|
کدخبر: 63446

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

این ۸ راهکار امنیت شغلی شما را تضمین می‌کند

امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های مهم کارکنان سازمان است که قسمت زیادی از انرژی روانی کارکنان صرف آن می‌شود و گاهی اوقات برای سازمان‌ها مشکل‌آفرین است.

گسترش‌نیوز: در گذشته وقتی بحث امنیت شغلی می‌شد استخدام رسمی و دائم نخستین موضوعاتی بودند که به ذهن می‌رسید. اما این روزها امنیت شغلی معنای متفاوتی پیدا کرده است. در دنیای امروز امنیت شغلی با امنیت اجتماعی گره خورده است، یعنی امنیت شغلی از دیدگاه نوینی مورد توجه قرار گرفته است؛ اما این دیدگاه نوین چیست؟

در این دیدگاه نوین منظور از امنیت شغلی این است که سازمان موجبات تواناسازی فرد را فراهم کند، به‌طوری‌که ازنظر تخصصی و توانمندی، سازمان وابسته به فرد شود و در بیرون نیز به تخصص و توانمندی فرد نیاز باشد.

در ادامه این گزارش به معرفی جنبه‌های مختلف امنیت شغلی می‌پردازیم؛ با گسترش‌نیوز همراه باشید.

amniyateshoghli.jpg

ابعاد امنیت شغلی ،که از طریق پرورش منابع انسانی حاصل می‌شود، عبارت‌اند از:

۱ - توانمندسازی تخصصی: توان و ظرفیت تخصصی افراد یکی از مؤلفه‌های امنیت شغلی است، وقتی سازمان موجباتی فراهم کند که دائم توان تخصصی افراد تقویت شود، حاصل آن انجام کارهای کیفی است که منفعت سازمان و فرد در آن تضمین می‌شود و یک رابطه دوطرفه بین فرد و سازمان ایجاد می‌شود. بدون اینکه بحث استخدام دائم و رسمی در میان باشد سازمان وابسته به تخصص فرد می‌شود و در نتیجه امنیت شغلی فرد تضمین می‌شود. از طرف دیگر فردی که دارای توان تخصصی بالایی باشد در بیرون از سازمان از جایگاه مناسبی برخوردار خواهد بود.

۲ - توانمندسازی در جسارت و عمل: افراد سازمان‌ها بایستی در عمل آموزش ببینند و توانا شوند. پرورش جسارت در کارکنان موجب کارگشایی در سازمان می‌شود و سازمان‌ها به افراد کارگشا وابسته هستند. بنابراین از طریق تواناسازی در جسارت می‌توان امنیت شغلی درون‌سازمانی و برون‌سازمانی کارکنان را تأمین کرد.

۳ - توانمندسازی در تجربه‌آموزی: امنیت شغلی یک‌باره حاصل نمی‌شود بلکه فرآیندی است که به مرور زمان شکل می‌گیرد. افرادی که دارای توان تجربه‌آموزی هستند پس از مدتی امنیت شغلی خود را از طریق مدون کردن تجارب تضمین می‌کنند. تجربه‌آموزی این حسن بزرگ را دارد که در سازمان از دوباره‌کاری‌ها، اتلاف انرژی، وقت و هزینه‌ها جلوگیری می‌کند. بنابراین تواناسازی کارکنان در تدوین تجارب می‌تواند امنیت شغلی درون‌سازمانی را تضمین کند و از طریق به‌کارگیری این تجارب در بیرون سازمان امنیت شغلی برون‌سازمانی را نیز تأمین می‌شود.

۴- تقویت رضایت شغلی: رضایت شغلی چیزی نیست که بتوان سریع ایجاد کرد بلکه فرآیندی است که تحت تأثیر عوامل مختلف شکل می‌گیرد. در سایه رضایت شغلی، امنیت شغلی کارکنان تضمین می‌شود و این به خاطر این است که در اثر رضایت شغلی:

  • کارکنان به‌طور قلبی راضی می‌شوند که فعالیت‌های کاری را در جهت افزایش کمی و کیفی انجام دهند؛
  • کارکنان در جهت رشد کمی و کیفی خود گام برمی‌دارند؛
  • جو عاطفی مطلوبی در بین خود ایجادمی کنند؛
  • در جهت رشد اجتماعی خود گام برمی‌دارند؛

۵ - توانمندسازی در مهارت‌های رفتاری: اینکه کارکنان سازمان بتوانند در حد انتظارات سازمان‌های بیرون ایفای نقش کنند، بیانگر وجود امنیت شغلی و امنیت اجتماعی است. سازمان‌ها باید انعطاف‌پذیری را در کارکنان خود تقویت کنند تا آنها بتوانند با اندک جرح‌وتعدیل در توانمندی‌هایشان نیاز سایر سازمان‌ها را برآورده و از این بابت امنیت شغلی داشته باشند. تواناسازی کارکنان در مهارت‌های رفتاری موجب جذب آنها توسط بازار کار می‌شود و از این طریق امنیت شغلی تأمین می‌شود.

۶ - توانمندسازی در مهارت‌های ارتباطی: آنچه در تجربه‌آموزی دارای اهمیت است تبادل تجارب است. تبادل تجارب، خود به تخصص نیاز دارد. اینکه کارکنان در داخل و خارج سازمان دست به تبادل تجارب بزنند تضمین‌کننده امنیت شغلی است. اگر افراد سازمان دارای تجربه باشند ولی نتوانند آن را بیان کنند سازمان و افراد دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند. سازمان‌ها باید توانایی تبادل تجارب را در کارکنان تقویت کنند تا با بیان تخصصی، توانمندی، هنر و... را برای خود بازاریابی کنند.

۷ - توانمندسازی در تفکر: فکر کردن، فن و هنری است که باید آموخت. تفکر سبب شناخت ارزش‌های اجتماعی، فلسفی و درک روابط علت و معلولی می‌شود. وقتی سازمان زمینه تفکر افراد را فراهم کند، کارکنان ایده‌های جدید را تولید و کاربردی می‌کنند و نحوه تفکر را می‌آموزند.

فن و هنر فکر کردن تضمین‌کننده امنیت شغلی افراد است. وقتی کارکنان سازمانی بتوانند خوب فکر کنند هم در داخل سازمان و هم در خارج سازمان از موقعیت‌های خوبی برخوردار می‌شوند و این به خاطر این است که سازمان‌های عصر حاضر به انسان‌های متفکر و خلاق نیاز دارد.

۸ - توانمندسازی وجدان کاری کارکنان : وجدان کار با امنیت شغلی رابطه مستقیمی دارد. سازمان‌های امروزی به کارکنانی نیاز دارند که شاخص‌های وجدان کار در آنها تجلی عملی پیدا کرده باشد. سازمان‌ها وابسته به انسان‌های با وجدان هستند و یکی از راه‌های توجه به امنیت شغلی کارکنان فراهم کردن بستر لازم برای ایجاد، پرورش و کاربردی کردن وجدان کار است. وقتی وجدان کاری در افراد سازمان شکل گرفته باشد این افراد از امنیت شغلی تضمین‌شده‌ای برخوردار هستند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها