|
کدخبر: 295786

آمار وحشتناک از سن مواد دخانیات در کشور

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم ‍‍پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سن شروع مصرف قلیان و سیگار در کشور به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است، گفت: طبق آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند.

هر نوع سیگاری که کشیده می‌شود شامل توتون،کاغذ، اسانس و مواد نگهدارنده است. درجه حرارت سیگار در نوک مشتعل مخروطی آن به ۹۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. به دلیل این حرارت زیاد تجزیه حرارتی رخ داده و ترکیبات مضری به وجود می‌آید.دود سیگار شامل دو بخش گازی و بخش ذره‌ای است.

 از میان شایع‌ترین بیماری‌هایی که با استعمال دخانیات در ارتباط هستند بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های بدخیم تنفسی، حملات مغزی و... را می‌توان نام برد.

در هر بار مصرف قلیان، مصرف کننده آن دودی معادل ۱۰۰ نخ سیگار و یا بیشتر استنشاق می‌کند. منو اکسید کربن موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات سوء آن نیز چه برای مصرف کننده و چه برای افراد در معرض دود فراتر است.اسانس‌ها و عطرهای استفاده شده در تنباکوهای معسل یا میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده هستند.

غلامرضا حیدری٬ر‌‌ئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کاهش سن شروع مصرف دخانیات در کشور٬گفت: کودکان از رفتار ما می‌آموزند نه از گفتار ما؛ بنابراین والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند و با پرهیز از استعمال دخانیات و یا ترک آن احتمال بروز این رفتار را در فرزند خود کاهش دهند.

 بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند

 رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات٬گفت: طبق آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند و از نظر آماری حدود ۱۴ درصد کل افراد جامعه به صورت روزانه به استعمال دخانیات می‌پردازند.

سن مصرف سیگار در ایران ۱۳ تا ۱۵ سالگی است

وی سن اولین تجربه مصرف سیگار را با سن متوسط شروع مصرف دخانیات متفاوت دانست و افزود: سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین ۱۳ تا ‍‍۱۵ سالگی است.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه ضمن ابراز تاسف از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دو دهه اخیر در کشور٬ گفت:  در دهه ۴۰ ، سن شروع مصرف سیگار در کشور ۳۰ سالگی، در دهه ۵۰ حدود ۲۵ سالگی و در دهه ۷۰ زیر ۱۸  سال بود اما امروز به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.

به گفته وی روند کاهشی سن شروع مصرف دخانیات یک الگوی جهانی است و در بسیاری از کشورهای جهان نیز به واسطه آزادی‌های رفتاری نوجوانان و جوانان سن تجربه مصرف دخانیات پایین آمده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها