|
کدخبر: 284060

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

عملکرد ضعیف دولت در نظارت / فروش کالای بی کیفیت با قیمت بالا!

نماینده مردم مهریز در مجلس با بیان اینکه کالاها کیفیت ندارند، اما قیمت آنها بالاست، گفت: تمام بازرسان در تمام دستگاه ها ضعیف هستند، زیرا حقوق کم می گیرند و تعدادشان نیز کم است.

سیاست داخلی عملکرد ضعیف دولت در نظارت / فروش کالای بی کیفیت با قیمت بالا!

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۸ دی‌ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۱۲دقیقه و با حضور  ۱۹۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند (ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد

بررسی طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر

گزارش نهایی کمیسیون اصل نودم(۹۰) قانون اساسی در مورد تخلفات و ترک فعل های حوزه توسعه روستایی

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه اصلاح تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی( کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها.

تأکید قالیباف بر رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های هواپیمای اوکراینی

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۸ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: مصیبت حادثه سقوط اندوهبار هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان باختن جمعی از هموطنان عزیزمان که عموما از جوانان نخبه و آینده ساز کشور بودند همچنان مثل روز اول بر سینه ما و آحاد ملت شریف ایران سنگینی می‌کند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: بار دیگر درد و اندوه فقدان این عزیزان را به خانواده های آنان از صمیم قلب تسلیت می گویم و همدردی عمیق خود را با ایشان ابراز می کنم. امید است با پایان یافتن فرایند پیگیری قضایی پرونده این حادثه که بر اساس سفارش های موکد رهبر معظم انقلاب، با همکاری دستگاه های مسئول و مرتبط و حضور خانواده های جانباختگان و نمایندگان آنها در جریان است، دادخواهی خانواده های شهدای این حادثه در چارچوب قانون و به نحو مقتضی اجابت شود.

موافقت نمایندگان با کلیات طرح شاخص‌بندی سهم شهرداری‌ها

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده با ۱۶۵ رأی موافق، ۴۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت کردند.

در این نشست؛ احمد دنیامالی در مخالفت با کلیات طرح اصلاح بند (ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: در ابتدا باید تعریفی از توسعه نیافتگی داشته باشیم، الزاما هر کلانشهری توسعه یافته نیست، اکثر کلانشهرها و شهرهای کشور توسعه نیافته است و از نظر حمل و نقل عمومی و فضای سبز دچار کمبود است از این رو توزیع منابع مالیات ارزش افزوده را باید براساس جمعیت در نظر گرفت.

تیم اقتصادی دولت برای حل مشکلات معیشتی هماهنگ‌تر باشد

فرهاد بشیری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۸ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به اصل ۸۴ قانون اساسی که مسئولان در برابر مردم در حوزه‌های داخلی و خارجی مسئول هستند، گفت: به دفعات در حوزه اقتصادی به رئیس مجلس گفته ایم که دولت باید برای حل مشکلات اقتصادی هماهنگ‌تر باشد.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: انسجام و وحدت رویه در دولت به ویژه تیم اقتصادی کمک می‌کند مشکلات مردم کمتر شود، همچنین هماهنگی تیم اقتصادی دولت و مجلس می‌تواند به حل سریع‌تر مشکلات اقتصادی مردم کمک کند.

دولت اول برنامه را ارائه دهد و بعد بودجه را

سید غنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری به استناد بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: حفظ شأن و جایگاه مجلس از وظایف نمایندگان است، از این رو از رئیس مجلس تشکر می کنم که اصرار دارد، اول برنامه هفتم توسعه ارائه شود و بعد بودجه و مانند سال گذشته در تبصره ای در لایحه بودجه، برنامه توسعه تمدید نشود، چرا که برای حرکت نیاز به چراغ راه داریم.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس یازدهم تاکید کرد: اینکه مجلس اصرار دارد برنامه از سوی دولت داده شود، آزمونی برای نمایندگان است، قانون برنامه بعد از اتمام این دوره مجلس بر کل کشور تاثیرگذار است و این سند بالادستی است، به دولت تاکید می کنیم اول برنامه را ارائه دهد و بعد بودجه را، و در رسانه ها مجلس را تحت فشار نگذارد. اینکه سال گذشته در تبصره ای، برنامه تمدید شد به این دلیل بود که دولت جدید است، اما از شهریور ماه دولت فرصت نگارش لایحه برنامه را داشت.

توضیحات قالیباف درباره لایحه بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تبریز نسبت به ضرورت بررسی لایحه بودجه، عنوان کرد با تأکید بر اینکه مبنای بررسی لایحه بودجه سالانه مبتنی بر لایحه برنامه توسعه پنج ساله است و نمی‌توان در این راستا خلاف آئین نامه عمل کرد گفت: برنامه ششم توسعه قبلاً یکسال تمدید شده و نظر بر تمدید دوم آن برای هفتمین سال نیست لذا نمی‌توانیم خلاف آئین‌نامه عمل کنیم و خواهش می‌کنم افراد نظرات شخصی خود را در مصاحبه‌ها به‌عنوان نظرات مجلس بیان نکنند.

تذکر نماینده مجلس در باب گرانی ها

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی خود گفت:از موضع رئیس مجلس نسبت به ضرورت ارائه برنامه هفتم قدردانی می کنم، لذا خواهشمندیم دولت در این راستا تسریع کند.

وی ادامه داد: خیلی افراد در باب گرانی صحبت می کنند؛ در این میان کالاها نیز کیفیت ندارند، اما قیمت آنها بالاست و در این میان توجه نکردیم که علت آن چیست؟ با تضعیف دستگاه های نظارتی، گرگ ها را به جان مردم انداخته ایم، در واقع سازمان بازرسی و تعزیرات کمترین حقوق و نیرو را دارند. به عنوان مثال سازمان صنعت در شهرستان حوزه انتخابیه بنده یک بازرس دارد و اداره کار در حوزه انتخابیه ام دو بازرس دارد.

بورس کالا به دزدخانه تبدیل شده است

احمد امیرآبادی فراهانی در صحن علنی مجلس درتذکر شفاهی عنوان کرد: این روزها مردم شاهد افزایش قیمت کالاهای گوناگون در کشور هستند که بخشی از آن مربوط به کم کاری های دولت قبل به خصوص در چاپ پول بدون پشتوانه بوده و بخش دیگر نیز مصیبتی است که بورس کالا برای مردم به وجود آورده است. بورس که باید محلی برای سرمایه‌گذاری شفاف، امن و مقابله با رانت‌خواری باشد، تبدیل به دزدخانه و سر گردنه شده که نمونه بارز آن در قیمت گذاری فولاد و خودرو است که در عملکرد ضعیف بورس کالا آشکارا باید آن را مشاهده کرد.

۵ سوال از وزیر ورزش و یک سوال از وزیر کشور اعلام وصول شد

محمد رشیدی در نشست علنی مجلس سوال ملی تعدادی از نمایندگان را اعلام وصول کرد.

- سوال ملی روح الله عباسپور نماینده بوئین زهرا از وزیر ورزش و جوانان در خصوص عدم به کارگیری نیروهای کارآمد، موثر و متخصص در حوزه ورزشی.

- سوال ملی حسن نوروزی نماینده رباط کریم و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ورزش و جوانان در خصوص عدم برخورد با اقدامات خلاف شئونات اسلامی و فرهنگی در برخی از فدراسیون های ورزشی.

- سوال ملی روح الله نجابت نماینده شیراز و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ورزش و جوانان در خصوص علت بی عدالتی در توزیع زیرساخت ها و امکانات ورزشی.

- دو سوال ملی عباس مقتدایی نماینده اصفهان و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر ورزش و جوانان در خصوص علت عدم تغییر اساسنامه شورای عالی جوانان و علت عدم پیگیری و اقدامات وزارت ورزش و جوانان در خصوص بیمه کردن قهرمانان جهانی.

- سوال ملی سمیه محمودی نماینده شهررضا و تعداد دیگری از نمایندگان از وزیر کشور در خصوص عدم توجه به دستورالعمل انتخاب و انتصاب مسئولان.

رئیس جمهور عملکرد نه چندان مناسب حوزه زنان دولت را بررسی کند

سمیه محمودی در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی تاکید کرد: با وجود برخی اقدامات همچنان شاهد آشفتگی بازار ارز هستیم و متاسفانه صدای واحدی از تیم اقتصادی دولت نمی شنویم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس، ادامه داد: تورم افسارگسیخته در خوراکی ها و اقلام ضروری زمانی باعث ایجاد چالش در جامعه خواهد شد و عدم تدبیر دولت و عدم اجرای قانون ارائه کالابرگ به دلیل تغذیه نامناسب قشر ضعیف عامل ایجاد مشکل درمانی خواهد شد.

انتقاد سلیمی از قیمت ۳۰۰ هزار تومانی گوشت قرمز

علیرضا سلیمی در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی، گفت: اهانت نشریه فرانسوی غیرقابل تحمل است، به فرانسوی ها یادآور می شوم که با استعمار و استثمار کشورهای آفریقایی چه بلایی سر این مردم آوردند. در الجزایر چه کرده اند. فرانسوی ها متهم هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس با انتقاد از قیمت ۳۰۰هزار تومانی گوشت قرمز، گفت: قیمت گوشت باید به کجا برسد که مسئولان وزارت جهاد پای کار بیایند، باید هرچه سریع تر تدبیر کنید.

افزایش قیمت‌ها غیرقابل تحمل شده است

محمدمهدی فروردین در صحن علنی مجلس در نطق میان دستور گفت: فرانسه مدعی تمدن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون با حمایت چند دهه خود از تروریست های خونخوار و اهانت به مقدسات بیش از یک میلیارد مسلمان و مشارکت در کشتار دسته جمعی مسلمانان ثابت کرده که به هیچ قاعده انسانی و منطقی پایبند نیست.

وی افزود: اهانت اخیر فرانسه به مرجعیت که در امتداد توهین به رسول اکرم صورت گرفته ثابت کننده نقش آن در اغتشاشات اخیر است که موجب رسوایی بیش از حد مدعیان تمدن را فراهم می کند.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیرو کارزین در مجلس یازدهم از تلاش های چندین ساله سردار اشتری فرمانده پرتلاش فراجا بابت ایجاد امنیت برای هموطنان تشکر و به سردار رادان فرمانده مقتدر تبریک گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت کرد.

فروردین با تبریک به رئیس کل جدید بانک مرکزی بر ضرورت ساماندهی بازار ارز تاکید کرد و افزود: کنترل ارز دست دولت و بانک مرکزی است بنابراین تقاضا داریم هر چه سریع تر در این رابطه تدبیر و به منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند پول منطقه ای را احیا کنید عمل کرده و برای این امر مهم با کار کارشناسی اقدام عملی کنید.

پایان جلسه

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲:۰۳ به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (سه شنبه، ۲۰ دی ماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها