|
کدخبر: 161846

روحانی: کاغذ باید از سیستم اداری کشور جمع شود

رئیس جمهور تاکید کرد دولت باید کاغذ را از سیستم اداری جمع کند.

سیاست داخلی روحانی: کاغذ باید از سیستم اداری کشور جمع شود

حجت الاسلام حسن روحانی ، رئیس جمهور صبح امروز در بیستمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور گفت: مردم عزیز ما زندگیشان باید بر مبنای شرایط نوین جهانی بنیانگذاری شود.

رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر تسریع در روند تکمیل و نهایی شدن دولت الکترونیکی ، ایجاد شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات را یکی از راهکار‌های حمایت از کسفناوریب و کارها و همچنین رفع موانع از تولید دانست و گفت: با دولت الکترونیکی می توان به سرعت این هدف را محقق کرد و امروز با اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید شاهد آن هستیم که بخش زیادی از خدمات به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می شود.

وی ادامه داد: مردم ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم شاهد بودند بسیاری از کارهایی که قبلا انجام می گرفت با یک موبایل ساده انجام می گیرد. مردم بسیاری از خدمات را از طریق فناوری اطلاعات به راحتی دریافت می‌کنند.

فضای مجازی مفاسد بسیاری را از بین برده است

رئیس جمهور با اشاره به خدمات سامانه‌های الکترونیکی اظهار داشت: وقتی وارد این فضا می‌شویم خطراتی هم دارد. وقتی یک آزاد راه ندارید دیرتر به مسیر می‌رسید اما وقتی یک آزادراهی دارید سریعتر به مقصد می‌رسید اما خطراتی هم دارید؛ در جاده های باریک عموما تصادف زنجیره‌ای ندارد اما در آزاد راه شاید با خطایی تصادف زنجیره‌ای ایجاد شود. فضای مجازی همینطور است، زندگی را سهل می‌کند و بسیاری از مفاسد را از بین می برد.

روحانی با اشاره به آغاز فاز اول نسخه نویسی الکترونیکی اظهار داشت: ما در واقع از سنت به مدرنیته داریم منتقل می شویم و از کارهای سنتی به فناوری های نو داریم وارد می شویم. بسیاری از داروهایی که لازم نیست مصرف شود از این طریق حل می شود. ما می توانیم یک نظارت دقیق و راحت در این زمینه داشته باشیم.

وی افزود: این تحول در سایه فناوری های نوین اطلاعاتی و هوشمند سازی انجام می شود. دولت باید کاغذ را جمع کند. در سال گذشته ۱ میلیارد مراجعه که از طریق کاغذ انجام می‌شده دیگر از طریق الکترونیکی انجام می شود. مردم در این راه پله های اداری هزینه های زیادی داده‌اند. فضای مجازی بسیاری از مفاسد را از بین می‌برد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ۹۹/۹/۹ تصمیاتی اتخاذ کردیم و از آن روز دو مرتبه مصوباتی داشتیم که در ماه اردیبهشت به اتمام می رسد. تمام تلاش ما این است که در هفته‌های آخر این دولت، دولت الکترونیک را به نقطه قابل قبول برسانیم که مردم بتوانند با زحمت کمتر خدمات بیشتر دریافت کنند و مفاسد و رانت‌ها به تدیج کاهش پیدا کند. اگر می‌خواهیم با مفاسد مبارزه کنیم راه مبارزه همین است؛ و الا دادگاه، بگیر و ببند، شلاق و اعدام یک بخش نهایی کار است اگر لازم شد.

روحانی اظهار داشت: آنچه در مرحله اول ضرورت است، شفافیت اطلاعات و در اختیار قرار گرفتن همه چیز است. وقتی همه چیز معلوم باشد و همه بتوانند مشاهده کنند در آن شرایط مفاسد هم کمتر می‌شود.

وی تاکید داشت: اگر تحول نظام سلامت، نظام سایبری و دولت الکترونیک نبود، ما برای عبور از پاندومی کرونا با مشکلات بیشتری روبرو بودیم. کسی بیرون در و جلوی بیمارستان‌ها معطل نبود.

رئیس جمهور در پایان این مراسم از تعدادی از برگزیدگان توسعه دولت الکترونیک تقدیر کرد.

منبع: رکنا

ارسال نظر