|
کدخبر: 208490

مصرف دارو با این خوراکی ها ممنوع!

مصرف برخی از مواد غذایی در روند جذب برخی داروها اختلال ایجاد می کند. در واقع، این غذاها می توانند سرعت جذب یا دفع مواد شیمیایی را کاهش داده یا سرعت بخشیده و در نتیجه عملکرد دارو را مختل کنند.

تداخلات غذا و دارو یکی از مهمترین مواردی است که متخصصان این حوزه به آن توجه می کنند. اگرچه بسیاری از این تداخلات برای متخصصان کاملاً شناخته شده و معمولا روی بسته بندی داروها در مورد آن هشدار داده  می شود اما برخی از غذاهای رایج می توانند متابولیسم داروهای خوراکی را تحت تأثیر قرار داده، عوارض جانبی آنها را افزایش داده یا از عملکرد مفید آنها جلوگیری کنند.
به همین دلیل توصیه می شود هنگام تجویز دارو، از پزشک یا داروساز خود بخواهید تا اطلاعاتی در مورد آن به شما ارائه دهد. به گزارش سیناپرس، در اینجا به برخی از این تداخلات دارو با خوراکی هایی اشاره می کنیم که به طور معمول در فصل زمستان مصرف می شوند:

تداخلات مرکبات و دارو
مواد موجود در گریپ فروت بر عملکرد آنزیمی که متابولیسم برخی از داروها را مهار می کند تاثیر گذاشته و باعث افزایش جذب داروها در روده می شود. در موارد دیگر، گریپ فروت جذب دارو را کم کرده و اثربخشی  آن را کاهش می دهد.
به طور خاص این داروها را نباید با گریپ فروت مصرف کرد:
استاتین ها (کلسترول): سیمواستاتین ، آتورواستاتین ، لوواستاتین
نیفدیپین (فشار خون بالا)
آمیودارون (اختلالات ریتم قلب)
کورتیزون
فکسوفنادین (آنتی هیستامین)
سیکلوسپورین (سرکوب کننده سیستم ایمنی)
باید در نظر داشت پرتقال های تلخ و لیمو شیرین نیز می توانند تأثیر مشابهی داشته باشند ، اما پرتقال های شیرین چنین تأثیری ندارند.

تداخل بین محصولات لبنی و داروها

غذاهای غنی از کلسیم، جذب گوارشی آنتی بیوتیک ها مانند سیپروفلوکساسین یا نورفلوکساسین و همچنین داروهای پوکی استخوان (بیس فسفونات ها) را کاهش می دهد. به همین دلیل ، محصولات لبنی باید حداقل یک تا دو ساعت پس از مصرف این دسته از داروها مصرف شوند. همچنین خطر بروز هیپرکلسمی با داروهای ادرارآور (هیدروکلروتیازید) وجود دارد که باعث کاهش دفع کلسیم از طریق ادرار می شود.

ایجاد تعامل بین نوشیدنی های کافئین دار و محصولات دارویی بسیار مهم است.  به طور کلی آنتی بیوتیک هایی مانند سیپروفلوکساسین و نورفلوکساسین که به طور خاص برای درمان عفونت های مجاری ادراری استفاده می شوند، دفع کافئین از بدن را کاهش داده و ممکن است باعث افزایش عوارض جانبی همچون حملات عصبی، تحریک، لرزش، تپش قلب و غیره شوند. مصرف داروی تئوفیلین که برای آسم استفاده می شود نیز با نوشیدنی های کافئین دار توصیه نمی شود. به گزارش سیناپرس، به خاطر داشته باشید بهتر است در طول درمان با داروهای فوق، از مصرف  قهوه ، چای ، نوشابه یا نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین اجتناب کنید.

مصرف زیاد شیرین بیان ممکن است باعث ایجاد بی نظمی یا آریتمی های قلبی ، خستگی عضلات و فشار خون بالا شود. علاوه بر این ، اسید گلیسیریزیک این گیاه بر آنزیم های کبدی که داروها را متابولیزه می کند تأثیر گذاشته و در نتیجه جذب دارو کندتر یا بیشتر می شود.
به طور کلی در صورت مصرف این داروها به هیچ عنوان از شیرین بیان یا مواد حاوی آن استفاده نکنید:
دیجیتالیس/دیگوکسین (نارسایی قلبی)
دیورتیک ها
کورتیکواستروئیدها
داروهای ضد بارداری خوراکی
غذاهای غنی از ویتامین K
ویتامین K در سنتز و فعال سازی برخی پروتئین های انعقادی پلاسما نقش دارد. در نتیجه ، اثر ضد انعقاد خون مانند وارفارین را کاهش می دهد مصرف برخی داروها همزمان با خوردن مواد غذایی دارای ویتامین K خطر ترومبوز را افزایش می دهد. به گزارش سیناپرس، به طور کلی به یاد داشته باشید شما نباید در مصرف غذاهای حاوی ویتامین K  مانند کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج ، آووکادو ، جعفری ، کاهو ، چغندر و غیره افراط کنید. مصرف این مواد غذایی می تواند عملکرد داروهای ضد انعقاد خون را مختل کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر