|
کدخبر: 285501

ضرورت ارتقای کیفیت در صنایع معدنی

شهریار گراوندی-فعال صنعت سیمان

توجه به شاخصه‌های استاندارد و الزامات آن، از ضروریات تولید و مصرف در صنایع مختلف است. استانداردهای ملی متناسب با استانداردهای بین‌المللی تدوین ‌شده‌اند، اما در مواردی نظارت بر روند اجرای این استانداردها در مسیر تولید موردغفلت قرار می‌گیرد که به‌شدت آسیب‌زننده است. توجه به شاخصه‌های استاندارد در روند تولید محصولات مختلف به تولید کالایی باکیفیت منجر می‌شود که رغبت بیشتری از سوی مصرف‌کننده برای خرید آن وجود دارد. بااین‌وجود، در مواردی شاهد هستیم که سیاست‌گذاران تداوم تولید را به شاخصه‌های استاندارد و تولید محصولی متناسب باکیفیت بین‌المللی ترجیح می‌دهند. این دست استراتژی‌ها در نهایت به نادیده گرفتن حقوق مصرف‌کننده و تحمیل انواع خسارت‌ها به وی و حتی بدنامی محصولات تولیدشده در کشور در بازار خارجی منتهی می‌شود.

گراوندی

مصالح ساختمانی از اهمیت ویژه‌ای در تامین ایمنی ساخت‌وسازها برخوردار هستند. سیمان یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است که در فرآیند تولید بتن نیز به‌کار می‌رود. توجه به شاخصه‌های استاندارد برای تولید بتن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نبود نظارت صحیح برای تولید این محصول به تولید محصولات بی‌کیفیت منجر می‌شود. بتن بی‌کیفیت نیز در نهایت از میزان استحکام پروژه‌های ساخت‌وساز می‌کاهد. بتن براساس طرح اختلاط مشخصی و با ترکیب سیمان، شن، آب و مواد افزودنی تولید می‌شود. نسبت اختلاط این مواد اولیه و همچنین کالیبره بودن تجهیزات مورداستفاده در فرآیند تولید بتن از اهمیت ویژه و اثرگذاری بر کیفیت محصول نهایی تولیدی برخوردار است یا در مواردی برای سودآوری بیشتر از میزان سیمان لازم برای تولید بتن می‌کاهند. بر همین اساس نیز، چنانچه نظارت ویژه‌ای بر فرآیند تولید این محصول جریان داشته باشد، این دست تخلفات به‌آسانی شناسایی و مرتفع می‌شوند. فرآیند تست بتن و نمونه‌برداری از آن طبق یک بازه زمانی معین انجام می‌شود. یعنی مقاومت بتن در یک بازه ۲ روزه، ۷ روزه و ۲۸ روزه تست می‌شود. بااین‌وجود، بیشتر واحدهای بتنی ما در سطح کشور کوچک هستند. بسیاری از این واحدها آزمایشگاه و تجهیزات ندارند یا به آزمایشگاه تخصصی مجهز نیستند، در نتیجه امکانی برای تست دقیق بتن را ندارند. علاوه بر این، بسیاری از فعالان این صنعت از دانش و تخصص کافی و لازم برخوردار نیستند، همین موضوع نیز مانع تولید بتن باکیفیت مطلوب می‌شود. علاوه بر مشکلاتی که در مسیر تولید بتن باکیفیت وجود دارد، فساد آنی این محصول نیز به‌شدت چالش‌برانگیز است. از زمانی که بتن‌های آماده در میکسرها ریخته می‌شود، تنها ۶۰ دقیقه برای استفاده از آن زمان وجود دارد، در غیر این‌صورت، به‌سرعت فاسد می‌شود. در واقع، بتن با از دست رفتن زمان یادشده به محصولی بی‌کیفیت و بی‌ارزش تبدیل می‌شود. استفاده از این محصول در فرآیند ساخت‌وساز ایمنی، ساختمان‌ها را تحت‌تاثیر منفی قرار می‌دهد.

 در نتیجه، با بروز حوادث طبیعی، شاهد تلفات جانی قابل‌توجه خواهیم بود. برای رفع این دست مشکلات، پیشنهاد می‌شود که امکان تردد ویژه برای کامیون‌داران و حمل‌کنندگان بتن فراهم شود. سیمان به‌عنوان ماده اولیه تولید بتن استفاده می‌شود و در فرآیند ساخت‌وساز کاربرد گسترده‌ای دارد، بنابراین کیفیت سیمان نیز تاثیر بسزایی بر تولید بتن و کیفیت آن دارد. واحدهای سیمانی کشور عموما بزرگ هستند و از ظرفیت بالایی برای تولید برخوردار هستند. در نتیجه، این واحدها به آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای مجهز هستند، بنابراین استاندارد حاکم بر فرآیند تولید سیمان به‌دقت بررسی می‌شود.

تمام واحدهای سیمانی کشور در فرآیند تولید خود ملزم به رعایت استانداردهای اجباری هستند. ظرفیت و میزان تولید سیمان در کشور ما به‌مراتب بالاتر از نیاز بازار به این محصول برآورد می‌شود، بر همین اساس نیز رقابت گسترده‌ای برای تولید محصول باکیفیت در این صنعت شکل‌ گرفته است. استاندارد حاکم بر فرآیند تولید سیمان در کشور ما استاندارد ملی است. استانداردهای ملی نیز برگرفته از استانداردهای بین‌المللی هستند. بنابراین، خوشبختانه در سرتاسر کشور استانداردهای ملی و حتی فراتر از آن، در فرآیند تولید، رعایت می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها