|
کدخبر: 296212 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

این عادت اشتباه مرگ آور را هر چه سریع تر ترک کنید!

برخی عادت‌های اشتباه بیش از آنکه جنبه جسمانی داشته باشند به دلیل وابستگی‌های ذهنی و روانی ادامه پیدا می‌کنند و شاید سیگار هم یکی از همین عادت‌ها باشد. در این گزارش به توصیه های موثر در جهت ترک سیگار می پردازیم.

سلامت این عادت اشتباه مرگ آور را هر چه سریع تر ترک کنید!

ترک سیگار، ترکیبی از ۲ واژه‌ای که در ظاهر آسان به نظر می‌رسد اما به این سادگی‌ها هم نیست. به گفته مصرف کنندگان، هر زمان که بخواهند می‌توانند مصرف آن را کنار بگذارند اما ترک وابستگی به نیکوتین به این راحتی‌ها اتفاق نمی‌افتد. تبلیغات گسترده‌ای به این منظور در سراسر جهان رایج است و ترک سیگار هم شبیه به هر مخدری به روش‌های متفاوتی معرفی می‌شود اما نمی‌توان هیچ نسخه صد در صدی برای آن در نظر گرفت.

برخی عادت‌های اشتباه بیش از آنکه جنبه جسمانی داشته باشند به دلیل وابستگی‌های ذهنی و روانی ادامه پیدا می‌کنند و شاید سیگار هم یکی از همین عادت‌ها باشد. سیگاری‌ها اغلب ساعت‌های مشخصی را برای کشیدن آن در نظر می‌گیرند و در صورت حذف آن، دچار بی‌قراری‌هایی می‌شوند که نمی‌توان گفت صد در صد آن به جسم‌شان ارتباط دارد.

مرگ بالای ۸ میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات

 آمار نگران کننده‌ای از سراسر جهان درباره افزایش مرگ و میر به دلیل مصرف دخانیات اطلاع‌رسانی می‌شود. بیش از ۸ میلیون نفر سالانه در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. خطر افزایش ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی و دیگر مشکلات نیز به قوت خود باقی است و نمی‌توان این احتمالات را نادیده گرفت.

توصیه‌های مهم برای جلوگیری از استعمال دخانیات

اولین راهکار برای ترک سیگار مشورت با پزشک است. طبیعتا پزشک معالج با توجه به ویژگی‌های فردی، سنی و جسمانی افراد داروهای کمک کننده برای ترک سیگار ارائه می‌دهند. برخی از پزشکان نیکوتین تجویزی به صورت اسپری بینی یا استنشاقی برای فرد تجویز می‌کنند. در برخی موارد نیز نیکوتین چسبی یا آدامسی که نیازی به تجویز هم ندارد به افراد توصیه می‌شود. این دارو و کمک کننده‌ها می‌تواند میل شدید به نیکوتین را کنترل کند و روش‌هایی بی‌خطر محسوب می‌شود. روشی دیگر که این روزها باب شده است، سیگارهای الکترونیکی است. اما باید به این نکته توجه داشت که درصد اثربخشی سیگارهای الکترونیکی و میزان آسیب آن بر بدن در دورهای طولانی مدت درمان، باید مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مورد دوم که باید به آن توجه داشت این است که در معرض محرک‌ها نباید قرار گرفت. محیط‌ها و یا شرایط روانی که شما را تحت تاثیر مصرف سیگار قرار بدهد و تمایل‌تان را درباره استعمال سیگار افزایش دهد را باید از خود دور کنید. به عنوان مثال اگر همیشه در زمان صحبت با تلفن سیگار می‌کشید، خود را با کاغذ و خودکار سرگرم کنید تا ذهن‌تان به سمت کشیدن سیگار نرود. روشی دیگر این است که سعی کنید با جویدن آدامس یا خوردن کرفس و هویج خام پیوسته خود را مشغول نگه دارید تا هوس کشیدن سیگار به سرتان نزند.

فعالیت بدنی نیز برای کم کردن میل به استعمال دخانیات موثر است. بالا و پایین رفتن از پله ها، دویدن، انجام ورزش یا هر گونه فعالیتی که ذهن شما را دور از استعمال دخانیات نگه دارد، برای ترک سیگار حتما چاره ساز است. برخی سیگار را تنها راه حل برای کنترل استرس‌شان می‌دانند اما زمانیکه شما روش‌های مختلف آرام کردن ذهن را بلد باشید، دیگر نیازی به حضور نیکوتین برای به دست آوردن آرامش نخواهد بود.

در کنار همه این مهارت‌های شخصی، کمک دوستان و خانواده نیز نقش پر رنگی در ترک سیگار دارد. تقویت ارتباطات با افرادی که شما را در رسیدن به هدف‌تان تشویق کنند و انگیزه شما را در این مورد تقویت کنند، بسیار موثر خواهد بود. در آخر مدام به خود یادآوری کنید که مزایای ترک سیگار برای سلامتی بدن بسیار ضروری است. رسیدن به هدف‌هایی مثل سلامت بیشتر، داشتن حسی بهتر نسبت به خود، عدم صدمه به دیگران در اثر مصرف سیگار، شادتر بودن و حتی حذف شدن هزینه‌های مربوط به استعمال دخانیات می‌تواند انگیزه شما را در رسیدن به هدف بیشتر کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها