|
کدخبر: 265405

بلایی که هوای گرم بر سر بدنتان می آورد

قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم می‌تواند موجب پیامد‌های منفی برای سلامتی و حتی مرگ شود.

قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم می‌تواند موجب پیامد‌های منفی برای سلامتی و حتی مرگ شود. دمای ایده‌آل بدن تقریبا ۳۶ درجه سانتی‌گراد است. هر دمایی بالاتر از ۴۰ درجه گرمازدگی است و کمتر از ۳۵ درجه سرمازدگی تلقی می‌شود. هوای خیلی گرم یا خیلی سرد می‌تواند خیلی سریع منجر به این عوارض شود.

انسان دارای مکانیسم‌های بیولوژیکی زیادی از جهت تنظیم دماست. این مکانیسم‌ها توسط توانایی خودآگاه و ارادی ما در استفاده از وسایل و لباسی که برای گرفتن گرما یا از دست دادن گرمای زیاد طراحی شده‌اند اجرا می‌شوند. بدن این قابلیت را دارد که خودش را با شرایط آب و هوایی وفق بدهد و این را مدیون سیستم‌ها و ارگان‌های زیادی است مانند سیستم قلبی و عروقی و سیستم نورولوژیکی. مثلا در هوای گرم، رگ‌هایی که در سطح بدن قرار گرفته‌اند گشاد می‌شوند تا مایعات به شکل عرق از بدن دفع شوند. عکس این اتفاق زمانی می‌افتد که هوا سرد است؛ جریان خون به سمت اندام‌های حیاتی می‌رود.

بدن چه واکنشی به گرمای زیاد نشان می‌دهد؟

در شرایط جوی نامساعد، دمای هوا در صورت تداوم می‌تواند عواقبی برای سلامتی داشته باشد. ضمنا دمای هوا در مناطق گوناگون متفاوت است. به همین دلیل مکانیسم‌های سازگاری بدن به محیط زندگی فرد بستگی دارند.

وقتی اتومبیل را در آفتاب پارک می‌کنید، دمای داخل اتومبیل در عرض ده دقیقه بیش از ۶.۷ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود؛ بنابراین اصلا نباید کسی را در هوای گرم در اتومبیل پارک شده با پنجره‌های بسته رها کنید.

منبع: منیبان

ارسال نظر