|
کدخبر: 290257

اگر هزارتا دلیل برای رفتن داشته باشی، فقط یه دلیل برای موندن کافیه!

" اگر هزارتا دلیل برای رفتن داشته باشی، فقط یه دلیل برای موندن کافیه! " این جمله را بعضی از کسانی که بین دو راهی مهاجرت و ماندن در ایران گیر افتاده‌اند، می‌گویند.

بله شاید توجیه قانع کننده‌ای برای ماندن و نرفتن باشد اما به این فکر کنید که چند سال بعد اگر به عقب برگردید همین تصمیم را می‌گیرید یا خیر؟

باتوجه به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که درون آن هستیم و در حال شدت یافتن نیز هست، می‌توان به مهاجرت به عنوان یکی از گزینه‌ها فکر کرد با تمام دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که در پیش دارد.

دلتنگی برای خانواده و دوستان، نگرانی از شرایط زندگی در کشور مقصد و ترس از عدم موفقیت بعد از مهاجرت همه و همه از دلایل بازدارنده مهاجرت هستند.

اینکه مزیت مهاجرت کردن بیشتر است یا مهاجرت نکردن، بسته به شرایط هرکسی متفاوت است و باید دید که کدام کفه ترازو سنگین‌تر است و به دیگری برتری دارد.

آگهی۱

بهترین راه برای مهاجرت

بهترین راهی وجود ندارد!

هرکسی بنا بر شرایطی که دارد بهترین راهش با دیگری متفاوت است.

ویزای تحصیلی، کاری، سرمایه‌گذاری و ...

اما ویزایی که این روزها خیلی ترند شده و زیاد از آن صحبت می‌شود، ویزای استارت آپ است.

ویزای استارت آپ چیست؟

ویزای استارت آپ روش مهاجرتی است که به دلیل راه اندازی یک بیزنس نوآورانه و نوپا در کشور مقصد اتفاق می‌افتد و منجر به گرفتن اقامت می‌شود.

آگهی۲

کشورهای کانادا، انگلیس، شیلی، استونی، فرانسه، دانمارک و تعدادی دیگر از کشورهای اروپایی و آسیای شرقی در حال حاضر از این ویزا استقبال کرده و آن را راهی برای پذیرش مهاجر قرار داده‌اند زیرا منفعتی دو طرفه دارد که منجر به گرفتن اقامت دائم و موقت شده و نیز سرمایه، تکنولوژی و نوآوری جدیدی به واسطه نیروهای متخصصِ مهاجر وارد کشور مقصد می‌شود.

برای ارائه ایده و راه اندازی استارت ‌آپ، پیدا کردن راه حل برای مشکلی در حوزه مهارتی خود فرد بهتر است زیرا تسلط فرد روی آن بیشتر است و احتمال موفقیت را بالاتر می‌برد.

به عنوان مثال تعدادی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌هایی که در کشور کانادا وجود دارد، عبارتند از:

 

  1.  (Artificial Intelligence and Machine learning)
  2.  (E-commerce)
  3.  (Delivery Services)
  4.  (Blockchain)
  5.  (EdTech)
  6.  (Health care)
  7.  (Advanced Engineering)
  8.  (Medtech)
  9.  (Shared Mobility)
  10.  (Entertainment, recreation and travel)

 

بسیاری از کسانی که در برنامه ویزای استارت آپ کانادا موفق شدند در یکی از گروه‌های زیر بودند:

 

  1. داشتن تجربه منحصر به فرد و دانش بسیار تخصصی در حوزه کاری خود یا تجربه مدیریتی قوی
  2. صاحب اختراع و در پیِ عملی کردن آن تحت یک استارت آپ جذاب
  3. صاحب کسب و کاری مدرن که درصدد ورود به بازار رقابت جهانی است.
  4. دارا بودن ایده تجاری نوآورانه برای شروع کسب و کار
  5. صاحب تجارتی سنتی یا مدرن که درصدد استفاده از تکنولوژی جهت توسعه کسب و کار خود است.

واضح است که قشر هدف در ویزای استارت آپ افرادی هستند که در فیلدهای مختلف مربوط به پایه‌گذاری یک کسب و کار ریسک پذیر، توانمند و مستعد هستند و قصد دارند در اکوسیستمی بهتر بیزنس خود راه‌اندازی و یا توسعه دهند.

کشور مقصد با این پوئن قصد دارد تا با در اختیار قرار دادن امکانات و زیرساخت‌های مناسب، موفق به جذب پدیده‌های دنیای نوآوری شود.

آگهی۳

اما پیش نیازهای راه اندازی یک استارت آپ چیست؟

  • توانمندی‌های فردی:

داشتن مهارت‌های تخصصی در حوزه استارت آپی که در حال راه اندازی آن هستید؛ به علاوه دانستن و به کارگیری مهارت‌های نرمی مانند مذاکره، تفکر طراحی، کار تیمی و ... بسیار کمک کننده است.

  • بیزنس مدل:

در بیزنس مدل باید بخش‌‌های: ارزش پیشنهادی، مشتریان، ارتباط با مشتری، کانال‌های ارتباطی، فعالیت‌های کلیدی، منابع کلیدی، شرکای کلیدی، ساختار هزینه‌ها و جریان‌های درآمدی به طور دقیق و جرئی بیان شود.

  • سپس اقدامات لازم برای طراحی محصول، جذب سرمایه، MVP (نمونه اولیه محصول) و ... آغاز می‌شود.

برای اینکه این مراحل با کمترین خطا طی شود و دریافت ویزای استارت آپ به تعویق نیوفتد؛ یکی از بهترین راه‌ها آموزش دیدن است اما الزاما سریع‌ترین راه نیست زیرا در کمترین حالت، تحصیلات آکادمیک در این زمینه 2 سال به طول می‌انجامد.

پس چه باید کرد؟

این امکان وجود دارد تا با شرکت در دوره‌‌ها و درس‌های "مدرسه کسب و کار کارابیز" اصول راه اندازی یک استارت آپ را نهایتا در 3 ماه فقط با روزی 1 ساعت آموزش دیدن، فرابگیرید و اولین قدم را برای دریافت ویزای استارت آپ بردارید.

در دوره "استارت باکس" علاوه بر اینکه مهارت‌های کارآفرینی و اصول راه اندازی استارت آپ آموزش داده می‌شود؛ مهارت‌های نرم و کسب وکاری نیز تدریس می‌شود که مکمل دروس کارآفرینی و راه اندازی استارت آپ هستند. حتی در صورت آشنایی با این دروس می‌توانید درس‌های استارت باکس را به صورت تک درس شرکت کنید و سریع‌تر مباحث مورد نظرتان را آموزش ببینید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها