|
کدخبر: 309988 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

معضلات آبیاری مزارع با فاضلاب ادامه دار شد

محمدی گفت: عدم آبیاری با پسامد و فاضلاب‌ها برای محصولات کشاورزی مهم است و نظارت کافی باید در این حوزه صورت گیرد. نیترات موجود در آب به محصولات منتقل می‌شود که با روش درست آبیاری می‌توان آن را مدیریت کرد و به حداقل رساند.

سلامت معضلات آبیاری مزارع با فاضلاب ادامه دار شد

حیدر محمدی گفت: در حوزه منابع آبی محدودیت‌های زیادی داریم که با مدیریت دقیق در صنعت کشاورزی این بحران تا حدود زیادی رفع شده است. در بسیاری از استان‌ها متأسفانه همچنان از روش قدیمی آبیاری استفاده می‌شود. در این خصوص باید آموزش‌های لازم به کشاورزان و داده شود چراکه بسیاری از آن‌ها این فناوری آگاهی و اطلاع کافی ندارند با اجرای آبیاری مدرن هم بهره‌وری بالا خواهد رفت مشکل تامین غذای و آب سالم نیز از میان خواهد رفت.

وی ادامه داد: تمامی مردم حق استفاده از  آب‌وهوای پاک و غذای سالم دارند که ما در این راستا سعی می‌کنیم وظایف نظارتی خود را ایفا کنیم. دسترسی درست به غذا و منابع غذایی مسئله مهمی است که در رأس آن  ایمنی غذا است که وظیفه اساسی در حوزه غذا بر عهده  ذینفعان که در این حوزه فعالیت می‌کنند است که بسیار مهم و حیاتی است. در جهان امروز ۷۰۰ میلیون نفر دسترسی به غذا ندارند. حدود ۳.۱ میلیارد نفر در جهان سو تغذیه دارند که بخش اعظمی از آن در کشورهای آفریقایی است.

محمدی گفت: سلامت آبی بر عهده وزارت نیرو است که به‌خوبی از عهده این مسئولیت برآمده است. در تابستان با مدیریت این وزارتخانه دسترسی به آب محدودیت  لازم را برای صرفه‌جویی نداشت و این وزارتخانه نشان داد اراده خوبی در این حوزه داشته است.

وی در اهمیت سلامت آب بیان کرد: سلامت آب یکی دیگر از بحث‌های مهم در حوزه کشاورزی است. در کنار مدیریت صحیح کشاورزی خاک سالم نیز دارای اهمیت  است. همگی این عو‌امل در داشتن یک محصول سالم، مغذی  و امن  تأثیرگذار است.  سازمان غذا و دارو در این حوزه همواره در حال انجام وظایف خود است. از جمله اینکه در فرایند مواد غذایی قبل از تولید مجوز لازم داده می‌شود. در حین تولید پروانه‌های بهداشتی و سلامت صادر می‌شود. پس از تولید  در بازدیدهایی که انجام می‌شود و گزارش‌هایی که حاصل می‌شود و استاندارهای لازم از دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: حمل‌ونقل و نگهداری مناسب یکی از  حوزه‌های مهم در تامین زنجیره غذای مناسب و بخشی از آن نگهداشت و انبارداری مناسب است که شرکت‌ها باید شاخص‌های درست رعایت کند. نکته مهم دیگر رعایت الگوی درست مصرف است و رژیم غذایی سالم که به عهده کارشناسان و متخصصین تغذیه است که اطلاع‌رسانی از ارزش‌های غذای و مدل تغذیه خوب است ضمن اینکه محصولات غذایی که مجوزهای لازم را می‌گیرند. جدول ارزش‌های غذایی را که حق مخاطب است که باید برچسب اطلاعات محصول  پیوست شود. موضوع چهارم حمایت از دهک‌های پایین در تامین غذا است. طبق گفته ریاست جمهوری باید در تولید غذای سالم باید توانایی دسترسی مردم به غذای سالم وجود داشته باشد. این نکته خیلی مهم است و بر عهده مسئولان عالی‌رتبه ما است که در این خصوص تدبیرهای لازم و اندیشه‌های استراتژیکی داشته باشند.

محمدی خاطر نشان کرد:  همواره ما درزمینهٔ صادرات محصولات غذایی رتبه بالا و قابل قبولی با  اختلاف بسیار زیاد با سایر حوزه‌های موجود دارد. یکی دیگر از چالش‌های ما کاهش هدر رفت منابع آبی در محصولات کشاورزی است. موضوع  مهم دیگر مدیریت نان است که  دورریز نان بسیار زیاد است.  قیمت پایین نان باعث دورریز آن شده و همچنین بسیاری از دامداران برای مصارف خوراک دامی از آن به علت ارزان بودن استفاده می‌کنند. همچنین برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باید مدیریت درستی تدبیر شود.

محمدی ادامه داد: یکی از معضلات  محصولات کشاورزی نیترات بالا در بعضی محصولات کشاورزی است که مدل آبیاری نقش اساسی دارد . یکی از چالش‌های سلامت کشاورزی عدم آبیاری با پسامد و فاضلاب‌ها برای محصولات کشاورزی است که خیلی مهم است و کنترل نظارت کافی باید در این حوزه صورت گیرد. نیترات موجود در آب  که به  محصولات منتقل می‌شود که با روش درست آبیاری می‌توان آن را مدیریت کرد و آن را به حداقل رساند.

وی در خصوص مشکلات محصولات ناسالم کشاورزی بیان کرد: شناسنامه‌دار کردن اراضی کشاورزی معضل مهمی  است که انتظار داریم سازمان غذا و دارو با کمک وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص چاره گشا باشند تا بتوانیم درزمینهٔ عدم انطباقی را شناسایی کنیم باید شفافیت در شناسایی  محصولات خراب و ناسالم در زنجیره توزیع حرکت کنیم و مجبور به امحا صدها تن محصولات سالم در این حوزه همراه با محصولات ناسالم نشویم.

محمدی در پایان گفت: همچنین در حوزه عدم آبیاری محصولات با آب‌های  فاضلاب نیاز به همکاری و مشارکت نهادهای مختلف داریم چراکه در حاشیه‌های شهر بسیار مشاهده می‌شود که این اقدام در حال انجام است.  وی بیان کرد که طرح‌های موفق درزمینهٔ مصرف بهینه در منابع آبی  استقبال خواهد شد.                                             

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها