|
کدخبر: 293844

مرکز مشاوره روانشناسی : ۵ راه حفظ رابطه در مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج !

سبک زندگی مرکز مشاوره روانشناسی : ۵ راه حفظ رابطه در مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج !

رابطه عاشقانه با درد گریز نا پذیری همراه است که ریشه در صمیمیت دارد. بر اساس مطالعات مرکز مشاوره روانشناسی همه ی روابط با مشکلاتی همراه هستند که در آن می توان تنهایی، نا امیدی، پریشانی، و ... را تجربه کرد و حذف آن ها امکان پذیر نیست. اما بدون استفاده از راهبرد های ویرانگر رابطه می توان رابطه عاشقانه را حفظ کرد و با انجام راهبرد های اساسی و مثبت آن را در هر شرایطی آگاهانه حفظ کرد.

در ادامه به 5 مورد از راهبرد های اساسی اشاره می کنیم که به هر زوجی در حفظ رابطه عاشقانه کمک خواهد کرد. این 5 راهبرد عبارت اند از:

1) مرکز مشاوره : اما و اگر ها را کنار بگذارید.

در گفت و گو با همسر، استفاده از کلمه (( اما ))  اثری خنثی کننده دارد. و باعث می شود احساسات و حرف های همسرتان نادیده و صحبت هایش دست کم گرفته شود. حتی وقتی احساسات یا نظرات همسرتان را تصدیق می کنید هم ، اگر (( اما )) به آخر حرفتان اضافه کنید، همسرتان احساس می کند کوچکش کرده اید و باعث ایجاد سوء تفاهم خواهد شد.

حتما می توانید با همسرتان مخالفت کنید  بدون این که او را کوچک کنید. بر اساس بررسی های انجام شده در جلسات مشاوره خانواده در واقع اگر با ذهنی باز و بدون اظهار نظر سریع به همسرتان گوش دهید، ممکن است مسائلی را بفهمید که قبلا دقت نکرده بودید. ممکن است حتی به راهی مصالحه یا راه حلی بهتر دست پیدا کنید. اما این نتیجه با (( اما )) گفتن به دست نمی آید. پس سعی کنید هنگام پاسخ به همسر از این کلمه ی ارتباط خراب کن استفاده نکنید. و از کلمه و عباراتی استفاده کنید که ارتباط شما را قوی تر کند و نظر همسرتان را به رسمیت بشناسد.

2) مشاوره خانواده : همدلی را تمرین کنید.

همدلی یکی از خصوصیات تعیین کننده ی هوش هیجانی و مهارتی ضروری برای رابطه ای سالم و عاشقانه است. همدلی نیازمند گوش دادن فعال، صبر، صمیمیت و از خود گذشتگی است. همدلی درواقع به این معنی است که در سخت ترین لحظات در کنار همسرتان و در شادمانه ترین موفقیت ها هم شریک شادی او باشید.

 طبق مطالعات مراکز مشاوره روانشناسی همدلی نیازمند این است که بفهمید احساسات همسرتان چه تاثیری بر رفتار او گذاشته و او بتواند این احساسات را با شما در میان بگذارد.

 تمرین همدلی درک ما را از خودمان و دیگران گسترش می دهد و این ویژگی پیوند ما را با شرایط مختلف از قبیل رنج، شادی، غم، دلتنگی ها و ... تقویت می کند. در یک مرکز مشاوره خوب به این نکته اشاره می شود که همدلی باعث می شود که به همسرتان نزدیک تر شوید و این نکته را فراموش نکنیم که رابطه عاشقانه موفق نیازمند سطح صمیمیتی عمیق بین دو نفر است.

3) مشاور روانشناس : رفع سازنده اختلافات را فراموش نکنید.

هیچ کس بحث و جدال با همسرش را دوست ندارد. برخی از زوجین بیش از سایر زوج ها مشاجره می کنند  . در حالی که بحث و مشاجره عنصر منفی است اما می توان به طور سازنده آن اختلاف را حل کرد . در جلسه مشاوره خانواده به زوجین گفته می شود که زوج های سالم می دانند که عدم توافق اجتناب ناپذیر است و نادیده گرفتن این اختلافات هیچ چیز را بهتر نمی کند.

تفاوت زوجین در نحوه پرداختن به این عدم توافق ها است. بر اساس تحقیقات انجام شده مشاوره ازدواج زوجین با صداقت، عشق، احترام و روراست بودن بحث های سازنده ای ایجاد می کنند که موفقیت بیشتر را برای آن ها به همراه دارد. اختلاف سازنده شما را قادر می سازد تا در مورد نیازهایتان گفت و گو کنید و مانع ناراحتی و رنجش می شود و همچنین با کشف انگیزه ها همراه است و به شما کمک می کند که رابطه تان را نجات دهید و منجر به تغییراتی برای بهتر شدن می شود.

4) مشاوره ازدواج : رفتارهایتان را در نظر داشته باشید.

همه ی ما به دوستانی نیاز داریم و زمانی که همسر شما دوستتان نیز باشد، ازدواجتان منجر به  لذت و رضایت می شود. دوستی می تواند ارتباط عاطفی و ذهنی میان شما برقرار کند و باعث عمیق تر شدن رابطه زناشویی تان شود.

 یک دوست می داند که چه چیزی باعث لبخند طرف مقابلش می شود و آن ها می توانند آزردگی ها ، آرزو ها و عمیق ترین رازهایشان را بدون ترس از مورد قضاوت قرار رفتن، با یکدیگر در میان بگذارند. آن ها واقعا به حرف هم گوش می دهند و هرگز لازم نمی دانند که همه چیز طبق میل آن ها باشد و مشکلاتشان را حل می کنند و یکدیگر را می بخشند و با هم صادق؛ مهربان ، محترم و ملایم هستند.

انتخاب-نو۱

 طبق نظر خانم دکتر نسرین باقری متخصص مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج عشق ورزیدن و مورد عشق قرار گرفتن یکی از بهترین تجربیاتی است که هر انسان می تواند در رابطه اش داشته باشد. شما و همسرتان برای تجربه این احساس و ابراز آن باید تلاش کنید و این ارتباط می تواند همه جنبه های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و در هر رابطه ای از اهمیت زیادی برخوردار است.

5) خشم خود را کنترل کنید.

انتخاب-نو۲

طبق نظر آقای دکتر محمد رضا تابع جماعت مشاور روانشناس و مشاوره قبل از ازدواج خشم می تواند خیلی سریع شما را در جو منفی قرار دهد و خشم باعث ایجاد تغییراتی در بدن شما می شود و رابطه را با تنش و نا آرامی مواجه می کند . خشمی که به شیوه های ناسالم خود را نشان می دهد می تواند به خود و شریک زندگی تان آسیب برساند . زمانی که خشم در شما بروز  می کند،  مهار خشم باعث می شود که هیجاناتتان را در دست بگیرید و تغییرات سازنده ای به وجود آورید. زمانی که خشمتان را مهار می کنید، از روابط رضایت بخش تر، زندگی سالم تر و شاد تر برخوردار خواهید شد.

سخن آخر:

روابط همیشه سالم و همیشه شاد چیزی است که فقط در فیلم ها می بینیم و باید بدانیم که روابط پر از چالش هستند و نیازمند تلاش بوده و باید تلاش کنیم تا از طرف خودمان رابطه مان را درک کنیم. زوج هایی که عاشق هم هستند متعهد به ارتقای پایدار کیفیت رابطه شان هستند و مهارت هایی که در بالا مطرح شد می تواند کمک کننده باشد اما مهارت های زناشویی دیگری نیز هستند که دانستن آن ها می تواند بسیار سودمند باشد. به این منظور به زوجینی که نمی دانند چگونه چالش های پیش آمده را حل کنند بهتر است با فردی متخصص در این زمینه در مرکز مشاوره انتخاب نو ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده مشورت نمایند و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر