|
کدخبر: 164713

۳ کاندیدای اصلی اصولگرایان بعد از رییسی

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه بر این باور است که تنها راه اجماع دو شورای وحدت و شورای ائتلاف، پذیرفتن آقای رئیسی است اگر آقای رئیسی نپذیرند، طبیعتا اجماع روی سایر افراد، تا حدودی سخت و دشوار است.

سیاست داخلی ۳ کاندیدای اصلی اصولگرایان بعد از رییسی

تنها راه اجماع دو شورای وحدت و شورای ائتلاف، پذیرفتن آقای رئیسی است» این گزاره‌ای است که حمیدرضا ترقی از اعضای حزب موتلفه مطرح می‌کند. ترقی بر این باور است که طیف‌های مختلف اصولگرایی به واسطه مصداقی چون رئیسی می‌توانند به وحدت برسند.

او در عین حال درباره احتمال نپذیرفتن کاندیداتوری از سوی آقای رئیسی، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: اگر آقای رئیسی نپذیرند، طبیعتا اجماع روی سایر افراد، تا حدودی سخت و دشوار است.

این چهره سیاسی اصولگرا به این نکته اشاره می‌کند که اصولگرایان تا روز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری منتظر اعلام نظر رئیسی هستند. ترقی رایزنی با سایر کاندیدها را نفی نمی‌کند و قالیباف، محسن رضایی و لاریجانی را گزینه‌های بعد از رئیسی می‌داند.

*آقای ترقی! ارزیابی شما از آخرین تحرکات جریان اصولگرایی برای رسیدن به وحدت در مدت زمان اندک باقی مانده تا ثبت نام کاندیداها چیست؟

آنچه که مسلم است این است که تلاش برای رسیدن به اجماع درباره نامزد نهایی نیروهای انقلاب و اصولگرا همچنان ادامه دارد و فکر می ‌کنم اصولگرایان بتوانند طی ۱۰ روز آینده به جمع بندی برسند. هر دو شورای وحدت و ائتلاف، سازماندهی‌شان را در سطح کشور، گسترش می‌دهند. شورای وحدت و روحانیت با محوریت تشکل‌های سیاسی و شورای ائتلاف با محوریت تشکل‌های مردمی، تلاش کرده‌اند ظرفیت‌های موثر نیروهای انقلابیِ اصولگرا را تجمیع کنند.اگر این دو شورا بهم بپیوندند و متحد شوند می‌توانند ظرفیت کم نظیری به لحاظ سازمان رأی در کشور ایجاد کنند که در نتیجه نهایی انتخابا نیز تعیین کننده است.

*بیشترین اختلاف نظرات در این دو شورا مربوط به چه مسائلی است؟ اصلا میل به وحدت وجود دارد یا ...؟

نمی‌توان نامش را اختلاف گذاشت به هر حال یک جریان سیاسی یا تشکل سیاسی با محوریت روحانیت، گرایش بیشتری به سمت گروه‌های سیاسی به منظور ایفای نقش تعیین کننده در انتخابات دارد در مقابل شورای ائتلاف، بیشتر متکی به تشکل‌های مردمیِ کف خیابان است که حتی ممکن است چندان فعالیت سیاسی نداشته باشند اما به هر حال ظرفیت‌های مردمی هستند که تشکل‌های سیاسی، تاکنون، به آنها کمتر توجه کرده‌اند. از این رو هر دو شورا باید مکمل یکدیگر باشند چراکه نمی‌توان تکیه صرف به تشکل‌های سیاسی داشت بدین گونه که همه سرمایه‌های اجتماعی را جمع کرد و در عین حال نمی‌توان تکیه صرف به تشکل‌های مردمی داشت و همه سرمایه‌های اجتماعی نیروهای انقلاب را گرد هم جمع کرد. بنابراین اگر هر دو شورا پس از ساماندهی و شکل دهی ظرفیت‌هایشان، به یکدیگر بپیوندند می‌توانند در تقویت سرمایه اجتماعی نیروهای انقلاب و اصولگرا مکمل هم باشند.

تنها راه اجماع دو شورای اصولگرا کاندیداتوری رئیسی است

*پیش بینی خود شما اجماع بین این دو شوراست؟عامل وصل کردن این دو شورا چه می تواند باشد؟

تاکنون تنها راه اجماع این دو شورا، پذیرفتن آقای رئیسی است اگر آقای رئیسی نپذیرند، طبیعتا اجماع روی سایر افراد، تا حدودی سخت و دشوار است چون اختلاف نظر روی نفرات بعد از آقای رئیسی وجود دارد البته شرایط سیاسی کشور هم به لحاظ داخلی و خارجی، می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جمع بندی نهایی نفر بعد از آقای رئیسی داشته باشد.

۳ کاندیدای مطرح اصولگرایان بعد از رئیسی

*گزینه‌های بعد از آقای رئیسی منظورتان کدام کاندیداها است؟

از بین چهره‌ها، عمدتا آقایان قالیباف، محسن رضایی و لاریجانی مطرح هستند.

*سعید جلیلی چطور؟

آقای سعید جلیلی عمدتا در محافل مختلف مورد بحث و بررسی است اما در حدی که آقایان قالیباف، محسن رضایی و لاریجانی مطرح هستند درباره سایر کاندیداها نشنیده‌ام که مطرح باشند.

اصولگرایان تا روز ثبت نام منتظر رئیسی می‌مانند

 

*تا چه زمانی اصولگرایان می‌خواهند منتظر اعلام نظر آقای رئیسی بمانند؟

تا روز ثبت نام منتظر اعلام نظر آقای رئیسی می‌مانیم البته رایزنی‌های متعددی در جریان است. به هر حال تا روز ثبت نام تکلیف مشخص خواهد شد.

کاندیداهای اصولگرا، منتظر اعلام نظر رئیسی هستند

* آیا رایزنی‌ها با کاندیداهای دیگر در حال جریان است؟

طبیعتا کاندیداهای دیگر در حال فعالیت انتخاباتی هستند منتهی آن کاندیداها نیز منتظر تصمیم آقای رئیسی هستند که اگر آقای رئیسی بپذیرند تقریبا برخی از آنها مصمم هستند به نفع او کنار بروند تا در جریان اصولگرایی، تکثر نامزدها وجود نداشته باشد. در عین حال به آقای رئیسی در دولت و مسائل آینده کمک کنند از این رو آنها هم تا حدودی با احتیاط، فعالیت‎های تبلیغاتی و کاری‌شان را دنبال می‌کنند.

رئیسی تصمیم جدی نگرفته است

*آخرین نظر آقای رئیسی در این باره چه بوده است؟

هنوز هیچ کس نشانه چندان شفافی از ایشان در این باره به دست نیاورده و همچنان اصرار و درخواست از سوی عموم تشکل‌ها و نیروهای انقلابی وجود دارد اما از سوی دیگر، ما از آقای رئیسی نشنیدیم که تصمیم جدی در این رابطه اتخاذ کرده باشد.

*علاوه بر رایزنی‌ با کاندیداها، رایزنی با برخی گروه‌ها از جمله جبهه پایداری به کجا رسیده است؟

پایداری‌ها نیز با اصولگرایان و هر دو شورا ارتباط دارند منتهی آنها هم منتظر تصمیم رئیسی هستند که اگر آقای رئیسی نپذیرفت آنها روی سایر افراد بتوانند نظراتشان را ارائه دهند و یا روی افرادی که مدنظرشان است تاکید کنند.

فتاح، جلیلی و نیکزاد کاندیداهای پایداری هستند

*چهره مدنظر پایداری‌ها به جز سعید جلیلی که گهگاهی مطرح می‌شود فکر می کنید چه کسانی باشند؟

چهره‌های زیادی از جمله آقای فتاح، آقای نیکزاد، هم آقای جلیلی و چندین نفر دیگر مطرح هستند  که بحث‌ها درباره آنها در محافل جبهه پایداری صورت گرفته اما اینکه در نهایت روی چه کسی به صورت قطعی نظر می‌دهند هنوز نهایی نشده است.

نظر مثبتی به کاندیدای نظامی در جریان اصولگرایی وجود دارد

*بحث درباره کاندیدای نظامی در جریان اصولگرایی موافقان و مخالفانی دارد با توجه به بحث‌هایی که مطرح شده نگاه به کاندیدای نظامی در طیف‌های مختلف اصولگرایی چگونه است؟ مثبت است یا منفی؟

به هر حال در مجموع نسبت به کاندیدای نظامی، نظر مثبت وجود دارد بنده نظر منفیِ چندان گسترده‌ای در این باره مشاهده نکرده‌ام. به بیانی دیگر نیروهای نظامی که مدت زمانی است از شغل نظامی فاصله گرفته‌اند و وارد عرصه سیاسی شده، هم در اجرا و هم در عرصه سیاسی تجربه پیدا کرده‌اند،مواضعشان با نیروهای انقلابی و اصولگرا همخوانی قابل توجهی دارد و در نتیجه مواضع شفاف و مشخصی در طول این دوران چه در رابطه با فتنه و چه در ارتباط با مسائل سیاست داخلی و خارجی دارند تفاوتی با سایر نیروهای غیرنظامی ندارند..

 

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر