|
کدخبر: 250335

پرکاربرد ترین مدل های آبنما و فواره چیست؟

انواع آبنما برای استفاده در‌مناطق مختلف طراحی می شوند که در سه‌دسته‌بندی کلی آبنمای خانگی، آبنمای استخری و آبنمای بیرونی، تقسیم‌بندی می‌شوند. در‌نتیجه شما برای هر‌مکانی از لابی منزل خود گرفته، تا اتاق خواب، باشگاه، محل‌پذیرایی، بالکن، باغچه، نشیمن استخر، سونا، جکوزی و...، می‌توانید یک‌نوع آبنمای مناسب انتخاب کنید. البته ابتدا باید با انواع مدل‌های آبنما آشنا شوید تا یک خرید جذاب داشته باشید. 

آبنمای بیرونی؛ محیط بیرون را به‌اندازه داخل منزل و‌حتی به‌اندازه یک جاذبه گردشگری جذاب و لحظات ماندن شما درآنجا را 100 برابر خوشایند خواهد‌کرد.

آبنما چیست؟

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که آبنما چیست؟ آبنما تجهیزاتی است که برای کنترل عناصر طبیعی آب و نحوه فواره آن در‌یک دکوراسیون زیبا استفاده می‌شود؛ روشی هوشمندانه، در خلق مناظر جذاب و پر‌جنب‌و‌جوش آب، نور و موسیقی. این‌کار از مدت‌زمان بسیار طولانی، با سناریوهای شگفت‌انگیز مختلفی رواج داشته‌است. اما اکنون در قرن 22، با پیشرفت شگفت انگیز تکنولوژی ساخت اشیاء، آبنما‌های بسیار جذابی در‌اندازه و طرح‌ها مختلف برای استفاده در مکان‌های مختلف طراحی شده اند. برای‌مثال آبنمای خانگی، استخری و انواع آبنماهای خارجی برای استفاده در پارک‌ها، ویلا‌ها، باغ‌ها و ...‌.

در‌ادامه میخواهیم بهترین انواع آبنما را در دسته‌بندی‌های کلی زیر معرفی کنیم:

  • آبنمای استخری
  • آبنمای خانگی
  • آبنما برای فضای‌باز بیرونی

انواع آبنمای استخری

چهار مدل از انواع آبنمای استخری

قبل‌از خرید آبنما برای محیط استخر، باید در مورد انواع مناسب آبنماهای استخری اطلاعات کافی داشته و با یک متخصص در‌حوزه نصب این تجهیزات مشورت کنید تا از نظر لجستیکی و تناسب نوع آبنما و فواره با مکان مورد نظر، مطمئن‌شوید.

  1. فواره: طیف گسترده‌ای از سبک‌ها، از سرریز تا شناور در دسترس هستند.
  2. آبشار: آبشارها که اغلب با سنگ یا تخته‌سنگ (واقعی و مصنوعی) به‌عنوان بخشی از طراحی استخر طبیعی ساخته می‌شوند، یکی‌از محبوب‌ترین فواره‌ها برای استخرهای شنا هستند.
  3. دیوار آب: درست همانطور که به‌نظر می‌رسد، یک آبشار از یک دهانه افقی مانند لبه دیوار، در‌کنار استخر قرار گرفته‌است که از آن آب سرازیر می‌شود.
  4. پرده باران: یک صفحه یا پرده باریک و اغلب پهن از آب، معمولاً روی دیوار، سقف آلاچیق یا هر نوع بلندی دیگری نصب می‌شود که عموما فواره آب به‌داخل استخر میریزد.
  5. قیچی: شبیه شکاف یا دهانه‌ای است که به دیوار یا یک پایه متصل می‌شود. سبک‌های جریان آب مانند یک ورقه‌ی فرو رفته است.
  6. پرده آب: این نوع آبشار که مانند یک ورق شیشه‌ای نازک به‌نظر می‌رسد، با کمی فاصله از دیواره استخر به صورت عمودی و یا با‌کمی قوس فرو میریزد. دهانه یک فرود ثابت می تواند از نیم‌متر تا چند‌متر عرض داشته‌باشد و عموما عرض آن در‌طول پرتاب تا فرود، یکسان است.
  7. نی ریز: این آبنما به دیوار استخر متصل می‌شود و وقتی به آن نگاه می‌کنید، انگار نهرهای باریکی از آب بیرون می‌آید. نی‌ریز‌ها می‌توانند روی اشکال مختلفی مانند نقش و نگار دیوار استخر، کوزه‌ها، ظروف یا مجسمه‌ها نصب شوند.
  8. آبنمای قل زن یا حبابی: این آبنما از نازل های کوچکی در کف سطح کم‌عمق استخر ایجاد می‌شود که جریان‌هایی از آب را به سمت بالا پرتاب می‌کنند و باعث قل قل روی سطح آب می‌شوند. البته فشار پرتاب این نازل‌ها قابل تنظیم می‌باشد.
  9. نازل کرتین: این فواره از انواع سر ریز آبنماها است و فواره به‌صورت یک لایه توپر و یکنواخت سر‌ریز می‌کند.
  10. نازل پرده آب شوتر: به این نوع آبنما، آبشار مصنوعی نیز می‌گویند. پرتاب آب از نازل این آبنما، مانند فواره نازل قوسی بوده و آب را به‌صورت یک لایه یکنواخت، شیشه‌ایی و یکدست به سمت پایین یا افقی پرتاب می کند.

 

انواع آبنمای خانگی

چهار مدل از بهترین انواع آبنمای خانگی

احتمالا شما نیز وقتی صحبت از آبنما می‌شود، به فکر فواره های آرام و باشکوه بزرگ در‌فضای باز یا در وسط حوضچه یک باغ میفتید. در‌حالی‌که نمونه‌های کوچک خانگی و بسیار جذاب نیز طراحی شده‌اند. انواع، شکل‌ها، اندازه‌ها و سبک‌های آب نماهای داخلی خانه وجود دارد. در ادامه چند مدل از بهترین انواع آبنمای خانگی را معرفی می‌کنیم. ابتدا چند مزیت نصب آبنمای خانگی را ببینیم، سپس بهترین انواع آن‌ را مشاهده کنیم.

  • ایجاد فضای آرامش بخش برای هر اتاق و یا هر مدل لابی؛ برای مثال در اتاق انتظار مطب جهت استرس زدایی یا کنار صندلی لابی من در بدو ورود به یک عمارت برای استقبال لوکس میهمانان.
  • استفاده از آبنمای خانگی به عنوان تکمیل کننده و تقویت کننده دکوراسیون و استایل داخلی ساختمان.
  • بهبود کیفیت و دمای هوا، بخصوص در تابستان گرم و افزایش رطوبت هوا، بخصوص در انواع نازل پرده‌آب.

سه نوع اصلی از آبنماهای خانگی وجود دارد: دیواری، ایستاده آزاد و رومیزی:

  1. آبنمای خانگی دیواری: همانطور که از نامش پیداست، به دیوار نصب می شود و اغلب آنها به صورت عمودی یا افقی متصل شده و فواره‌ایی پرده ایی مستطیلی دارند.
  2. آبنمای خانگی ایستاده آزاد: ویژگی بارز این نوع از آبنما، داشتن یک پایه محکم نگه دارنده است. این آبنما ها معمولا با یک نورپردازی مناسب، بسیار زیبا و جذاب هستند.
  3. آبنمای خانگی رومیزی: معمولا این نوع آبنما کوچکترین و سبکترین نوع آبنماهای داخلی است؛ زیرا برای قرار گرفتن روی سطح مشخص مانند میز یا اوپن ساخته شده اند. تنوع شکل این آبنماها بسیار زیاد است و عموما نیازی به سفارش و ساخت ندارند و به صورت آماده در بازار موجود‌هستند.

 

انواع آبنمای بیرونی

چهار مدل از بهترین انواع آبنمای بیرونی

برخی برای دیدن منظره یک آبنمای یا آبشار طبیعی، مسیر‌های طولانی را طی می کنند و این یک ایده در ذهن فروشندگان آبنما ایجاد کرده تا انواع آبنمای بیرونی را برای نصب در باغچه، حیاط و بخش های بیرونی ساختمان طراحی کنند. واقعا منطقی است که کسی که جای کافی در حیاط یا باغ خود داشته باشد، از این نوع آبنما‌ها استفاده کند، مگر غیر‌این است! عبور آب با پیچ و خم زیا و فواره آن از مکان‌های مختلف؛ واقعا آبنمای بیرونی از دسته چیزهایی است که همه آن را دوست دارند.

از‌طرف‌دیگر، حرکت آب و جذب نور، ارتباط زیادی با جذابیت بصری آبنما دارد. انتقال آب با انواع آبنما از یک حوض به حوضه دیگر مانند حوضچه های طبقاتی، بسیار جذاب و دوست داشتنی است. باید جنس و رنگ کاسه هایی که فواره آب در آنها میریزد، دقت کنیم؛ جنس سرامیک های لعاب دار، فایبرگلاس سبک، بتن با سطح صاف و سنگ طبیعی با رنگ های روشن نزدیک به آبی، می‌توانند بهترین انواع آبنماهای بیرونی را تکمیل کنند.

 

نکاتی در رابطه با خرید یا ساخت آبنما

در سفارش و خرید آبنما و فواره باید نکاتی در رابطه با فضای مورد نیاز، نوع آبنما و جنس آن دقت داشته باشیم. البته جهت خرید حرفه ایی آبنما به چند نکته زیر دقت فرماید.

  • توجه به فضای اختصاص داده شده برای آب نما؛
  • توجه به نحوه حرکت آب و جابجایی دقیق در انواع بزرگ آن، جهت عدم از بین رفتن حجم آب؛
  • تا جای ممکن از آب تمیز استفاده کرده و هر یک تا دوماه، آب را تخلیه و کاسه ها را تمیز کنید؛
  • در آبنما های حوضچه‌ایی با عمق کافی، می توانید از ماهی‌های رنگی جذاب نیز استفاده کنید؛
  • اگر آبنما در مکان بسیار سرد نصب می‌شود، باید حوضچه عمیق‌تر باشد؛
  • و همچنین در حوضچه های بزرگ با عمق بیش از نیم‌متر، می توانید از گیاهان و گل های شناور استفاده کنید.

از کجا آبنما بخریم؟

برای خرید انواع آبنما و فواره، می‌توانید از فروشگاه اکسین آب استفاده کنید؛ این فروشگاه به مشتریان خود در رابطه با انتخاب مدل آبنما مشاوره رایگان داده و با هزینه مناسب، آبنمای مورد نظر را در انواع خانگی، استخری و بیرونی، برای شما ارسال می کنند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها