|
کدخبر: 164506

واکنش خطیب زاده به احتمال مذاکره موشکی و دفاعی

خطیب زاده درباره مذاکره ایران در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای تأکید کرد: «هیچ کشوری در کره زمین حاضر نیست بر سر مسائل موضوعات مربوط به امنیت ملی مصالحه کند و مسئله موشکی یک مسئله دفاعی است

سیاست داخلی واکنش خطیب زاده به احتمال مذاکره موشکی و دفاعی

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی ان ان» بار دیگر تأکید کرد که نیازی به مذاکره با امریکا نیست.

مذاکرات وین نشان داد که امکان پیشرفت وجود دارد

وی در آغاز مصاحبه در خصوص روند مذاکرات برجامی اخیر در «وین» تصریح کرد: «روند مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار گرفته است و گروه ۱+۴ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفتند و مذاکرات وین نشان داد که حصول پیشرفت امکانپذیر است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران سپس ادامه داد: «جریان مثبتی که گروه ۱+۴ در مذاکرات وین به وجود آورد، در صورت آمادگی امریکا برای عمل به تعهداتش ذیل برجام، قابل حفظ است».

موضع ایران کاملاً روشن است، تمام تحریم‌های غیرقانونی امریکا باید لغو شد

خطیب‌زاده سپس در ادامه افزود: «ما به طور واضح اعلام کردیم که تمامی تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی علیه ایران اعمال شده، دوباره اعمال شده و دوباره برچسب‌گذاری شده باید به صورت یکجا لغو شود و ایران باید لغو تحریم‌ها را تأیید کند. این موضع کاملاً صریح ایران است و نه تنها یک موضع منطقی است بلکه مسیر قابل اجرا برای بازگشت کامل امریکا به تعهدات برجامی است».

اعتماد به واشنگتن امکانپذیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بی‌اعتمادی دولت و مردم ایران به واشنگتن گفت: «امریکا برجام را نقض کرده و این کشور است باید آن را ترمیم کند. آنها می‌دانند که چه اقداماتی را برای ترمیم این توافق باید انجام دهند. پس از چهارسال جنگ اقتصادی بی‌وقفه امریکا علیه مردم ایران، امکانپذیر نیست که ایران به امریکا اعتماد کند».

دولت بایدن به صورت عملی باید نشان دهد در صدد تغییر مسیر اشتباه ترامپ است

خطیب‌زاده سپس تأکید کرد که این دولت بایدن است که موظف است مسیر اشتباه ترامپ در قبال ایران را تغییر دهد و در این خصوص توضیح داد: «از نظر منطقی به دولت بایدن بستگی دارد که به همه نشان دهد که قصد دارد مسیری را تغییر دهد که ترامپ (علیه ایران) آغاز کرد. پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، ایران نخستین طرفی بود که برجام را اجرا کرد و آژانس پس از چندین راستی‌آزمایی در سال ۲۰۱۶ تأیید کرد که امریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده است که این (لغو تحریم‌های ایران) حتی در دوران اوباما نیز تحقق نیافت اما این بار امریکا باید به صورت عملی و نه فقط بر روی کاغذ به همه نشان دهد که در صدد تغییر مسیر ترامپ است و قصد دارند که به صورت کامل و با حسن نیت برجام را اجرا کنند».

ایران حاضر به مصالحه درباره مسئله امنیت ملی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر امکان مذاکره ایران در خصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای تأکید کرد: «هیچ کشوری در کره زمین حاضر نیست بر سر مسائل موضوعات مربوط به امنیت ملی مصالحه کند و مسئله موشکی یک مسئله دفاعی است و هیچ‌کس حاضر نیست درباره آن گفت‌وگو کند».

خطیب‌زاده سپس ادامه داد: «اگر کشورهای همسایه ما حاضر به گفت‌وگو درباره میلیون‌ها دلاری شوند که صرف تجهیزات نظامی امریکا می‌کنند که روانه منطقه ما می‌شود و اگر امریکا آمادگی دارد، فروش تجهیزات نظامی به منطقه را متوقف کند و اگر طرف مقابل آمادگی دارد درباره این مسائل وارد گفت‌وگو شود، طی زمان مشخص خواهد شد و ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه می‌شود».

امریکا و رژیم اسرائیل عامل ریشه‌ای بسیاری معضلات منطقه هستند

وی در خصوص آمادگی ایران برای بحث درباره مسائل منطقه‌ای گفت: «در خصوص مسائل منطقه‌ای، اختلافات زیادی بین ما و امریکا وجود دارد. ابایی نداریم که بگوییم که امریکا و رژیم اسرائیل شانه به شانه یکدیگر، دلیل ریشه‌ای و اصلی بسیاری از مشکلات منطقه‌ای هستند و اگر تجاوز امریکا به منطقه ما و حمله به عراق و افغانستان وجود نداشت، شاهد چنین جنگ دائمی و بی‌پایانی در این منطقه نبودیم».

خطیب‌زاده سپس با اشاره به این موارد تأکید کرد: «تنها چیزی که ایالات متحده و ایران برای حل آن توافق کردند، مسئله هسته‌ای ایران بود و متأسفانه امریکا تصمیم گرفت که همین موضوع را هم به محل اختلاف میان دو طرف تبدیل کند و امیدواریم امریکا به این موضوع از جایی که هست، بپردازد».

 

منبع: فارس

ارسال نظر