|
کدخبر: 234558

چطور بدون داشتن تجربه کاری، کار پیدا کنیم؟

سبک زندگی چطور بدون داشتن تجربه کاری، کار پیدا کنیم؟

تجربه داشتن در زمینه‌ای خاص اهمیت دارد، اما نداشتن آن نیز مانعی است که می‌توانید از آن عبور کنید.

اگر دنیا عالی و بی‌نقص بود، همه‌ی ما از دوران راهنمایی از مسیرهای شغلی خود مطمئن می‌شدیم و هریک از دوره‌‌های کارآموزی و دانشگاهی ما را به‌سرعت در مسیرمان حرکت می‌داد. در حالی که واقعیت این است که علایق و شرایط شخصی ما تغییر می‌کنند؛ البته ناگفته نماند که صنایعی که در آن‌ها کار می‌کنیم نیز پیوسته در حال تحول‌اند؛

بنابراین، نه‌تنها خودمان را در جست‌وجوی یک شغل جدید می‌یابیم، بلکه بر این باوریم که اطرافیانمان شرایط بهتری نسبت به ما دارند و آن وقت است که برای تغییر شغل نهایی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

این‌که به اسم کار جدید، تمام تجربیات مرتبط و شبکه‌های پرورش‌یافته را رها کنید، می‌تواند دلهره‌آور باشد، اما می‌توانید بدون ضرر و بی‌کم‌وکاست تغییر شغل دهید.

تحقیق و بررسی کنید

تحقیق

زمانی ایزاک اسیمُو (Isaac Asimov)، نویسنده و روشن‌فکر بزرگ آمریکایی، گفت که «خودآموزی» تنها نوع آموزش موجود است. این خبری عالی برای افرادی است که خود را در حال پیدا کردن شغلی جدید در زمینه‌ای می‌یابند که کاملا با مدرک فعلی‌شان نامرتبط است؛ البته این معنا را نیز می‌دهد که شما باید آماده و مشتاق باشید که مسیر شغلی جدیدتان را با جدیت بررسی کنید، همان طور که جبر ( یکی از وسیع‌ترین شاخه‌های ریاضیات) را در کالج قاطعانه تکمیل کردید.

آرون میشل (Aaron Michel)، مدیرعامل پس‌سورس (pathsource: اپلیکیشن ناوبری شغلی)، می‌گوید: «تحقیق اولین قدم برای تغییر شغل است». «بیاموزید که در رشته‌ی جدیدتان چه مهارت‌هایی لازم‌اند، چه نوع مشاغلی موجودند و کار در آن صنعت چگونه است.»

میشل PathSource (راهنمای مسیری) را با اطلاعاتی دقیق در زمینه‌های مختلف، از جمله داده‌های حقوق و دستمزد محلی، فرصت‌های شغلی، رشد شغلی پیش‌بینی‌شده و محیط کاری معمولی، به عنوان منبعی برای افرادی که حرفه‌ی جدید را آغاز می‌کنند، ابداع کرد. اما PathSource تنها راه برای مطالعه و بررسی شغل جدید نیست. کتاب بخوانید، از گوگل استفاده کنید یا از کسی که قبلا در زمینه‌ی موردنظرتان کار می‌کرده‌، بپرسید که آن حرفه در حقیقت چگونه است.

شغل بعدی یا اولین شغلتان در سایت کاریابی کاربوم پیدا کنید.

 مهارت‌های قابل‌انتقالتان را به کار گیرید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تحقیق کامل در زمینه‌ی جدید این است که به‌خوبی مهارت‌های لازم را، هم برای یافتن شغل و هم برای انجام بهینه‌ی آن، در اختیار خواهید داشت.

به گفته‌ی سم مکینتایر (Sam McIntire)، بنیان‌گذار پلتفرم آموزشی حرفه‌ای آنلاین دسک‌برایت (Deskbright)، احتمالا متوجه خواهید شد که بسیاری از این‌ مهارت‌ها را دارید، حتی اگر آن‌ها را در محیط مشابهی گسترش نداده‌باشید.

مکینتایر می‌گوید: به این فکر کنید که چگونه می‌توانید با استفاده از این مهارت‌ها، به عنوان شاخصی برای قابلیت‌ها و موفقیت‌های آینده‌تان، خود را در مقابل کارفرمایان آتی قرار دهید.» و «فراموش نکنید که به مهارت‌های نرم‌تر مانند، رهبری، ارتباطات و کار گروهی، فکر کنید. این‌ها اغلب به اندازه‌ی مهارت‌های سخت‌تر، مانند برنامه‌نویسی و مدیریت رسانه، برای شرکت‌ها ارزش‌مندند.

وقتی مشخص کردید که کدام‌یک از مهارت‌ها برای کارفرمای آینده‌تان جذاب خواهند بود، مطمئن شوید که با مهارت‌هایی پیش می‌روید که در روزمه‌ی کاری و مصاحبه‌هایتان از آن‌ها نام برده‌اید. برای ساخت رزومه کاری می توانید اینجا کلیک کنید. رزومه ساز آنلاین کاربوم دارای مجموعه فیلدها و بخش‌هایی است که با پر کردن آن‌ها در نهایت یک رزومه کاری را بر مبنای قالب رزومه های مرسوم در اختیار شما قرار خواهد داد.

مهارت‌های جدیدی را کسب کنید

کار با مجموعه‌مهارت‌هایی که از قبل داشته‌اید، راهی عالی برای تغییر شغل با کم‌ترین احتمال عقب‌نشینی (تنزل پیدا کردن به شغلی ابتدایی) است، اما اگر واقعا می‌خواهید پیشرفت کنید، باید ترفندهای جدیدی را یاد بگیرید.

برای مثال، شریل راجرز (Cheryl Rogers)، مؤسس شبکه‌ی شغلی منتور من (Mentor Me)، می‌گوید: «یک خبرنگار سابق روزنامه می‌تواند با نوشتن مقالات روزنامه‌ها و مجلات، کار مستقل خود را شروع کند. احتمالا وی باید مهارت‌های کامپیوتری‌اش را نیز گسترش دهد و یاد بگیرد که چگونه خود را به بازار کار ارائه دهد؛ هم‌چنین، باید بیاموزد که چگونه کسب‌وکار نویسندگی را مدیریت کند. در برخی مواقع، به عنوان نویسنده‌ای مستقل، ممکن است پروژه‌های نویسندگی متنوع‌تری را انجام دهد. در نهایت، احتمال دارد به تخصص جدیدی مانند روابط‌عمومی یا بازاریابی یا حتی نویسندگی منجر شود.»

راجرز خاطرنشان می‌کند که ممکن است همه مایل نباشند فریلنس (freelance) شوند. با این حال، هنوز راه‌های دیگری وجود دارند که بتوانید در زمینه‌ی موردنظرتان تجربه کسب کنید و ماهرتر شوید تا مدیران استخدامتان کنند.

راجر می‌گوید: «ممکن است ترجیح دهید که در زمینه‌ی شغلی جدیدی داوطلب شوید یا شغل موقتی داشته‌باشید، زیرا خطرات و تبعات هنگفتی برای کارفرما ندارد.» اگر می‌خواهید کاری را امتحان کنید که با شغل سابقتان بسیار متفاوت است، توصیه می‌کنم که در آن حیطه آموزش ببینید؛ یک برنامه‌ی کارآموزی یا اخذ مدرکی پیشرفته را در نظر بگیرید. کارآموزی می‌تواند مفید باشد.» گاهی تنها چیزی که نیاز دارید، یک دوره‌ی آنلاین است تا با چند مهارت‌های تخصصی‌تر آشنا شوید.

شبکه‌ی خودتان را راه‌اندازی کنید

واقعیت این است که حتی زمانی که کاملا مطمئن هستید که می‌توانید به هر شغلی در رشته‌ی جدید دل‌بسته شوید، حداقل باید در مراحل اولیه‌ی مصاحبه موفق شوید، که گاهی این می‌تواند نشان‌دهنده‌ی پرشورترین تلاش شما برای تغییر شغل باشد.

مکینتایر توصیه می‌کند که برای این‌که شبکه‌ی خود را صمیمانه به مسئولان اجرایی و مدیران استخدام معرفی کنید، از لینکداین (LinkedIn) و سایر ابزارها استفاده کنید. اما وقتی حلقه‌ی ارتباطی فعلی شما هیچ ربطی به حوزه‌ی جدیدتان نداشته‌باشد، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا شما شبکه جدیدی را راه‌اندازی می‌کنید.

زمانی که لورئال پیتون (L’Oreal Payton) تصمیم گرفت حرفه‌ی روزنامه‌نگاری را برای کار در دنیای غیرانتفاعی ترک کند، می‌دانست که به متحدانی در داخل نیاز دارد که بتوانند در یافتن شغل جدید کمکش کنند.

وی می‌گوید: «ابتدا از شرکت‌های رؤیایی‌ای که می‌خواستم در آن‌ها کار کنم، فهرست کوتاهی تهیه کردم و سپس درمورد کارکنانشان تحقیق کردم تا افرادی را پیدا کنم که در ارتباطات یا بازاریابی کار می‌کردند.» «از آن‌جا، درمورد آن‌ها در لینکدین تحقیق کردم تا دریابم که آیا توییتر و تماس‌های متقابلی داریم که درباره‌ی علایقشان بیش‌تر بدانم یا خیر. وقتی متوجه شدم که مورد مناسبی را پیدا کرده‌ام، از طریق ایمیل یا رسانه‌های اجتماعی با او تماس گرفتم.»

پیتون در مکاتبات اولیه‌اش مقاصد شفافی داشت و اشاره کرد که روزنامه‌نگاری در پی نفوذ به سازمان‌های غیرانتفاعی بود. وی پس از یک ملاقات حضوری مطمئن شد که با مخاطبان در تماس خواهد ماند. وی می‌گوید از این طریق به اطمینان رسید: با اشاره به «نکته‌ی جالبی از مکالمه‌مان یا پیوندی به مقاله‌ای که فکر می‌کردم برایشان جالب است، یا در صورتی که مکانی را برای تعطیلات آینده مدنظر داشتند، اگر قبلا آن‌جا بودم، نکاتی را درمورد آن مکان یا معامله‌ای که آنلاین دیده‌بودم، برایشان ارسال می‌کردم.»

تلاش‌های پیتون نتیجه داد. ملاقاتی که بیش از ۲ سال پیش به صرف قهوه داشت، به او کمک کرد که موقعیت فعلی خود، یعنی مدیر روابط رسانه‌ای دختران پیشاهنگ شیکاگوی بزرگ‌تر و ایندیانا شمال غربی، را به دست آورد.

برای پیدا کردن شغل دلخواهتان می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://karboom.io/jobs

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها