|
کدخبر: 317988

لاغری/قندخون/رژیم درست

کبد چرب با مصرف قند و شکر تشدید میشود/مشکلات سلامتی با مصرف شیرینی جات

افراط در مصرف قندها منجر به افزایش وزن، تجمع چربی در ناحیه شکم، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افزایش سطح التهاب در بدن و ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود. علاوه بر این، زیاده‌روی در مصرف قندها ممکن است منجر به بروز مشکلات زیر در بدن شود.

سلامت کبد چرب با مصرف قند و شکر تشدید میشود/مشکلات سلامتی با مصرف شیرینی جات

مصرف بیش از حد قندها باعث افزایش وزن، تجمع چربی در ناحیه شکم، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، افزایش سطح التهاب در بدن و ابتلا به بیماری کبد چرب می‌شود. به علاوه، زیاده‌روی در مصرف قندها ممکن است منجر به بروز مشکلات زیر در سلامتی بدن شود.

۱. افزایش ناگهانی قند خون

کربوهیدرات‌های ساده مانند قندها سریعا هضم و وارد جریان خون می‌شوند. همین بالا بودن سرعت ورود قندها به جریان خون می‌تواند افزایش ناگهانی قند خون را به همراه داشته باشد. این اتفاق در طولانی‌مدت با خطر بروز دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته همراه است.

۲. افزایش فشار خون

بیشتر افراد گمان می‌کنند که فقط مصرف نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود. اما مطالعات نشان داده‌اند افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، معمولا از رژیم غذایی سالم و باکیفیتی هم پیروی نمی‌کنند و در مصرف شیرینی‌ها هم زیاده‌روی دارند. از طرف دیگر، افزایش قند خون مستقیما بر فشار خون تاثیر می‌گذارد؛ یعنی وقتی قند خون بالا می‌رود، فشار خون هم افزایش می‌یابد.

۳. خلق‌وخوی بد

محققان بر این باورند که مصرف بیش‌ازحد قند و شکر، اثراتی منفی برای خلق‌وخو و سلامت روان دارد. مصرف بیش‌ازحد قند و شکر با ایجاد نوسان در قند خون باعث افزایش سطح کورتیزول و اُفت ناگهانی انرژی می‌شود. این فرایند می‌تواند درنهایت به افزایش تحریک‌پذیری عصبی، احساس خستگی، غمگینی یا افسردگی منجر شود.

۴. افزایش وزن

قند و شکر در گروه خوراکی‌های حاوی کالری مطلق قرار می‌گیرند؛ یعنی این دو ماده خوراکی غیر از کالری، هیچ ترکیب مغذی خاصی برای بدن ندارند. از این‌رو، مصرف قند و شکر در بسیاری از جوامع، یکی از عوامل اصلی در ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی محسوب می‌شود.

۵. تغییرات هورمونی

زیاده‌روی در مصرف قند و شکر می‌تواند با تغییرات هورمونی در بدن و ایجاد مشکلاتی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا مقاومت به انسولین همراه باشد. متخصصان بر این باورند که تعادل در مصرف قندها می‌تواند تا حد زیادی تعادل هورمون‌های بدن را بهتر کند.

۶. افزایش خطر ابتلا به بعضی سرطان‌ها

یکی از مطالعات سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که زیاده‌روی در مصرف قند و شکر و خوراکی‌های حاوی قند و شکر می‌تواند خطر ابتلا به بعضی از سرطان‌ها مانند سرطان پستان را افزایش دهد. محققان می‌گویند که شاید دلیل این اتفاق به افزایش سطح التهاب در بدن و اضافه‌وزن و چاقی ناشی از مصرف قند و شکر یا خوراکی‌های شیرین مرتبط باشد.

منبع: تازه نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها