|
کدخبر: 302718

شیرینی تشکیل سنگ کلیه تان را تضمین خواهد کرد!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کاهش مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.

سبک زندگی شیرینی تشکیل سنگ  کلیه تان را تضمین خواهد کرد!

هرچه افراد قند افزوده بیشتری بخورند و بنوشند، احتمال ابتلا به سنگ کلیه در آنها بیشتر می‌شود. افرادی که در این مطالعه بیشترین قند افزوده را مصرف کردند، بین ۳۹ تا ۸۸ درصد بیشتر از افرادی که قند افزوده کمتری مصرف کردند، به سنگ کلیه مبتلا شدند.

محققان چینی پس از تجزیه و تحلیل داده‌های سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ برای ۲۸ هزار و ۳۰۳ نفر در ایالات متحده در سنین ۲۰ سال و بالاتر که ۱۰ درصد از آنها سنگ کلیه را تجربه کرده‌اند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را با مصرف قند افزوده مرتبط دانستند. میانگین سنی افراد در این مطالعه ۴۸ سال و ۴۸ درصد آنها مرد بودند. این داده‌ها از نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه CDC به دست آمده است.

هر شرکت کننده بر اساس مقادیر تخمینی قند افزوده‌ای که خورده یا نوشیده است، مقدار شکر اضافه شده دریافت می‌کند. در این مطالعه شکر قهوه‌ای، شربت نیشکر، شربت ذرت، فرآورده‌های شربت ذرت، دکستروز، فروکتوز، شربت میوه، عسل، شربت افرا، شربت پنکیک، شکر خام، شربت سورگوم و شکر سفید به عنوان قند افزوده در نظر گرفته شد و از قندهای طبیعی موجود در شیر و میوه چشم پوشی شد.

افراد به طور متوسط ‌۲۷۲ کالری از شکر افزوده دریافت کردند. دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده نشان می‌دهد که بیش از ۱۰ درصد از کل کالری روزانه از شکر افزوده به دست می‌آید که معادل حدود ۲۰۰ کالری در یک رژیم معمولی ۲۰۰۰ کالری در روز است. انجمن قلب آمریکا کمتر از آن را پیشنهاد می‌کند؛ برای زنان نباید بیش از ۱۰۰ کالری و برای مردان ۱۵۰ کالری در روز باشد. (به طور کلی، قند افزوده با مشکلات سلامت متعددی از جمله بیماری قلبی مرتبط است.)

در میان ۲۵ درصد از افرادی که در این مطالعه کمترین قند افزوده را مصرف کردند، ۹.۶ درصد از آنها در طول دوره ۱۱ ساله مطالعه، سنگ کلیه داشتند. این در مقایسه با ۲۵ درصد از افرادی است که در این مطالعه بیشترین قند اضافه شده را مصرف کرده بودند، که ۱۱.۷ درصد از آنها سنگ کلیه داشتند. به گفته محققان، این افزایش در شیوع سنگ کلیه منجر به افزایش خطر ۳۹ درصدی می شود.

دکتر شان یین، از بیمارستان وابسته کالج پزشکی شمال سیچوان در نانچونگ، چین، در نشریه خبری گفت: مطالعه ما اولین مطالعه ای است که ارتباط بین مصرف شکر افزوده و سنگ کلیه را گزارش می کند. بر اساس این مطالعه محدود کردن مصرف قند افزوده ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

منبع: مشرق

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها