|
کدخبر: 165312

پدیده انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

یک فعال اصولگرا گفت: برای مثال آقای سعید محمد اگر تایید شود ممکن است پدیده انتخابات شود و برخی از جوانان حزب‌اللهی که معتقد به جوان‌گرایی هستند بر روی ایشان گرایشات سیاسی‌ای دارند.

سیاست داخلی پدیده انتخابات ۱۴۰۰ کیست؟

جواد آرین‌منش با بیان اینکه «تا اواخر خرداد ماه ما مجموعه‌ای از انتخابات را خواهیم داشت و در واقع تمام کشور باید درگیر یک انتخابات بزرگ شود»، بیان کرد: ولی شواهد و قرائن نشان می‌دهد که هنوز فضای کشور انتخاباتی نیست. به‌طوری که دوماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری هنوز جریانات سیاسی عمده کاندیداهای اصلی خود را مشخص نکرده‌اند و دچار نوعی سردرگمی هستند.

وی ادامه داد: اصلاحاتی‌ها از این بابت که نمی‌دانند گزینه‌هایشان آیا مورد تایید شورای نگهبان واقع خواهد شد یا خیر دچار سرگردانی‌اند و کار را معمولا موکول به بعد از تایید صلاحیت‌ها می‌کنند.

رئیسی نیاید اصولگرایان تعدد کاندیداها خواهند داشت

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در میان اصولگرایان نیز وحدت نظر وجود ندارد. البته اگر آقای رئیسی اعلام آمادگی برای انتخابات می‌کرد شاید اتفاق نظر بیشتری صورت می‌گرفت. ولی با توجه به اینکه تا این لحظه ایشان اعلام کاندیداتوری نکرده و به نوعی از پذیرش استنکاف دارد، از اینجا به بعد ما با تعدد کاندیداها مواجه خواهیم شد.

آرین‌منش افزود: از جمله کاندیداهای مطرح‌تر آقای لاریجانی، قالیباف و تعدادی از کاندیداهای نظامی دیگر از جمله سعید محمد و محسن رضایی در میدان حضور دارند و اگر همه این افراد حضور پیدا کنند، آرای اصولگرایان تقسیم خواهد شد و بعید نیست که در صورت حضور یک کاندیدای شاخص از سوی اصلاح‌طلبان مثلا آقای ظریف، انتخابات پرشورتری داشته باشیم و از دومرحله‌ای شدن انتخابات نیز نمی‌شود گذشت.

این فعال سیاسی اصولگرا ضمن تاکید بر نقش تاثیرگذار شورای نگهبان در پرشور برگزار شدن انتخابات، بیان کرد: نقش شورای نگهبان و احزاب سیاسی در تایید صلاحیت‌ها و در به صحنه آمدن چهره‌های شاخص‌تر قطعا در میزان مشارکت تاثیرگذار خواهد بود. برای مثال اگر شخصیتی مثل آقای محمود احمدی‌نژاد تایید شوند، طبیعتا انتخابات از فضای پرشورتری برخوردار خواهد بود و رقابت شکل واقعی‌تری به خود خواهد گرفت.

آرین منش ادامه داد: ولی اگر به همین وضعیت فعلی و شرایط امروز بخواهیم به انتخابات نزدیک شویم، دور از ذهن نیست که انتخاباتی با فضایی نه چندان گرم و پرشور داشته باشیم.

ممکن است سعید محمد پدیده انتخابات شود

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به دو عامل مهم در به صحنه آمدن چهره‌های شاخص و تاثیر آن بر میزان مشارکت گفت: نخستین شاخص این است که این چهره‌ها شرایطی که قانون اساسی برای رئیس‌جمهوری برشمرده را داشته باشند و دومین شاخص نیز نحوه تایید شورای نگهبان است که می‌تواند در میزان مشارکت بسیار سهیم باشد.

وی در رابطه با احتمال ائتلاف نامزدهای نظامی بیان کرد: نامزدهایی که منتسب به سپاه پاسداران هستند، به نظر می‌رسد که احتمال اجماع‌شان بر روی یک نفر وجود داشته باشد.اگرچه در میان همین گروه هم اختلاف دیدگاه وجود دارد.

آرین منش ادامه داد: برای مثال آقای سعید محمد اگر تایید شود ممکن است پدیده انتخابات شود و برخی از جوانان حزب‌اللهی که معتقد به جوان‌گرایی هستند بر روی ایشان گرایشات سیاسی‌ای دارند.

ظریف شاخص‌ترین و رای‌آورترین چهره اصلاح‌طلبان است

این فعال سیاسی اصولگرا در رابطه با حضور اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات اظهار کرد: شاخص‌ترین چهره و رای آورترین چهره در میان اصلاح‌طلبان درحال‌حاضر آقای ظریف است و اگر ایشان ورود پیدا کنند و یک اجماع در میان اصلاح‌طلبان صورت بگیرد، شاید رقابت خوبی به‌وجود آید.

وی همچنین افزود: به‌غیر از ایشان اگر اصلاح‌طلبان بر روی آقای لاریجانی نیز توافق کنند و جریان‌های اعتدالی اصولگرا نیز از ایشان حمایت کنند، ایشان با توجه به اعتمادی که رهبری به ایشان دارند، قاعدتا بخشی از جامعه که اعتماد رهبری را رصد می‌کنند ممکن است به آقای لاریجانی هم اقبال خوبی نشان دهند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها