|
کدخبر: 286827

این روغن شما را از مرگ زودرس دور می کند!

مصرف روزانه روغن ماهی شیوه‌ای برای صحیح و سالم ماندن است، ضمن اینکه از درمان‌های مادربزرگی در طول نسل‌ها هم هست. این طور که به نظر می‌رسد، روغن ماهی خواص متعددی دارد. نتایج یک مطالعه جدید اطمینان می‌دهد: این مکمل خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس را کاهش می‌دهد.

برای حفظ سلامتی هر روز یک قاشق روغن جگر ماهی بخورید. این دستورالعملی است که بسیاری از مادربزرگ‌ها سال‌هاست به فرزندان و نوه‌های خود دارند. حالا به نظر می رسد حق با آنهاست. بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده، این مکمل سرشار از امگا ۳ برای قلب مفید است.

اینکه روغن ماهی واقعا مفید است یا خیر، هنوز هم در دنیای پزشکی مورد بحث و گفتگو است. پروفسور «آلیس لیختنشتاین»، مدیر و محقق ارشد آزمایشگاه تغذیه قلب و عروق در دانشگاه تافتز (ایالات متحده آمریکا) که برای سخنرانی در CNN فراخوانده شده است، توضیح داد: «وقتی صحبت از روغن ماهی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، داده‌ها عمدتاً مثبت هستند، اگرچه برخی مطالعات با آن‌ها تناقض دارند. آخرین مطالعه اضافه شده به پایگاه داده حاکی از کارایی این روغن است».

کاهش تعداد حملات قلبی و مرگ‌های زودرس

مطالعه منتشر شده در مجله BMJ بر اساس سوابق نزدیک به نیم میلیون بریتانیایی ۴۰ تا ۶۹ ساله که به مدت 9 سال دنبال شده است. تقریبا یک سوم از آنها گفته‌اند: مکمل‌های روغن ماهی را به‌طور منظم مصرف می‌کنند.

کارشناسان دریافتند: مصرف مکمل‌های روغن ماهی خطر مرگ زودهنگام را تا ۱۳ درصد یا مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۱۶ درصد در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که چنین محصولاتی مصرف نمی‌کردند، کاهش می‌دهد. در ادامه نیز آمده است که این عادت خطر حمله قلبی و سکته را نیز پایین می‌آورد.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به این نکته نیز اشاره می‌کند که ارتباط بین مصرف روغن ماهی و کاهش تعداد حملات قلبی عروقی در افرادی که فشار خون بالا دارند قوی‌تر است. ضمن اینکه اثرات مکمل‌ها پس از در نظر گرفتن عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مانند سن، جنسیت، عادات روزانه، رژیم غذایی، مصرف داروها هنوز قابل مشاهده بود.

یک مطالعه در مقیاس بزرگ با برخی مشکلات

با این حال، محققان در مقاله خود خاطر نشان می‌کنند: یافته‌های آنها صرفاً از تجزیه و تحلیل داده‌ها حاصل می‌شود. بر اساس کار قبلی همکاران، آنها استدلال می‌کنند که اثر مفید مشاهده شده، از امگا ۳ موجود در روغن ماهی به دست می‌آید. با این حال، آنها بر این باورند که هنوز نمی‌توانند این موضوع را با قاطعیت بیان کنند.

پرفسور آلیس لیختنشتاین – متخصصی که در سال ۲۰۰۶ به انتخاب مجله Shape یکی از ۱۰ زنی بوده که جهان را شکل دادند – پس از بررسی همه جانبه این مطالعه که دیگر در روند پژوهشی آن شرکت نداشت، به عموم مردم این طور هشدار می‌دهد: مکمل‌های روغن ماهی یک گلوله جادویی نیستند. به ویژه از آنجایی که آخرین کار تحقیقاتی نتوانسته است روشن کند که چه دوزی برای به دست آوردن تأثیر قابل توجهی بر سلامت لازم است.

او اضافه می‌کند: مصرف‌کنندگان روغن ماهی کمتر سیگاری هستند و بیشتر به فعالیت بدنی و خوردن ماهی چرب می‌پردازند، در واقع بیشتر به فکر سلامت خود هستند. به اعتقاد او، این موارد احتمالاً نشانگر سایر عادات سالم برای قلب هستند.

او در ادامه می‌گوید: مولفان این پژوهش سعی کردند این عوامل را کنترل کنند و به‌طور محافظه کارانه به این نتیجه رسیدند که مصرف منظم روغن ماهی با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از همه علل یا بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و حداقل مزیت آن در برابر حملات قلبی عروقی در جمعیت جهانی قابل مشاهده است.

 بنابراین بهتر است میزان مصرف روزانه امگا ۳ خود را با اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل به جای مصرف مکمل‌ها به دست آورید. این اسیدهای چرب خوب در ماهی، آجیل، محصولات سویا یا سبزیجات برگ سبز نیز یافت می‌شود.

منبع: سینا پرس

ارسال نظر