|
کدخبر: 309910 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

۸۰۰ میلیون نفر از دوریختگی غذا سیر خواهند شد

روز جهانی غذا به مناسبت تاسیس فائو در تمام دنیا گرامی داشته می‌شود و در ایران نیز هرساله گردهمایی از معاونین غذا و دارو، وزارت صمت، بهداشت و پیشتازان در عرصه تولید غذا و فناوران تشکیل می‌شود.

اقتصاد ۸۰۰ میلیون نفر از دوریختگی غذا سیر خواهند شد

امروز ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۶ اکتبر  روز جهانی غذا غذا است. همایش روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور نمایندگان، روسای غذا و داروی استان‌ها، رییس سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشت وزا ت بهداشت برگزار شد. در این مراسم دبیر اجرایی مراسم غلامحسین صادقیان گفت: روز جهانی غذا به مناسبت تاسیس فائو در تمام دنیا گرامی داشته می‌شود و در ایران نیز هرساله گردهمایی از معاونین غذا و دارو، وزارت صمت، بهداشت و پیشتازان در عرصه تولید غذا و فناوران تشکیل می‌شود. نقش و اهمیت غذا در این روز مورد اهمیت است. نقش ما  بررسی کیفیت و ایمنی غذا است. غذای سالم را به جهت داشتن  جامعه سالم مورد اهمیت است. شعار امسال فائو این است: آب زندگی است آب غذاست هیچکس از آب  جا نماند. فائو نقش آب را مهم برای زندگی بشر دانسته است.

صادقیان اظهار کرد: آب تیغ دولبه است آب اگر نباشد حیاتی نیست و اگر زیاد مصرف شود معضلات خود را خواهد داشت. اگر ما زیاد آب بخوریم سیستم فیزیولوژیکی بدن آسیب می‌بیند و اگر کم بخوریم دچار اختلال تعادل الکترولیتی می‌شویم.

کمبود آب در تمام جهان نقش واضحی دارد

وی افزود: مشابه و جایگزینی هم برای آب وجود ندارد. ممکن است در آزمایشگاه  وجود داشته باشد ولی در حیات طبیعت ممکن نیست که بتوانیم همانند آنرا پیدا کنیم. بخش اعظمی از آب‌های موجود در طبیعت نیز آب شور هست و قابل استفاده نیست. بنابراین جهان سهم اندکی از آب شیرین دارد. تنها ۲ و نیم درصد از آب جهان شیرین هستند. از همین ۲ و نیم  در صد بیشتر از ۷۰ درصد در کشاورزی استفاده می‌شود.

دبیر اجرایی همایش روز جهانی غذا در ادامه گفت: در همایش امروز از شرکت‌هایی تقدیر خواهد شد که روش‌های جدید برای صنعت غذا استفاده کرده‌اند. راهکارهای ما برای مدیریت آب استفاده بهینه است، یعنی زمان مصرف آن‌را کوتاه کنیم. در بخش ایمنی غذا، بحث دور ریز غذا خیلی مهم است. غذای دور ریز  غذایی است  که در سفره باقی می‌ماند و بدون استفاده دور ریخته می‌شود. حدود ۸۰۰ میلیون نفر با باقی مانده از دور ریزهای غذا می‌توانند سیر شوند. اگر یک همبرگر دور ریخته شود معادل ۹۰ دقیقه حمام کردن انرژی و آب مصرف و هدر خواهد شد.

صادقیان خاطر نشان کرد:باید با انتخاب غذای محلی و کاهش هدر دادن غذا به نوعی در مصرف آب صرفه جویی کنیم و حتی کاهش ضایعات غذایی که می‌تواند غیر مستقیم در مصرف آب صرفه جویی کنند. در دولت سیزدهم اقدامات اجرایی ما در حوزه عملیاتی و حوزه بهداشتی صورت گرفته است. به‌طور مثال در حوزه کاهش سموم کشاورزی بیش از ۱۷ هزار مورد کاهش پیدا کرد. همچنین از بیش از ۱۱۰۰ مورد ارزیابی شده، حدود ۴۵ هزار مورد پایش برای استاندار صورت گرفته است. بیش از ۱۲ هزار تن مواد که امحا شد بخش اعظمی از آن غذا بود. ۲۷۰۰ مورد تراریختگی پایش شده است.

وی افزود: پایش  ۲۲۰۰ مورد افزودنی‌های خوراکی نیز صورت گرفته است. در بحث  تراریختگی سورس محور هنوز به توافق قطعی نرسیده که روی لیبل مواد غذایی یادداشت شود یا خیر. در حوزه شکایات بیش از ۱۰ هزار مورد تخلفات غذایی بود که به مراجع قضایی  ارجاع شد. رسیدگی به شکایات وقت و انرژی زیادی از ما خواهد برد. بیش از ۸ هزار مورد پروانه تاسیس بهره‌برداری داده شد. پروانه ساخت به هر محصول داده می‌شود. هر ۱۰۰ منبع خارجی روند طولانی دارد. هزینه و زمان  طولانی صرف می‌شود. در بحث دانش بنیان باید این شرکت‌ها در افق‌های دانش حرکت کنند باید روش‌ها و تکنیک را استفاده کند که برای تولید محصول از اقلیم و روشهای لازم منحصر به فرد ایرانی در آن  استفاده می‌شود. محصولات کشاورزی را باید تولید کنند که طولانی مدت نگهداری شوند چرا که اکثر محصولات ما مصرف به روز و تازه دارند. آب شیرین بی نهایت نیست و ما وظیفه داریم قطره قطره آن را درست و بهینه مصرف کنیم و برای نسل بعد یادگار بگذاریم.

نازی توکلی سرپرست فائو  در ایران  گفت: در این روز باید به چالش های آب و نقش اساسی در حیات بشر بپردازیم. ۷۱ درصد از سطح زمین از آب  پوشیده شده است ولی فقط ۲ و نیم درصد دارای آب شیرین است. منابع اب شیرین  به ازای هر نفر ۲۰ در صد کاهش یافته است. کمبود آب باعث شده میلیاردها نفر از انسانها در مناطق خشک زندگی کنند و حدود ۶۰۰ میلیون نفر از تخریب اکوسیستم و کمبود آب رنج ببرند. باید غذای کافی با آب کافی تولید کنیم و هیچ کس  را بدون آب نگذاریم. دولت‌ها باید نوآوری و فناوری های دانش را تشویق کنند و  از فناوری‌های درست برای غذا بیشتر و مصرف آب کم بهر‌ه مند شوند.

در ادامه رستگاری ریاست مرکز تحقیقات حلال بیان کرد: در حوزه حلال  مواد غذایی که حلال نباشد هرگز توزیع نخواهد شد. تمام مواد غذایی از نظر حلیت همیشه کنترل می‌شود.کنترل ما در خصوص حلیت که یکی از موضوعات  سلامت است‌ نظارت کافی داریم  ولی  در حوزه استاندارد و برندینگ دخالتی نداریم. طرح های خاصی را در سازمان غذا و مکمل و دارو شروع کردیم که یکی از آنها بررسی  نمونه های مشکوک است. در حوزه آب باید خیلی نظارت دقیق تر وجود داشته باشد و از نظر جنبه سلامت  بخصوص در صنعت کشاورزی کنترل داشته باشد. در زمینه پروژه های حلال کمک های مالی و مشارکت لازم را خواهیم داشت و از پروژه‌ های با این عنوان حمایت می‌کنیم. وی بیان کرد در این خصوص از افرادی دارای طرحهای موفق و دانش بنیان در زمینه حلال هستند استقبال خواهیم کردو حمایت های مالی و فناوری و ازمایشگاهی خود را در اختیار انها قرار  میدهیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها