم شدند، وقتی تسلیم شدند، اجازه ندادند از بندر و بازار و بانک‌های آنها استفاده کنیم، حصر جمعی است ولو اینکه سرمنشاء این همه جنایت ترامپ بود

 رئیس‌جمهوری با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت: مسبب همه این جنایت‌ها ترامپ و امریکا بود ما باید این را بگوییم و نترسیم، اینکه ترامپ چه جنایتی بر علیه کشور ما انجام داد را اشکالی ندارد اینها را بیان کنیم. فکر نکنیم بیان آن ایراد دارد.

 وی خاطرنشان کرد: می‌گویند اگر ما بگوییم ترامپ جنایت کرد، آن وقت چگونه به دولت فحاشی کنیم، به دولت هم اگر خواستید آزادید که هر چه می‌خواهید بیان کنید، اما اخلاق را همه جا مراعات کنیم و واقعیت‌ها را بیان کنیم. آنچ واقعیت است را به مردم بگوییم که در این سه سال و نیم چه فشاری بر مردم وارد ‌شد.

روحانی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب از سال ۹۳ بیان و ابلاغ کردند و بر آن تاکید فرمودند، ما آن را در این سه سال و نیم مشاهده کردیم. اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی کلمه در تاریخ که یک کشوری بتواند سه سال و نیم در برابر تمام فشارها ایستادگی کند و صادرات و واردات خود را حفظ کند.

رئیس‌جمهوری افزود: البته به مردم سخت گذشت و فشار زیادی بر آنها وارد شد اما اینکه در شدیدترین شرایط بیش از ۴۰ میلیارد دلار صادر کنیم و البته یک مقدار بیشتر وارد کنیم، این یعنی چرخه اقتصاد ما سر جای خود قرار داشته و مردم ما در بازار کمبود و قحطی را احساس نکردند البته مردم گرانی را احساس کردند و این طبیعت دوران تحریم است.

روحانی یادآور شد: لعنت خداوند بر همه آنهایی که مسبب بودند البته مسبب اصلی رژیم صهیونیستی و بعد تندروهای امریکا و در راس آن ترامپ بود.

وی ادامه داد: مردم عزیز ما باید بدانند که این بمب اقتصادی که روی سر آنها اصابت کرد، کدام هواپیما پرتاب کرده، از کجا شلیک شده است، آدرس غلط به مردم ندهید، خدا از شما نمی‌گذرد، تاریخ هم از شما نمی‌گذرد.

رئیس‌جمهوری بیان کرد: الحمدالله ما این سه سال و نیم را گذراندیم و شاهد اینکه ما این سه سال و نیم را گذراندیم پنج‌شنبه‌ها هستند. به هر حال ما در همه جا شاهد می‌خواهیم. البته شاهد بزرگ خداوند است و بعد پیغمبر اسلام است، شاهد بزرگ بر ایستادگی ملت، شهدای ما هم هستند. اما ملت ایران در این سه سال و نیم شاهد بزرگ برای تاریخ بود که به تاریخ بگوید با صبر، مقاومت، وحدت و اتحاد، یک ملت می‌تواند در برابر انواع فشارها بایستد و کشور، نظام و اقتصاد خود را حفظ کند.

رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنانش خرمشهر، آبادان و شلمچه در منطقه بسیار مهم استراتژیک قرار دارد و انشاءالله با توافقی که با دولت عراق برای اتصال شلمچه به بصره شده، بتوانیم شاهد تحول بنیادین در این منطقه باشیم. این تحول بسیار بزرگی خواهد بود و راه‌آهن ایران به عراق و سوریه و در واقع ایران به مدیترانه متصل خواهد شد که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهوری افزود: اتصال ریلی شلمچه به بصره از طرح‌های مهمی است که دولت در ماه‌های آخر به طور مداوم از لحاظ سیاسی و عملیاتی آن را دنبال می‌کند و این طرح در سال‌های آینده به اتمام می‌رسد.

 وی با بیان اینکه همه کارهای مقدماتی این طرح انجام گرفته، ابراز امیدواری کرد این طرح موجب تحرک بسیار بیشتر استان خوزستان و منطقه آزاد اروند شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها