|
کدخبر: 209519

هشدار/ بسته بندی پلاستیکی این مواد را کشنده می کند!

پژوهش های جدید نشان می دهد که وجود موادشیمیایی مصنوعی که در بسیاری از بسته بندی های پلاستیکی به کار می رود، عامل بسیاری از موارد مرگ و میر زودرس در دنیا به شمار می رود.

محققان در بررسی های اخیر خود دریافتند این ماده شیمیایی مصنوعی موسوم به «فتالات» که در بیشتر بسته بندی های پلاستیکی مانند بسته بندی های موادغذایی، شامپو، لوازم آرایشی، عطرها و اسباب بازی های کودکان مورد استفاده قرار می گیرد عامل مرگ و میر سالانه بین ۹۱ تا ۱۰۷ هزار نفر بین سنین ۵۵ تا ۶۴ سال در آمریکاست.

یافته ها حکایت از آن دارد افرادی که دارای بالاترین سطح «فتالات» در بدن خود هستند، بیشتر در معرض مرگ ناشی از دلایل مختلف از جمله بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. طبق بررسی های صورت گرفته، این مرگ و میرها سالانه حدود ۴۰ تا ۴۷ میلیارد دلار به بهره وری اقتصادی آمریکا خسارت وارد می کند.

این یافته ها به بررسی تأثیر استفاده از مواد پلاستیکی بر بدن انسان پرداخته و موارد بهداشت عمومی و مشاغل را برای کاهش یا حذف استفاده از مواد پلاستیکی تقویت می کند.

موادشیمیایی موسوم به «فتالات» در مکانیسم تولید هورمون بدن که به آن سیستم «اندوکرین» می گویند، تداخل ایجاد می کند. تجمع این موادشیمیایی در بدن با مشکلات رشدی، تناسلی، مغزی، ایمنی و دیگر مشکلات در ارتباط است.

حتی کوچک ترین اختلالات هورمونی ممکن است اثرات مهم رشدی و بیولوژیکی ایجاد کنند. محققان در تحقیقات قبلی خود به ارتباط فتالات ها با مشکلات تولیدمثلی مانند ناهنجاری های تناسلی و بیضه های نزول نکرده در نوزادان پسر و کاهش اسپرم و سطح هورمون تستوسرون در مردان بالغ اشاره کرده بودند. در این تحقیقات همچنین به ارتباط فتالات با چاقی کودکان، آسم، مشکلات قلبی و عروقی و سرطان در افراد هم پرداخته شده بود.

این موادشیمیایی سابقه بدی به لحاظ بیماری زایی دارند و وقتی به بررسی های قبلی و اثرات آن روی بدن نگاه می کنیم، شاهد خرابکاری های زیاد و بروز اختلالات متعدد در سیستم های بدنی هستیم.

فتالات ها کاربردهای زیادی در جامعه دارند و در گستره زیادی از محصولات از قبیل لوله کشی های PVC، کفپوش های وینیل، محصولات مقاوم در برابر باران و لکه، لوله های پزشکی، شیلنگ های آبیاری باغ و برخی اسباب بازی های کودکان برای ایجاد انعطاف پذیری بیشتر پلاستیک ها و مقاوم تر شدن آنها به کار می رود.

افراد هنگام تنفس هوای آلوده یا خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی هایی که در تماس با مواد پلاستیکی حاوی فتالات هستند، در معرض این موادشیمیایی قرار می گیرند. کودکان نیز با بازی با اسباب بازی ها و لمس آنها و تماس دست های آلوده به این موادشیمیایی با دهان خود در تماس با این مواد خطرناک قرار دارند.

محققان تجمع فتالات ها را در نمونه ادرار گرفته شده از حدود ۵۰۰۰ فرد ۵۵ تا ۶۴ سال مورد بررسی قرار دادند و میزان آن را با متوسط ۱۰ سال مرگ و میر زودرس مقایسه کردند. آنها بیماری های قلبی، دیابت، سرطان، عادات نامناسب غذایی، فعالیت بدنی و اختلالات هورمونی شناسایی شده در افراد را هم بررسی کردند.

فتالات بیش از هر چیز هورمون جنسی تستوسترون را مختل می کند که یکی از شاخص های بیماری قلبی و عروقی در بزرگسالان به شمار می رود. این وضعیت حتی می تواند منجر به مرگ و میر ناشی از جاقی و دیابت شود.

منبع: سیناپرس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها