|
کدخبر: 185263

پرهیز از شایعه و تخریب نیاز اصلی دولت سیزدهم

شایعه و تخریب از جدی‌ترین مشکلات و موانع پیش روی دولت تدبیر و امید در سال‌های اخیر بود و انرژی زیادی از دولتمردان گرفت. دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی پیش رو دارد و حل و فصل این چالش‌ها جز با حفظ انسجام و پرهیز از شایعه و تخریب امکان پذیر نیست.

سیاست داخلی پرهیز از شایعه و تخریب نیاز اصلی دولت سیزدهم

کانون شایعه‌سازی‌ها علیه دولت این بار «رضا اردکانیان» وزیر نیرو بود و بهانه هم قطعی‌های برق روزهای گذشته. انتقاد از شرایط دشوار ناشی از قطعی برق حق  بدیهی مردم است و رییس جمهوری هم در جلسات متعدد، به دلیل قطع مکرر برق و سختی به وجود آمده برای مردم بارها از آن‌ها عذرخواهی کرد. اما موضوع تنها انتقاد و اعتراض به قطعی برق نبود، بلکه مخالفان دولت بار دیگر به این بهانه، به تحریف و شایعه‌سازی علیه وزیر نیرو و خیال پردازی درباره زندگی شخصی وی پرداختند. این موضوع اگرچه با واکنش اعضای هیات دولت و برخی از دلسوزان کشور مواجه شد، با این حال انتظار می‌رود این رویه مخرب در دولت سیزدهم برچیده شود چرا که کشور این روزها به رویه‌ای دقیقا عکس این رویه‌ها نیاز دارد. برون رفت از چالش‌هایی که کشور با آن مواجه است، به اتحاد و انسجامی نیاز دارد که در سایه آن بتوان کشور را از این گردنه دشوار عبور داد.

وزیر نیرو قربانی جدید شایعه

قطعی‌های برق طی هفته و روزهای گذشته یکی از دلایل انتقادات از دولت بود. در این بین عده‌ای از این آب گل آلود ماهی شایعه و حاشیه گرفتند و مدعی شدند که وزیر نیرو به این دلیل که خانواده و فرزندانش در خارج از ایران زندگی می‌کنند، از شرایط مردم بی‌خبر بوده و چون خود در یکی از هتل‌های گرانقیمت تهران ساکن است؛ این شرایط برای وی اهمیت چندانی ندارد و برای بهبود آن تلاشی نمی کند. این شایعه با تصاویری بی ربط در شبکه های اجتماعی نشر و بازنشر شد و در حالی از سوی برخی افراد سیاسی و رسانه‌ای مورد تحلیل قرار گرفت که اساس آن شایعه و در راستای تخریب وزیر و تضعیف دولت بود. در واکنش به این تخریب‌ها؛ ابتدا وزارت نیرو در بیانیه ای تصریح کرد: «رضا اردکانیان هرگز حتی برای یک شب در هیچ یک از ۲ شعبه هتل اسپیناس اقامت نداشته و همراه خانواده در منزل شخصی در تهران سکونت دارند. همچنین هرگونه مالکیت یا سهام‌داری ایشان در شرکت‌های خصوصی صحیح نبوده و از اساس تکذیب می‌گردد. تردیدی نیست که انتشار این شایعات نه تنها کمکی به بهبود وضعیت پیش آمده نمی‌نماید، بلکه ممکن است موجب دلسردی مردم کشور از خدمتگزارانشان در نظام جمهوری اسلامی گردد.»

«محمود واعظی» رییس دفتر رییس جمهوری هم تخریب‌ها و توهین‌ها، علیه وزیر نیرو را  ناجوانمردانه و بدور از انصاف توصیف کرد و گفت: «مردم عزیز بدانند، دکتر اردکانیان به همراه خانواده خود در یک آپارتمان معمولی در تهران که سال‌ها از ساخت آن می‌گذرد، زندگی می‌کند. مدیریت تامین آب و برق در شرایط اقلیمی فعلی و پیشامدهای طبیعی امسال، کاری به غایت پیچیده و دشوار است و وزارت نیرو با همه توان و ظرفیت خود مشغول این کار است.»

«علیرضا معزی» معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهوری هم در توییتی با تاکید بر اینکه از سوزاندن سرمایه‌های کشور برق تولید نخواهد شد؛ تصریح کرد: «ساده‌سازی مسائل، منحرف ساختن افکار عمومی، فروکاستن بحران به مدیریت اشخاص، خوش‌رقصی بر آنتن زنده و خبرسازی‌های چرک و جعلی برای ترور شخصیتی، قطعا جزیی از راه حل نیست و فقط می‌تواند نشان از غنیمت شمردن روزهای باقیمانده برای انتقام‌گیری بیشتر باشد.»

«جواد امام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم شایعات مطرح شده درباره محل سکونت وزیر نیرو و خانواده اش را تکذیب کرد و در توییتی نوشت: «اخبار منتشر شده در خصوص هتل اسپیناس کذب محض است. دکتر اردکانیان شخصیت علمی شناخته شده در حوزه آب و نفر سوم سازمان ملل بود ، حسب ضرورت برای خدمت به کشور همه چیز را رها و به میهن بازگشت، خانواده ایشان نیز در ایران می باشند. وجدان داشته باشیم و سرمایه های خود را این گونه تخریب نکنیم.»

روز گذشته هم روابط عمومی گروه هتل‌های اسپیناس که شایعه سازان، مدعی اقامت وزیر نیرو در آن بودند؛ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خبر اقامت وزیر نیرو و دیگر وزیران در هتل اسپیناس پالاس و هتل خلیج فارس کذب محض است و در صورت نیاز به هر گونه اطلاعات بیشتر، این هتل آماده است تا گزارش‌های مربوط به مهمانان مقیم خود را از سیستم ثبت هتل به خبرنگاران ارائه کند.»

شایعه اقامت وزیر نیرو در هتل نخستین حاشیه‌سازی برای دولت نبود و به نظر می‌رسد این رویه حتی تا روزهای آخر مسئولیت قوه مجریه هم ادامه داشته باشد. دولت ضمن اینکه بیشترین آسیب‌ها را از این میزان تحریف و حاشیه‌سازی طی هشت سال گذشته دیده است؛ بخش بزرگی از وقت و انرژی خود را که برای بهبود شرایط نیاز داشته و دارد، در این جنگ شایعه‌ای ناتمام صرف کرده و از دست داده است. دولت تدبیر و امید به ویژه در دور دوم خود ضمن اینکه در جبهه ‌های دوگانه تحریم و کرونا به مبارزه مشغول بوده، جبهه سومی با نام شایعه و حاشیه را هم پیش روی خود داشته است. این روزها انتقاد از دولت آسان‌ترین کنش سیاسی بسیاری از افراد و جریان‌های سیاسی بوده و است و دلیل آن را هم می‌توان در تبعات ناچیز حمله به قوه مجریه دانست.

گشایش در سایه انسجام

قطع زنجیره شایعه‌سازی‌های از جنس فوق، تنها راه تمرکز تلاش دولت آینده برای پیشبرد برنامه‌ها در کشور است. ابرچالش‌هایی که ایران طی سال‌های آینده با آن روبرو خواهد شد؛ نمی‌تواند در چنین فضای سیاسی آغشته به انواع تهمت‌ها و شایعات قابلیت حل و رفع داشته باشد. باید طرحی نو در انداخته شده و انسجامی فراتر از هر دوره ای به وجود آید. به نظر می‌رسد ابراهیم رییسی به عنوان رییس جمهوری متتخب نیز چنین ضرورتی را دریافته و نخستین اقدام وی در راستای ایجاد این انسجام؛ یعنی درخواست ارائه و پیشنهاد بهبود شرایط از منتقدان و منتسبان جناح رقیب، از سوی مسئولان و چهره های سیاسی مثبت ارزیابی شده است.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری در همین زمینه و با اشاره به اینکه  راه‌های مقابله با ابرچالش انسجام و همبستگی داخلی است، اقدام رییس جمهوری منتخب در راهکار سنجی از گروه های مختلف سیاسی را پسندیده دانسته و تصریح کرده است: «اینکه رییس جمهور منتخب با جریانات منتقد تماس برقرار کرد و از آنان در برابر مسائل مختلف کشور نظر گرفت، اقدام پسندیده‌ای است که باید کامل شود. ما نیاز داریم نخبگان و سرمایه‌های علمی از هر جریان و طیف را به رسمیت بشناسیم و از آنان برای رفع مشکلات کشور کمک بخواهیم.»

«حسین انصاری راد» از نمایندگان ادوار مجلس هم اقدام رییس جمهوری منتخب را همان کاری دانسته است که کشور اکنون به آن نیاز دارد. سیل توقف ناپذیر حمله به دولت طی هشت سال گذشته، ناامیدی های بسیاری به وجود آورده است که این واقعیت کار را برای دولت آینده سخت می کند اما امید است این سیل از نیمه مردادماه و بر اساس پیش بینی‌ها آرام گرفته و همراهی قابل توجه منتقدان با دولت سیزدهم بتواند همدلی و انسجام را در کشور تقویت کند و از رهگذر آن مردم بار دیگر نسبت به بهبود شرایط زندگی خود امیدوار شوند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر