|
کدخبر: 161833

صف های خرید مرغ به خاطر احتکار مردم است؟

مدتی است که موضوع گوشت مرغ از قیمت گرفته تا تولید آن در کشور و به دنبال آن در خراسان شمالی تبدیل به یک دغدغه شده است.

اصناف  صف های خرید مرغ به خاطر احتکار مردم است؟

 با فرارسیدن عید نوروز طبق گفته مسئولان مبنی بر اینکه تولید مرغ به اندازه کافی انجام شده و طی این روزها برای تامین آن در استان مشکلی وجود نخواهد داشت اما بازهم کمبود و نبود مرغ در بازار مشاهده می شود.

خودمان نمی دانیم مرغ ها کجا می روند

قاسم زاده رییس اتحادیه قصابان خراسان شمالی گفت: مرغ به اندازه کافی در استان وجود دارد اما از زمانی که مرغ وارد مغازه مرغ فروشی می شود نیم ساعت یا ۴۵ دقیقه طول می کشد که تمام مرغ ها تمام می شود.

وی افزود: در گذشته در داخل هر مغازه مرغ فروشی حدود ۱۰۰ کیلوگرم مرغ روزانه تخلیه می شد اما هم اکنون این میزان به ۲۰۰ کیلوگرم نیز رسیده اما زمان به یک ساعت نمی رسد که مرغ ها تمام می شود.

قاسم زاده ادامه داد: هنوز مرغ در مرغ فروشی ها تخلیه نشده، صف پشت در مغازه ها تشکیل شده است و مردم در صف منتظر تخلیه مرغ ایستاده اند.

وی با اشاره به اینکه مرغ به اندازه کافی و بیش از نیاز استان در حال توزیع است، خاطرنشان کرد: اما خودمان هم نمی دانیم که این مرغ ها کجا می رود.

اختلاف قیمت ۲۰ هزارتومانی انگیزه ایجاد تخلف را به وجود آورده است

رییس اتحادیه قصابان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه میزان نیاز مردم خراسان شمالی به مرغ قبل از شیوع کرونا روزانه ۵۵ و در زمان شیوع کرونا حدود ۴۰ تن بوده است، اظهارکرد: در روزهای پایانی سال روزانه بیش از ۱۰۰ تن مرغ توزیع شد و طی دو روز تعطیل گذشته نیز روزانه حدود هشت تن مرغ توزیع شده است که در سال های گذشته طی روزهای تعطیل عید نوروز کشتارگاه ها تعطیل بودند اما بازهم در بازار کمبود مرغ وجود دارد.

وی تصریح کرد: اختلاف قیمت مرغ میان خراسان شمالی با استان های مجاور سبب شده تا زمینه تخلف به وجود آید بطوریکه در حال حاضر قیمت مرغ در خراسان شمالی ۲۱۸۰۰ تومان است این در حالی است که قیمت در استان های همجوار بالای ۴۰ هزار تومان حتی در برخی مناطق ۵۰ هزار تومان است.

قاسم زاده توضیح داد: فاصله شهر اسفراین تا سبزوار حدود نیم ساعت، فاروج تا قوچان ۴۵ دقیقه، آشخانه تا استان گلستان حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت است و امر اختلاف قیمت موجب شده تا یک عده ای به داخل استان هجوم آورند و مرغ را جمع و از استان خارج کنند.

وی بیان کرد: از زمان حمل مرغ های کشتارشده تا توزیع آن در مرغ فروشی، ناظر و بازرسان حضور دارند و نظارت های کافی نیز انجام می شود اما هر مرغی که می آید به زودی تمام می شود.

مردم احتکار خانگی دارند

داوودزاده معاون توسعه تجارت داخلی سازمان صمت خراسان شمالی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه مرغ به اندازه نیاز مردم در داخل استان توزیع می شود، گفت: اما مردم به اندازه نیاز خانگی نمی خرند و احتکار خانگی دارند.

وی افزود: نظارت های کافی بر توزیع مرغ انجام می شود اما بازرسان نمی توانند به دنبال تک تک مردم راه بیفتند که ببینند روزانه چند مرغ خریداری می کنند.

داوودزاده ادامه داد: متاسفانه مشاهده شده است که برخی از خانواده ها با چند نفر از اعضای خانواده خود به مرغ فروشی ها مراجعه می کنند و مرغ را می خرند و از سوی دیگر همین افراد از یک مرغ فروشی که مرغ را خریداری کرده ند دوباره به مرغ فروشی های دیگر نیز مراجعه کرده و از آن ها نیز مرغ خریداری می کنند و همین امر موجب شده تا مرغ با کمبود مواجه شود.

تولید و توزیع مرغ در استان به درستی انجام شده است

یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه گفت: در روزهای پایانی سال تولید مدیریت شد و در همان روزها تا ۱۲۰ تن مرغ در روز یعنی سه برابر نیاز استان نیز توزیع شد.

وی افزود: از سوی دیگر در روزهای تعطیل عید نوروز همیشه کشتارگاه ها بسته بودند و امر کشتارمرغ را انجام نمی دادند اما امسال کشتارگاه ها به صورت شیفت بندی فعالیت می کردند و در شب گذشته ۴۶ تن مرغ کشتار و امروز گوشت در استان توزیع شد.

یوسفی ادامه داد: تولید و توزیع مرغ به درستی در استان صورت گرفته است اما تقاضای مردم افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بالا بودن قیمت گوشت قرمز و سوق پیدا کردن سبد خانوار به سوی گوشت مرغ نیز سبب شده تا مصرف مرغ افزایش یابد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که خروج مرغ بدون مجوز از استان تخلف است و آیا تولیدکنندگان مرغ اقدام به خروج مرغ در استان کرده اند؟ گفت: تاکنون هیچ مرغی بدون مجوز از استان خارج نشده چراکه نیروی انتظامی جلوی آن را می گیرد اما این استان در اسفندسال گذشته به علت کمبود مرغی که در تهران و مشهد وجود دارد حدود ۶۰۰ تن گوشت مرغ را به این شهرها ارسال کرده است.

منبع: ايسنا

ارسال نظر