|
کدخبر: 271290

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

انتقاد مجلس از عدم شفافیت در مدیریت کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: بررسی عملکرد دولت ها بیانگر این است که ما در اجرای عدالت واقعی اما و اگرهای فراوان داریم.

سیاست داخلی انتقاد مجلس از عدم شفافیت در مدیریت کشور

محمدباقر قالیباف پایان نشست علنی مجلس را راس ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه به صدا درآورد.

وی با بیان اینکه جلسه امروز مجلس به صورت غیرعلنی ادامه خواهد داشت، گفت: ختم جلسه علنی را اعلام می‌کنم و جلسه بعدی یکشنبه (۳۰ مردادماه) رأس ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه صبح برگزار می‌شود و دستور جلسه هم دستور هفتگی است که اعلام خواهد شد.

بنابراین گزارش دقایقی پیش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، باقری مذاکره کننده ارشد کشور، اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به منظور شرکت در نشست غیرعلنی با موضوع مذاکرات هسته‌ای در صحن حضور یافتند.

عدم قاطعیت مجلس در مدیریت کشور

 محمود مولوی مجلس در نطق میان دستور خود گفت: حضرت علی(ع) فرموده اند خداوند سبحان عدالت را در خلقت، در زندگی و در معاد معیار حق از باطل قرار داد تا انبیا و اولیای خداوند آن را راهبرد رسالت خود قرار دهیم، تا جایی که عدالت ارزشمندترین، اساسی ترین عنصر انسانی و مدیریتی است، عدالت تخصیص بردار نیست، عدالت شاخصی عام المنفع است که به تکامل جامعه کمک می کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: ما باید هم عادل باشیم و هم عدالتخواه، قانونی که در معیار عدالت حرکت نمی کند سیاستی که در راستای عدالت نیست و مسئولی که با گفتار، رفتار و کردار در جاده عدالت حرکت نمی کند در نظام اسلامی و در حکومت اسلامی جایگاهی ندارد.

وی تاکید کرد: بررسی عملکرد دولت ها بیانگر این است که ما در اجرای عدالت واقعی اما و اگرهای فراوان داریم، با همه قوانین و مقررات و اسناد بالادستی بعضا در کوچه و پس کوچه های عدالت گرفتار می شویم، نگاهی به چشم انداز ۲۰ ساله بیاندازید ببنید کدام شاخص ها محقق شده است؟ جز شاخص علم در بقیه شاخص ها ما هنوز عقب ماندگی هایی داریم. این را از این جهت مطرح کرده ام که نگران راهبرد جدید نظام هستیم. بیانیه گام دوم به عنوان یک راهبرد اساسی مبادا سرنوشت این افق ۲۰ ساله را پیدا کند و ما را از عدالت به دور کند.

تذکرات کتبی نمایندگان در صحن علنی مجلس

سیدمحسن دهنوی در نشست علنی مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد که به شرح زیر است:

- تذکر امیرحسین بانکی پورفرد نماینده اصفهان و جمعی از نمایندگان به وزرای خارجه و میراث فرهنگی: ضرورت توجه به دیپلماسی فرهنگی و صادرات صنایع دستی و محصولات فرهنگی کشور.

- تذکر مهدی عسگری نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس به رئیس جمهور و وزیر بهداشت: لزوم رعایت اصل ۱۲۵ قانون اساسی و در نظر گرفتن منافع ملی در بررسی پیش‌نویس معاهده جهانی همه‌گیری و اصلاح مقررات بهداشت جهانی در مجمع پیش روی سازمان بهداشت جهانی. همچنین تذکر به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر اقتصاد: لزوم تسریع در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن توسط بانک‌ها.

- تذکر رسول فرخی میکال نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل به وزرای اقتصاد و ورزش و جوانان: لزوم بررسی و حل مشکلات وام ازدواج و اشتغال جوانان.

- تذکر حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر نیرو: ضرورت حل مشکل آب کشاورزی شهرستان‌های رباط کریم و بهارستان و هدایت آب خروجی از تصفیه‌خانه‌ها. همچنین تذکر به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر ورزش و جوانان: لزوم بازنگری در نحوه و مدت انتصاب افراد در فدراسیون‌های ورزشی.

- تذکر علیرضا نظری نماینده مردم خمین به همراه جمعی از نمایندگان به رئیس جمهور: لزوم اجرای کامل بخشنامه سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص بازنشسته کردن کارمندان بالای ۳۵ سال سابقه در دستگاه‌ های مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری.

- تذکر کیوان مرادیان کوچکسرائی نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر دادگستری: ضرورت جبران ضرر و زیان مردم در زمینه گرانفروشی شرکت‌های تولید محصولات لبنی. همچنین تذکر به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر ارتباطات و فناوری: لزومم جلوگیری از حذف بسته‌های بلندمدت اینترنت همراه از سوی اپراتورها.

- تذکر حسین گودرزی نماینده مردم دورود و ازنا به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر اطلاعات: لزوم ایجاد ساختار مستقل، بازدارنده و فسادزا برای حراست مراکز اقتصادی و صنعتی.

- تذکر سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر اقتصاد: لزوم تعیین تکلیف مجتمع مسکونی و زمینه وابسته متعلق به شرکت ماشین‌سازی تبریز که در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است. همچنین تذکر به همراه جمعی از نمایندگان به وزیر دفاع: ضرورت تعیین تکلیف مجتمع مسکونی متعلق به شرکت پالایشگاه تبریز.

اصلاح کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی جهت تامین نظر شورای نگهبان به بررسی گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی پیرامون طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی پرداختند.

براساس این گزارش ابتدا ماده واحده این طرح بدین شرح اصلاح شد.

ماده واحده- مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی(تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ به شرح زیر اصلاح و قانون اجازه تأسیس مؤسسات بخت آزمایی در مراکز جهانگردی برای سیاحان مصوب ۱۳۴۸/۳/۲۵ نسخ می‌گردد.

توضیحات رئیس مجلس درباره پایگاه جامع رفاه ایرانیان

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در جلسه علنی مجلس در جریان رسیدگی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی درباره پایگاه رفاه جامع ایرانیان گفت: تذکر من درباره بحث پایگاه رفاه جامع ایرانیان است؛ به دلیل اهمیت موضوع، مباحثی که در حوزه بحث سیاست‌های جبرانی در موضوع ارز ترجیحی که ساعت‌ها در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، امروز در اجرا نیازمند پشتیبانی از پایگاه جامع رفاه ایرانیان است.

وی خطاب به رئیس مجلس گفت: در جریان بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه‌ای شما تأکید کردید که در حال حاضر این پایگاه وجود دارد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من با صراحت اعلام می‌کنم مطابق نشستی که در کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر قبلی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم، از مجموع دستگاه‌هایی که باید به این پایگاه اطلاعات بدهند، صرفا ۴۰ درصد بیشتر اطلاعاتشان مرتبط با پایگاه نیست و از این ۴۰ درصد بخش عمده‌ای از اطلاعات برخط نیست، بنابراین با یک تأخیر چندین ماهه مواجه هستیم و فرمول محاسباتی در حوزه عمل دچار اشکالات اساسی است، لذا از جنابعالی به عنوان رئیس مجلس درخواست دارم این موضوع مهم پایگاه جامع ایرانیان که اساسی‌ترین تصمیم ما در زمان بررسی بودجه بود و باید قابلیت اجرایی داشته باشد را پیگیری کرده و در این حوزه تصمیم‌گیری کنید.

نطق پیش از دستور رئیس مجلس

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: بیست و ششم مرداد ماه، سالروز ورود آزادگان سرافراز در سال ۱۳۶۹ به میهن اسلامی را گرامی می دارم و به همین مناسبت به روان پاک سید آزادگان، مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی فرد درود می فرستم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه جمعیت آزادگان و خانواده های صبور آنان، ذخیره های ارزشمند کشور هستند که آرامش و آسایش بهترین سال های عمر خود را فدای حفظ ایران اسلامی و امنیت مردم کردند، اظهار داشت: ایران تا همیشه قدردان آزادگان سرافراز خواهد بود؛ دوام توفیق این عزیزان را از خداوند متعال مسألت می کنم.

وی اضافه کرد: همچنین در آستانه سالروز کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، نیازمند تأکید است که ملت ایران هرگز فهرست بلندبالای دشمنی، پیمان شکنی، بدعهدی، غارت، جنایت و دخالت قدرت های خارجی به خصوص ایالات متحده آمریکا را به عنوان سند افشای ماهیت مستکبرین همواره در مقابل چشم خود خواهد داشت.

قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: کودتای ۲۸ مرداد از مصادیق غیرقابل انکاری است که یادآوری می کند هنگامی که نظام سلطه منافع خود را در خطر می بیند، بی ارزش بودن دموکراسی و آزادی آشکار می شود و استقلال کشورها به بازی گرفته می شود.

بررسی طرح نقل و انتقال سوابق بیمه در مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۲۶ مردادماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز را به شرح ذیل قرائت کرد؛

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد: طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی 

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح اصلاح مواد (۷۰۵) تا (۷۱۱) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی 

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح حمایت از مالکیت صنعتی (ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری)(اعاده شده از شورای نگهبان 1)

گزارش شوردوم کمیسیون اقتصادی در مورد: طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد: طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد: طرح تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان ‌گلستان از سال1392تا1400

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد: طرح الزام دولت به ایجاد دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت حوزه های صنعتی، تولیدی و خدماتی.

ارسال نظر