|
کدخبر: 278942

نحوه مواجهه صحیح با خیانت در خانواده

برای بررسی موضوع خیانت درخانواده، نظر زهرا سیدی ارژنگ (روانشناس و مشاور خانواده) را در این زمینه جویا شدیم. وی اظهار داشت: در اغلب اوقات، خیانت به یکباره رخ نمیدهد و ماحصل تمام جنبه های مختلف شخصیت فرد و اتفاقات بوجود آمده در رابطه است. گاهی افراد بدون برنامه و کاملا هیجانی وارد روابط فرازناشویی میشوند و یا از خیانت برای پاک کردن یک صورت مسئله استفاده میکنند.

وی گفت: برخی از خیانت ها نیز به دلیل مشکلات روحی-روانی درمان نشده رخ میدهد. اما خیانت به هردلیلی از جانب یک مرد یا زن رخ بدهد، آثار مخربی برای هر دو شخص دارد. اگر کسی مورد خیانت واقع شده است و یا خیانت کرده است، باید از طریق مشاوره خیانت به بررسی نحوه مواجهه صحیح با خیانت در خانواده بپردازد.

مشاور-خانواده-۱

اثرات خیانت در خانواده برای زوجین

زهرا سیدی ارژنگ عنوان کرد: این واقعیت وجود دارد و قابل کتمان نیست که اثرات خیانت در خانواده برای زوجین گسترده است، فرد خیانت دیده بعد از خیانت دچار یک شوک عاطفی خواهد شد و مشکلاتی از قبیل کاهش عزت نفس، اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، بدبینی و ... را ممکن است تجربه کند.

وی افزود: شخص خیانت دیده، دچاره یک سردرگمی خواهد شد و نمیتواند به درستی تصمیم بگیرد که چه واکنشی را نشان دهد. در چنین مواقعی مشاوره خانواده (تلفنی، آنلاین، حضوری) میتواند به افراد کمک کند که از شوک بوجود آمده خارج شوند و موضوع بوجود آمده را توسط یک روانشناس خانواده بررسی کنند و تصمیمات درستی اخذ کنند. حتی اگر تصمیم شخص بر جدایی و طلاق باشد، مشاوره خانواده در بهبود آسیب های خیانت، مقابله با مشکلات بعد از طلاق، شروع زندگی جدید و بازسازی شناختی (CR) موثر است.

 دلایل افزایش آمار خیانت در خانواده

در ابتدا باید گفت خیانت به یکباره بوجود نمی آید. در بسیاری ار مراجعین مشاهده میشود که زنگ خطر خیانت خیلی وقت است که به صدا درآمده است اما آنها بدون توجه به این زنگ خطرها، همچنان به اشتباهات خود در رابطه ادامه داده و از حل مشکلات خود غافل شده اند.

بصورت کلی برخی از دلایل افزایش آمار خیانت در خانواده عبارت است از:

  • عدم پایبندی به اخلاق ، نداشتن باورهای دینی
  • نداشتن تفاهم ، عدم درک متقابل
  • تنوع طلبی ، اعتیاد جنسی ، تمایل به تجربه مجدد هیجانات جنسی
  • ازدواج اجباری ، ازدواج در سنین پایین ، عدم دوست داشتن همسر
  • انتقام جویی از بدرفتاری همسر
  • اختلالات روانی از قبیل سندرم آشیانه خالی
  • نیاز به دریافت محبت ، نیاز به دریافت توجه ، پرکردن خلاء تنهایی
  • تقویت و افزایش اعتماد به نفس ، مورد پذیرش واقع شدن

نقش مشاوره در موضوع خیانت در خانواده

مشاوره خیانت برای افرادی که خیانت کرده اند یا قربانی خیانت عاطفی هستند، کاربرد دارد. بدون تردید فردی که مورد خیانت واقع شده، دچار سردرگمی و شوک روانی خواهد شد و در چنین وضعیتی ممکن است تصمیم گیری برای فرد سخت باشد و فرد مرتکب اشتباهات غیرقابل جبرانی شود. با استفاده از خدمات مشاوره در موضوع خیانت در خانواده، شرایطی مهیا میشود که با بررسی رابطه زناشویی و ریشه یابی مشکل وجود آمده بتوان کنترل و مدیریت اوضاع را در دست گرفته و بهترین تصمیم برای زندگی مشترک اخذ شود.

برای دریافت مشاوره روانشناسی درمورد خیانت و مشکلات خانوادگی، میتوانید به سایت مرکز مشاوره دکترسلام مراجعه کنید. روانشناسان خانواده این مرکز بصورت شبانه روزی به شکل تلفنی یا حضوری در خدمت شما هستند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها