|
کدخبر: 160214

روحانی: انتقال آب خلیج‌فارس تحول بزرگی در شرق کشور است

رئیس‌جمهوری گفت: طرح‌های بزرگی که آرزوی مسئولان بود در حوزه انتقال آب صورت گرفت.

سیاست داخلی روحانی: انتقال آب خلیج‌فارس تحول بزرگی در شرق کشور است

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه افتتاح طرح‌های پنجاهمین هفته افتتاح طرح‌های بزرگ در رابطه با اهمیت پروژه‌های انتقال آب اظهار کرد: دوستانی به من می‌گفتند این طرح قابل اجرا نیست، الحمد الله این طرح به خوبی آغاز شد.

وی ادامه داد: همان طور که مردم عزیز می‌دانند سه فاز خط یک این طرح را کامل افتتاح کردیم. آبی که به منطقه سیرجان می‌رسید، به مس سرچشمه و اردکان یزد می‌رسد و افتتاح شد.

وی تاکید کرد: این مسیر باید ادامه پیدا کند به سمت خراسان جنوبی و مشهد الرضا که خط دوم است باید برود. خط چهارم که از منطقه عمان برای سیستان و بلوچستان است هم انجام می‌شود و یک تحول بسیار بزرگ است.

روحانی گفت: ما امروز در ساخت پمپاژ‌ها خودکفا هستیم قدیم باید همه را وارد می‌کردیم. در شرکت‌های دانش‌بنیان کارهای بزرگی انجام گرفت. بخشی‌اش در زمینه پمپ‌های آب، گاز و نفت بوده که کار بزرگی است.

وی گفت: این طرح جزء آرزوی من و همه مسئولان از اول انقلاب بوده است. همان طور که گفته شد خط اول هر سه فازش آغاز شد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم در آب و خاک نه یک جهش، بلکه یک انقلاب بزرگ صورت گرفت.

رئیس‌جمهوری یادآور شد: کاری که در فلات مرکزی کشور داریم امروز انجام می‌دهیم تحول عظیمی در حوزه خاک و آب بود.

وی یادآور شد: این طرح یک تحول بسیار بزرگ برای شرق کشور و تحول بزرگی برای تولیدات صنعتی به ویژه در تولید مس به وجود می‌آورد که هم تحول برای کشور و هم برای استان و هم برای مردم رفسنجان است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در انتقال آب از جنوب به شمال که البته مرحوم رفسنجانی بسیار امید داشت که طرح بزرگتری باشد تا خلیج‌فارس را به دریای عمان متصل کند، اما به یک شکل دیگری در این دولت اجرایی و عملیاتی شد.

روحانی گفت: از سال ۹۴ تا امروز کار بزرگی انجام گرفت و امروز شاهد هستیم آب دریای خلیج‌فارس و عمان از استان کرمان به یزد می‌رسد و آبی که به آنجا منتقل می‌شود مقداری هم بیشتر است و می‌تواند به مصرف‌های مورد نیاز دیگر برسد. البته اساس این آب برای تحول صنعتی و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: امیدواریم این خط انتقال آب موجب تحول بزرگ نه برای استان‌ها بلکه برای تاریخ شرق ایران باشد.

وی تصریح کرد: کار بزرگی برای انتقال آب از دریای عمان و خلیج‌فارس به شهر اصفهان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی انجام می‌گیرد. حدود ۳۰ درصد این خط از پیش آغاز شده است اما طرحی است که باید در طول ۴ تا پنج سال با تلاش به افتتاح برسد؛ ان‌شاءالله در دولت سیزدهم به افتتاح برسد. طرحی که آرزوی سال‌های قبل مردم خراسان و اصفهان بود که آب پایداری برای توسعه صنایع آنها در اختیارشان قرار گیرد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این طرح، طرح بسیار مهمی است که عملیات اجرایی آن در شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان برای آب پایدار خواهد بود و مقصد اول این طرح به سمت زاهدان و بعد به سمت زابل است. البته شرکت در صورتی می‌تواند به سرعت این طرح را ادامه دهد که هم وزارت صمت و هم وزارت نیرو تعهدات و کمک‌های خود را انجام دهند.

روحانی خاطرنشان کرد: برای ما آبادانی سیستان و بلوچستان بسیار اهمیت دارد، همانطور که در این دولت گازرسانی انجام گرفت و راه آهن بسیار عظیمی در این استان در حال اجرا است و طرح بسیار مهم کشاورزی در منطقه سیستان به اجرا در آمد و تحولاتی که در معادن استان در حال اجرا است که می‌تواند پشتوانه اصلی برای این طرح باشد. البته این طرح برای آب آشامیدنی مردم هم به مصرف خواهد رسید. امیدواریم این طرح تا چهار سال دیگر عملیات آن اجرایی و تمام شود تا مردم بتوانند از این آب پایدار استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر