|
کدخبر: 181935

ارجاع طرح تقویت امنیت غذایی کشور به کمیسیون کشاورزی

طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی جهت بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون کشاورزی مجلس ارجاع شد.

سیاست داخلی ارجاع طرح تقویت امنیت غذایی کشور به کمیسیون کشاورزی

گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۲۰۷ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ آرای ماخوذه،  با ارجاع این طرح به کمیسیون کشاورزی موافقت کردند.

پس از بررسی این طرح در صحن علنی، ماده ۲ آن حذف شد  که در آن آمده است: «سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران ذیل وزارت جهاد کشاورزی با هدف تمرکز امور سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت در حوزه تجارت و بازرگانی کالاهای کشاورزی از ادغام معاونت بازرگانی و سایر واحدهای ذیربط وزارت جهاد کشاورزی واحدهای مرتبط با بخش کشاورزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت با وظایف زیر ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون تشکیل شود.»

رییس مجلس در این باره گفت: با حذف این ماده اشکالات زیادی در کلیات این طرح پیش می‌آید و پیشنهاد من این است که در مورد ارجاع این طرح به کمیسیون و بررسی مجدد آن تصمیم‌گیری شود که نمایندگان با این موضوع موافقت کردند.

سیدجواد ساداتی‌نژاد رییس کمیسیون کشاورزی در جریان بررسی این طرح گفت: ما به دنبال سیاست‌گذاری و تمرکز بر حوزه تجارت و بازرگانی محصولات کشاورزی هستیم و می‌کوشیم که تنظیم بازار محصولات کشاورزی را به وجود آوریم این در حالی است که در طول سال‌های گذشته شاهد ناکارآمدی در این حوزه بوده‌ایم.

رییس کمیسیون کشاورزی  افزود: ۴۳ سال است که قانون تمرکز حوزه کشاورزی در کشور وجود دارد اما همین قانون، کمر حوزه کشاورزی را شکسته است؛ سازمان توسعه تجارت قدمی برای پیاز، سیب‌زمینی و سیب کشاورزان که محصولات‌شان را روی زمین باقیمانده برنداشته است، ما باید به دنبال ایجاد یک مدیریت واحد برای تجارت بین‌الملل محصولات کشاورزی باشیم.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد:‌ باید تصمیمات برای همه محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود این در حالی است که ما در طول‌های سال‌های گذشته واردکننده برنج، گندم، شکر و دانه‌های روغنی بوده‌ایم چرا که تجارت و واردات محصولات کشاورزی در وزارت صمت وجود دارد و کشاورز در وزارت جهاد کشاورزی.

وی گفت: تصمیمات وزارت صمت باعث نابودی و فقیر شدن کشاورزان شده است. چرا سهم کشاورزی ایران در ۸۰۰ میلیون جمعیت حاضر در بازار همسایگان فقط ۲ درصد است؟

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها