|
کدخبر: 194584

پاسخ قالیباف به درخواست جلسه غیرعلنی برای وزرا

رئیس مجلس در پاسخ به درخواست نماینده مردم تهران برای تشکیل جلسه غیر علنی یکساعته پیش از رأی‌گیری نهایی برای وزرا تأکید کرد:‌ در حوزه رأی اعتماد جلسه غیرعلنی نداریم.

سیاست داخلی پاسخ قالیباف به درخواست جلسه غیرعلنی برای وزرا

عزت‌الله‌ اکبری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز صبح مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، با ارائه تذکر آئین‌نامه‌ای به استناد بند ۱۱ ماده ۲۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت: در این دوره ابتکار خوبی صورت گرفت که همه وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها حضور یافته و برنامه‌هایشان را ارائه کردند اما در جریان بررسی صلاحیت وزرا در صحن، در ستونی که در سامانه اسامی مخالفان یا موافقان درج می‌شود یکباره ملاحظه می‌کنیم که مثلا نام ۲۰۰ نفر به عنوان مخالف یا موافق وزیر پیشنهادی ثبت شده است.

وی افزود: ثبت‌نام به این شیوه ممکن است شائبه ارزیابی پیشاپیش درباره وزیر را پیش بیاورد لذا در صورت امکان تدبیری اندیشیده شود که مثلا نام ۲۰ یا ۳۰ نفر در سامانه قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به موضوع برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی گفت: رئیس‌جمهور محترم با رؤسای کمیسیون‌ها مشورتی نداشته‌اند و مجلس حالا می‌خواهند برای ۴ سال بر عملکرد این وزرا نظارت کند لذا باید جدی‌تر با این مسأله مواجه شویم.

رئیسی کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: بنابراین پیشنهاد می‌کنم قبل از رأی‌گیری نهایی برای وزرا در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه، یک ساعت جلسه غیرعلنی تشکیل دهید و فرآیند طی شده برای معرفی وزرا را توضیح دهید که آیا نظر رئیس‌مجلس گرفته شده است یا خیر.

اکبری‌تالارپشتی خطاب به رئیس‌مجلس اظهار داشت: شما امروز در جلسه هیأت رئیسه با رؤسای کمیسیون‌ها توضیحاتی در این خصوص ارائه کردید که قانع‌کننده بود شاید لازم باشد این توضیحات برای همه همکاران نیز داده شود.

پس از تذکر این نماینده، محمدباقر قالیباف نماینده مردم تهران و رئیس مجلس در پاسخ به وی اظهار داشت: در خصوص میزان ثبت‌نام نمایندگان برای مخالفت یا موافقت با وزرا همه این امکان را دارند و می‌توانند ثبت‌نام کنند و این هم تحلیل درستی نیست که مثلا ثبت‌نام مخالفان و موافقان را به معنای رأی دادن یا رأی ندادن به وزیر تلقی کنیم.

وی افزود: تصمیم‌گیری نهایی بر عهده عموم نمایندگان است که بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان و گزارش کمیسیون و اظهارات وزیر پیشنهادی تصمیم یم‌گیرند و ما هم نمی‌توانیم اسامی یا آمار ثبت‌نام کنندگان را در سامانه پنهان کنیم.

رئیس مجلس در خصوص تشکیل جلسه غیرعلنی برای توضیح در خصوص روند معرفی وزرا نیز تصریح کرد:‌ در حوزه رأی اعتماد جلسه غیرعلنی نداریم و رسانه ملی مذاکرات را زنده پخش می‌کند و این هم یکی از مزیت‌های قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی مجلس است.

قالیباف گفت:‌ در خصوص اینکه آیا با رئیس و نمایندگان مشورت شده یا نه فارغ از اینکه مشورت شده باشد یا نشده باشد، قانون اساسی تصمیم نهایی را به عهده نمایندگان گذاشته و این جلسات و مباحث مطرح شده در کمیسیون‌ها و صحن نیز برای این است که نمایندگان به درستی و بر اساس تکلیف قانونی و شرعی خود تصمیم بگیرند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها