|
کدخبر: 290957

لیست تجهیزات علمی که در آزمایشگاه ممکن استفاده شود

هنگامی که یک آزمایشگاه جدید را راه اندازی می کنید یا آزمایشگاه قدیمی را بازسازی می کنید، باید بدانید که برای عملکرد روان باید چه تجهیزات آزمایشگاه علمی داشته باشد. در حالی که لیست دقیق ممکن است بر اساس نیاز خاص آزمایشگاه شما متفاوت باشد، تجهیزات استانداردی وجود دارد که هر آزمایشگاهی به آن نیاز دارد.

آزمایشگاه

 

در اینجا لیست تجهیزات آزمایشگاهی است که باید قبل از خرید بررسی کنید:

قیف و بطری

اگر روی آزمایش‌هایی کار می‌کنید که شامل مایعات است، قیف‌ها و بطری‌هایی در اندازه‌ها و طول مختلف لازم است. این قیف ها و بطری ها معمولاً دهانه باریکی دارند تا به راحتی مایعات بریزند. آنها به دو صورت پلاستیکی و شیشه ای موجود هستند.

بشر

بشر ها تجهیزات ایده آلی برای مخلوط کردن مواد شیمیایی، حل کردن یا هم زدن محلول ها، گرم کردن یا خنک کردن مایعات یا انجام حمام های آب هستند. برخی از بشرها دهانه پهن با کف صاف دارند و دارای دهانه منقاری شکل برای جابجایی آسان هستند. با این حال، برخی از بشر به شکل لوله آزمایش نیز موجود هستند.

ارلن مخروطی

این تجهیزات آزمایشگاهی زمانی مفید است که می خواهید مایعات را بدون خطر ریزش هم بزنید یا تکان دهید. دارای دهانه باریکی است که به سمت پایین منبسط می شود. دهانه باریک اجازه می دهد تا آن را با یک لیوان یا یک درپوش لاستیکی ببندید و سپس آن را برای استفاده بعدی با خیال راحت کنار بگذارید. همچنین می توان از آن برای گرمایش با چسباندن آن به پایه حلقه استفاده کرد.

استند آزمایشگاهی

پایه‌های آزمایشگاهی دارای حلقه‌ها یا گیره‌هایی هستند که یک بشر یا بالن را روی منبع گرما نگه می‌دارند. بسته به نیاز دقیق شما، آنها در سبک ها و اندازه های گیره/حلقه مختلف موجود هستند.

لوله های آزمایش

لوله آزمایش یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی شفاف به شکل استوانه ای با ته U شکل است. این تجهیزات غیر واکنشی است به این معنی که شما می توانید با خیال راحت آزمایش هایی را انجام دهید که نیاز به واکنش شیمیایی دارند. همچنین برای نگهداری نمونه های علمی استفاده می شود.

میکروسکوپ ها

تجهیزات آزمایشگاه علوم به ویژه میکروبیولوژی بدون میکروسکوپ ناقص است. در صورت نیاز می توانید میکروسکوپ های کم مصرف و پرقدرت یا هر دو را خریداری کنید.

بورت و پیپت

بورت ها و پیپت ها لوله های بسیار نازکی مانند دستگاهی برای انتقال مقادیر بسیار کمی مایع هستند. برای پخش مقدار دقیق مایع استفاده می شود. در حالی که هر دو هدف یکسانی دارند، ممکن است متفاوت استفاده شوند. یک پیپت از بورت کوچک است. تفاوت اصلی در مکانیسم انتشار آنها نهفته است. یک بورت دارای یک میله توقف در پایین است، در حالی که یک پیپت روی یک قطره چکان مانند یک سیستم کار می کند تا با کاهش خلاء، مایع را به مقدار دلخواه آزاد کند.

مشعل های آزمایشگاهی

بسیاری از آزمایش ها شامل حرارت دادن، ذوب شدن، جوشاندن یا سوزاندن هستند. مشعل های آزمایشگاهی می توانند با بوتان، پروپان و الکل کار کنند.

لوله لاستیکی

این لوله ها به دلیل داشتن موادی مانند لاستیک طبیعی یا مصنوعی بسیار انعطاف پذیر و انعطاف پذیر هستند. آنها در فرآیندهای تقطیر بسیار مفید هستند.

دستگاه فلش پوینت

تستر نقطه اشتعال وسیله ای است که نقطه اشتعال یک نمونه را تعیین می کند. برای یافتن نقطه اشتعال، مایع را در ظرفی گرم کنید و سپس شعله کوچکی را درست بالای سطح مایع وارد کنید. دمایی که به عنوان نقطه اشتعال ثبت می شود. کاربردهای مختلف برای تعیین نقطه اشتعال: گازوئیل و سوخت، بازرسی مواد غذایی، رنگ ها و ضایعات.

ویسکوزیمتر

ویسکومتر ابزاری است که برای اندازه گیری ویسکوزیته  استفاده می شود. برای مایعات با ویسکوزیته که با شرایط جریان متفاوت است، از ابزاری به نام رئومتر استفاده می شود. بنابراین، رئومتر را می توان به عنوان نوع خاصی از ویسکومتر در نظر گرفت.

دستگاه

سولفور آنالایز

آنالایزر گوگرد بر این اصل استوار است که مولکول های SO2 نور ماوراء بنفش را جذب می کنند و در یک طول موج برانگیخته می شوند، سپس به حالت انرژی پایین تر تجزیه می شوند و نور UV را در طول موج های متفاوت ساطع می کنند. به طور خاص، دیوار ورودی نمونه، نمونه را به داخل آنالایزر می کشد.

آنالیز فلورسانس اشعه ایکس (XRF) یک روش غربالگری قابل تکرار و دقیق از گوگرد در نفت کوره برای انطباق با مقررات جهانی آلودگی است. XRF قابل حمل را می توان در همه جا می توان استفاده کرد.

دستگاه های اسپکتروفتومتری

اسپکتروفتومتر UV-Vis: این دستگاه برای تعیین طیف جذب ماده در ناحیه مرئی و فرابنفش ظاهری (UV-Vis) استفاده می‌شود. در این دستگاه، نمونه در یک سلول شیشه‌ای قرار داده می‌شود و یک پرتو نور به آن تابیده می‌شود.

برای اینکه تغییرات جذب نور توسط نمونه را اندازه‌گیری کنیم، یک دتکتور در طرف مقابل سلول شیشه‌ای قرار دارد که این تغییرات را ثبت می‌کند. این دستگاه برای تعیین غلظت محلول‌ها و تحلیل مواد در محلول‌ها به کار می‌رود.

اسپکتروفتومتر فلوئورسانس: این دستگاه برای تشخیص فلورسانس ماده استفاده می‌شود. در این دستگاه، نمونه با یک پرتو نور القا کننده تحریک می‌شود و ماده فلورسانت موجود در نمونه با انتشار نور فلورسانت خود به ما اجازه می‌دهد تا آن را شناسایی کنیم. این دستگاه برای تحلیل مواد موجود در نمونه‌هایی مانند داروها، پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک استفاده می‌شود.

سیستم

کروماتوگرافی گازی

دستگاه کروماتوگرافی گازی یا GC یکی از دستگاه‌های تحلیلی پرکاربرد در شیمی است که برای جداسازی و تحلیل مخلوطی از ترکیبات گازی با استفاده از یک ستون جداسازی و دتکتوری مناسب استفاده می‌شود.

دتکتورهای مختلفی در دستگاه GC مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل دتکتور فلزی، دتکتور حرارتی، دتکتور هالوژنید، دتکتور نیتروژن فسفوروز و دتکتور آرایشی-مانند هستند. با استفاده از دتکتور مناسب، می‌توان تحلیل دقیقی از مواد مختلف را به دست آورد.

دستگاه طیف سنجی

دستگاه طیف سنجی یکی از ابزارهای تجهیزات آزمایشگاهی است که برای تحلیل و شناسایی ترکیبات شیمیایی در نمونه های مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه به دو دسته اصلی طیف سنجی مادون قرمز (IR) و طیف سنجی جذب اتمی (AAS) تقسیم می‌شود.

دستگاه الکتروفورزی

دستگاه الکتروفورزی یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای جداسازی، تمیزکاری و شناسایی مواد بیولوژیکی مختلف از جمله پروتئین‌ها، اسیدهای نوکلئیک و... استفاده می‌شود.

در این دستگاه، نمونه ای که شامل مواد بیولوژیکی مختلف است، روی یک ژل چسبنده قرار می‌گیرد. سپس یک جریان الکتریکی به طور عمودی به ژل اعمال می‌شود.

دستگاه تیتراسیون

دستگاه تیتراسیون یکی از تجهیزات آزمایشگاهی است که برای اندازه‌گیری دقیق حجم مورد نیاز از یک ماده شیمیایی و همچنین تعیین غلظت آن در نمونه‌های مختلف استفاده می‌شود.

 در این دستگاه، ماده‌ای که باید حجم آن اندازه‌گیری شود، با یک ماده دیگری تحت عنوان تیترانت و در حضور یک اندازه‌گیر PH، واکنش می‌دهد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها