|
کدخبر: 269793

گزارش لحظه ای گسترش نیوز از مجلس:

تصویب لایحه موافقتنامه بین دولت و مجمع مجالس آسیایی

نمایندگان مجلس با تصویب کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی موافقت کردند.

سیاست داخلی تصویب لایحه موافقتنامه بین دولت و مجمع مجالس آسیایی

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۹ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی با ۲۰۶ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

تذکرات کتبی نمایندگان مجلس

سیدمحسن دهنوی در نشست علنی مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد که به شرح زیر است:

- تذکر احسان ارکانی نماینده نیشابور و فیروزه و جمعی از نمایندگان به وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص لزوم ثبت مکان رویداد ورود امام رضا (ع) به نیشابور و فرمایش حدیث سلسله الذهب  

- تذکر کمال حسین پور نماینده پیرانشهر به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص ضرورت تحویل داروهای مورد نیاز مردم و جلوگیری از افزایش تصاعدی قیمت داروها

خلق پول عامل اصلی تورم است

حسین میرزایی در جلسه علنی مجلس در نطق میان دستور خود، با بیان اینکه اگر مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده اند، گفت: دود اشکالات ذاتی پول های اعتباری از جمله ریال به چشم چه کسانی رفته و می رود؟

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مگر نه این است که حقیقت پول، قدرت خرید آن است؟ در بستر پول اعتباری جهل در ثمن معامله واقع می شود. مگر نه این است که ارزش ریال متأثر از هزاران پارامتر اقتصادی، سیاسی و غیره است به طوری که خبر لغو یک جلسه مذاکراتی و یا تغییر یک بند بودجه، ارزش پول کل مردم ایران را متأثر می کند. مگر نه این است که همه پول های اعتباری دنیا در ذات خود تحت سروری و آقایی دلار هستند.

میرزایی در ادامه با بیان اینکه طلایی کردن پول، تزریق دوباره پول سالم به شریان های اقتصاد ایران است، عنوان کرد: پیشوای ششم، حضرت امام صادق(ع) فرموده اند خداوند متعال، طلا و نقره را برای معاملات و ذخیره ارزش خلق نمود. نظام پولی مبتنی بر طلا و نقره در شرایط مختلف، امتحان خود را پس داده و نظام پول و طلا می تواند به عنوان یک نظام پولی مستقل از دلار و هر ارز اعتباری، تحریم پولی را غیرممکن سازد.

فیروزی عضو ناظر مجلس در شورای عالی معادن شد

علی نیک زادثمرین در مجلس نتیجه انتخابات عضویت یک نفر از نمایندگان از کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شورای عالی معادن را قرائت کرد.

براساس اعلام نایب رئیس مجلس از مجموع ۲۱۸ رأی اخذ شده، حجت الله فیروزی با کسب ۱۱۰ رأی به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی معادن برگزیده شد.

۱۶ صندوق بازنشستگی فاقد قانون هستند

حسن لطفی در نشست علنی مجلس در تذکر شفاهی گفت: ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور وجود دارد که تنها دو صندوق دارای قانون بوده و ۱۶صندوق فاقد قانون هستند.

نماینده مردم رزن و درگزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم وجود قانون، صندوق ها را با بحران مواجه می کند، برای قانونمند شدن صندوق ها از هیات رئیسه مجلس و دولت درخواست داریم تا طرح و لایحه ارائه کنند تا تمامی صندوق های بازنشستگی از یک قانون تبعیت داشته باشند.

دوفوریت لایحه تغییر محل تامین منابع اعتباری قیر رایگان تصویب شد

نمایندگان در نشست علنی مجلس با دوفوریت لایحه اصلاح بند (ز) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با ۱۹۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

اصلاح طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی

نمایندگان مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح و حذف برخی مواد و تبصره های آن موافقت کردند.

تقی‌پور انوری عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات شد

بر اساس اعلام رئیس مجلس از مجموع ۲۱۶ رأی اخذ شده رضا تقی پورانوری با کسب ۱۲۹ رأی به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای اجرایی فناوری اطلاعات برگزیده شد.

خسارت جبران ناپذیر سیل بر میراث فرهنگی

محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی مجلس با اشاره به سیل اخیر استان یزد، عنوان کرد: در سیل اخیر ما خسارات زیادی را در حوزه کشاورزی، معیشتی به ویژه در حوزه میراث فرهنگی متحمل شدیم.

نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، خاتم و ابرکوه در مجلس با بیان اینکه هر روز تاخیر در بازسازی خسارات، جبران ناپذیر خواهد بود، افزود: شهر بافق که ثبت جهانی شده نیازمند رسیدگی فوری است.

وی خطاب به رئیس مجلس، تصریح کرد: همانطور که شما در نطق پیش از دستور خود اشاره کردید اگر چنین حوادثی پیش بینی می شد خسارات کمتری به مردم وارد می شد.

نطق پیش از دستور رئیس مجلس

رئیس مجلس در موضوع جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور، گفت: تمامی امکانات کشور باید برای رسیدگی فوری به مشکلات مردم به خصوص یافتن مفقودین و درمان مجروحان بسیج شود و جبران خسارت‌های وارد آمده به مردم در دستور کار نهادهای ذی ربط قرار گیرد.

آغاز صحن علنی مجلس در ۹ مرداد ماه

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۹ مرداد ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۷ دقیقه و با حضور ۲۱۴ نفر از نمایندگان آغاز شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها