|
کدخبر: 57902

اختصاصی گستر‌ش‌نیوز؛

۵ شغلی که همیشه پراسترس‌ترین‌اند

استرس سال‌هاست به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها تبدیل شده است. توسعه شهرنشینی، تعدد و پیچیده شدن نقش‌های انسان‌ها در زندگی از جمله عواملی هستند که باعث افزایش استرس شده‌اند.

گستر‌ش‌نیوز : ریچارد لازاروس، یکی از روانشناسان بزرگ قرن بیستم و کسی که تئوری شناختی-میانجیگری را مطرح کرد، استرس را شرایط یا احساسی تعریف کرده است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست.

stressshoghl.jpg

استرس در حد کم و مدیریت‌شده نه‌تنها مضر نیست که مفید هم است چراکه باعث ایجاد علاقه و انگیزه در افراد می‌شود و آنها را مستعد رسیدن به هدف و پیمودن مسیر رسیدن به آن می‌کند. اما تغییرات و نوسانات شدید در محیط کار باعث افزایش استرس می‌شود؛ شرایطی که می‌تواند باعث افزایش آسیب‌پذیری افراد شود که اگر ادامه پیدا ‌کند مشکلات روحی و جسمی در پی خواهد داشت. در ادامه این گزارش تعدادی از پراسترس‌ترین مشاغل جهان را معرفی می‌کنیم؛

  • آتش‌نشان

آتش‌نشانی شغلی است که مواجه با اتفاقات از پیش تعیین نشده و نامشخص جز لاینفک آن است. آتش‌نشان در هنگام انجام کار باید علاوه بر محافظت از جان خود، حافظ جان و اموال افرادی آسیب‌دیده‌ای باشد که به آنها کمک می‌کند.

  • خلبانی

خلبانی در تمامی جهان یکی از جذاب‌ترین و جالب‌توجه‌ترین شغل‌های دنیاست اما همین شغل جذاب مشکلاتی مثل سفرهای پی‌درپی، خطرات پرواز، استرس مسئولیت حفظ جان مردم، پروازهای غیرمنتظره، دوری از خانواده و بسیاری از موارد دیگر دارد که آن را در زمره پراسترس‌ترین مشاغل جهان قرار داده است.

  • پلیس

نیروهای پلیس معمولاً استرس شغلی بالایی را تجربه می‌کنند. منشأ این استرس را می‌توان انتظارات عمومی مردم و مقامات از پلیس، رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی برخی مجرمان و قانون‌گریزان، ماهیت خطرپذیری این شغل (به‌ویژه در گروه‌هایی مثل پلیس ویژه، پلیس امنیت اجتماعی و...) دانست.

  • هماهنگ‌کننده رویدادها

برنامه‌ریزی و هماهنگی برای برگزاری یک رویداد ریزه‌کاری و پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد که سختی و استرس زیادی را به همراه دارد. یک رویداد هرچقدر هم کوچک باشد نیاز به برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق موضوعات مختلف من‌جمله هزینه‌ها و بازاریابی دارد. وقوع یک ناهماهنگی یا بی‌نظمی در برگزاری یک رویداد می‌تواند کل آن رویداد را تحت‌الشعاع قرار دهد و برگزارکننده را متحمل هزینه‌های زیادی کند.

  • روزنامه‌نگاری و خبرنگاری

سختی کار خبرنگاری به حدی است که برخی آن را بعد از کار معدن، دومین شغل سخت در میان سایر مشاغل قرار می‌دهند؛ بسیاری از پزشکان معتقدند روزنامه‌نگاری یکی از ۱۰ شغل پرخطر دنیا به شمار می‌آید که به دلیل شمار فراوان استرس‌ها افراد را مستعد انواع بیماری‌های جسمی مثل مشکلات قلبی و حتی مشکلات روحی و روانی می‌کند. اهمیت زمان در این شغل به حدی بالاست که بیشتر اوقات ثانیه‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کنند و از همین رو یک خبرنگار فشار زمانی زیادی را متحمل می‌شود. عواقب خطرناک برخی از سوژه‌های خبری و عدم امنیت شغلی مشکلات دیگری است که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ اما همین شغل سخت و پراسترس نقش بسیار مهمی در توسعه سطح دانش و فرهنگ در جامعه دارد و این خبرنگاران هستند که می‌توانند سطح باور و اندیشه افراد جامعه را با انتقال نظریه‌های مختلف بالا ببرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها