|
کدخبر: 194639

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

وزیر پیشنهادی کشاورزی به سراغ مردم خواهد رفت

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پس از شنیدن نظر نمایندگان موافق و مخالف در صحن مجلس حضور یافت و از برنامه‌های خود در دولت سیزدهم دفاع به عمل آورد.

سیاست داخلی وزیر پیشنهادی کشاورزی به سراغ مردم خواهد رفت

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دفاع از خود در صحن علنی مجلس اظهارکرد: قانون امینت غذایی درد چندین ساله کشاورزی است که این موضوع با برنامه‌های پیشنهادی رفع خواهد شد. کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود و تامین غذا بر عهده دولت بوده که در قانون اساسی نیز آمده است و در دولت‌ها هیچ موردی با امنیت غذایی نمی‌تواند رقابت کند. در دنیای امروز امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده و کشورها به دنبال اقتدار غذایی هستند.

وی افزود: اقتدار کشاورزی موجب افزایش قدرت غذایی کشور می‌شود. ۸۴ میلیون هکتار مرتع، ۳۸ میلیون هکتار عراضی کشت بالقوه، ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی را در کشور دارا هستیم و ۱.۶ درصد تولید ناخالصی از کشاورزی تامین می‌شود و ۱۹ درصد اشتغال به بخش کشاورزی اختصاص دارد. ۴.۵ میلیون نفر بهره بردار در حوزه کشاورزی وجود دارند و یک سوم مردم در حوزه‌های مختلف و وابسته به کشاورزی مشغول هستند. ظرفیت موجود در کشاورزی حاکی از آن است که در خاورمیانه می‌توانیم دارای قدرت غذایی باشیم و باید در جایگاه واقعی خود در جنوب غربی آسیا قرار گیریم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تصریح کرد: برنامه ارائه شده در دولت سیزدهم با افق رسیدن به قدرت غذایی نوشته شده است و با اجرای برنامه پیشنهادی طرح تحول غذایی را شاهد خواهیم بود.۱۶ چالش و ۲۵ راهبرد را در برنامه ارائه کرده‌ایم. امروز به کشاورز فقط به عنوان تولیدکننده غذا نگاه نمی‌شود بلکه تولیدکننده یک قدرت است.

ساداتی‌نژاد عنوان کرد: ما با چهار اصل وارد کار شده‌ایم و نخستین آن شعار همه با هم است. همه با هم محرومیت‌زدایی خواهیم کرد و برای رشد کشاورزی تلاش می‌کنیم. اصل دوم، شعار ما می‌توانیم است. مشکلات این حوزه زیاد است اما با کمک سیاست‌گذاران و نخبه‌ها و تشکل‌ها معتقد هستیم در کشاورزی تحول صورت خواهد گرفت و این موضوع موجب تحول در سایر حوزه‌ها و اشتغالزایی خواهد شد.

وی ادامه داد: اصل سوم نیز شعار یک بار رای همیشه است و ما یک بار مشکلات را حل خواهیم کرد. سند عراضی کشاورزی یک نمونه از مشکلات این حوزه است که در طول چهار سال تمام زمین‌ها صاحب سند خواهند شد و کشاورزان صاحب هویت می‌شوند. در اصل چهارم نیز هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد مگر بر پایه علم و نگاه اقتصادی. با نگاه تجاری و اقتصادی می‌توان امنیت غذایی را تامین کرد. باید با قیمت‌های واقعی وراد عمل عمل شد نه دستوری. بهید به دامداری و کشاورز یارانه اختصاص گیرد و دست واسطه‌ها حذف شود و از بخش خصوصی و تشکلات صنفی استفاده شود.

این نماینده پیشنهادی مطرح کرد: روحیه جهادی، فراموشی روستا، کشت دیم ازجمله موراد فراموش شده حوزه کشاورزی است. قابل ذکر است که در دنیا ۷۰ درصد کشت دیم و ۳۰ درصد آبی است که در کشور ما برعکس این ارقام اتفاق می‌افتد. حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی داریم و مخازن پرورش ماهی کشور ۵۰ درصدی داریم و پرورش میگو در ساحل را فراموش کرده‌ایم و می‌توان در حوزه آبی نیز اط تمام ظرفیت اشتغالزایی نیز بهره ببریم.

وی افزود: ازجمله برنامه‌های تحولی این است که در وزارتخانه بروکراسی را خواهیم شکست تا در شهرستان‌ها مشکلات حل شود، از قطب‌های کشاورزی حمایت خواهد شد. حرکت به سوی کشاورزی تجاری را داریم و جهش تولید را شاهد خواهیم بود. کشاورزی قراردادی را رویه خواهیم دا. زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را رونق خواهیم بخشید. کشاورزی را برمبنای اقلیم و توان اکولوژی توسعه خواهیم داد. اجرای الگوی کشت یک ضرورت است و باید برای همیشه حل شود. در علم و تکنیک مشکل نداریم اما در اجرا دچار چالش جدی هستیم که حل این مشکلا با کاشاورزی قراردادی ممکن است.

نماینده پیشنهادی وزارت کشاورزی یادآور شد: در جهت یکپارچه‌سازی عراضی تلاش خواهیم کرد. کشاورزی دانش‌بنیان را در برنامه داریم و باید بر مبنای علم باشد. در مدیریت ریسک به سمت مدیریت بحران خواهیم رفت. تنوع بیمه‌های کشاورزی را افزایش خواهیم داد و توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را دنبال خواهیم کرد. فسادستیزی و جلوگیری از انحصار را در دستور کار داریم. در حوزه دام و طیور و شیلات از تمام ظرفیت استفاده خواهیم کرد و در تامین گوشت قرمز به سمت توسعه خواهیم رفت. تربیت کشاورزان آینده را در برنامه داریم، گفتنی است که متوسط سن کشاورزان در دنیا ۳۰ سال و ایران ۵۶ سال است که برای کاهش سن کشاورزان باید جذابیت و مدرنیته را اعمال کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس تجارت آبی مجازی کار خواهیم کرد و در حوزه منابع طبیعی و حفاظت از جنگل‌ها و آب برنامه داریم. طرح‌های نیمه تمام را نیز تکمیل خواهیم کرد. اگر انتخاب شوم به کشاورزان تعهد خواهد داد که برای حل مشکلات آنها به کار میگیرم و به سراغ آنها خواهم رفت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها