|
کدخبر: 209468

انواع دریچه منهول

منهول یا محفظه بازرسی واحدی است که در زیر زمین ساخته می شود تا دسترسی به آب و برق مانند سیستم فاضلاب، سیستم زهکشی و غیره را ایجاد کند، بنابراین با کمک یک چاهک، خدمات زیرزمینی بازرسی، اصلاح، تمیز و نگهداری می شوند. به عبارتی ساده منهول ها چاهک هایی هستند که دسترسی را به تجهیزات زیرزمینی تاسیسات ایجاد می کنند. در ادامه معرفی محصولاتی نظیر لوله کامپوزیتی در اینجا از دریچه های منهول کامپوزیتی می گوییم؛ هدف اصلی از وجود منهول، ویژگی ها و انواع منهول ها را به طور خلاصه در این مقاله توضیح داده شده است.

هدف اصلی از وجود منهول عبارت است از:

برای انجام بازرسی، تمیز کردن و رفع هرگونه انسداد موجود در خط فاضلاب.

اتصال فاضلاب، تغییر جهت یا تراز نمودن فاضلاب را می توان با کمک منهول ها انجام داد.

دریچه ها دارای دریچه هایی سوراخ دار هستند که به خروج گازهای ناخالص کمک می کند. از این رو برای تهویه سیستم فاضلاب زیرزمینی وسیله مناسبی است.

منهول ها به ایجاد خط فاضلاب در طول های معمولی کمک می کنند.

دریچه منهول

ویژگی های منهول

در واقع برای دسترسی به تجهیزات زیرزمینی یک دریچه منهول، یک منهول و دسترسی های عمودی لازم است. لوله دایره ای عمودی در عمق و اندازه های مختلف در ایران موجود است. از این لوله ها برای دسترسی به اتصالات بازرسی در سیستم استفاده می شود و بهترین نوع منهول و دریچه کامپوزیت است.

منهول ها عمدتا 0.5 متر دورتر از خطوط کنار جاده قرار گرفته می شوند. عمدتا به گونه ای ساخته شده است که دورتر از خطوط ترافیک باشند.

دریچه منهول یک قطعه است که چاه را از هرگونه دسترسی غیرمجاز محافظت می کند. دریچه های مورد استفاده برای منهول ها می توانند به شکل مستطیل، مربع یا دایره باشند. جنس دریچه ها هم می تواند از بتن پیش ساخته، مواد کامپوزیتی یا هر نوع پلاستیک تقویت شده با شیشه باشد.

تأمین دسترسی از طریق منهول طی مراحل خاصی انجام می شود. اگر عمق منهول کمتر از 1 متر باشد، نردبان پله ای داخل ساخته می شود. اگر عمق منهول بیشتر از 2.5 متر باشد، یک نردبان معمولی داخل آن نصب می شود. جالب است بدانید که در حال حاضر منهول های مدرن نیازی به ورود فیزیکی ندارند و می توان با تکنولوژی داخل آنها را کنترل کرد.

موقعیت قرارگیری منهول

ساخت چاه در شرایط زیر انجام می شود:

جایی که تغییر خط فاضلاب ضروری است

نیاز به تغییر در اندازه و تراز فاضلاب وجود دارد

محل اتصال دو یا چند مسیر فاضلاب به یکدیگر

جنس منهول

چهار نوع اصلی منهول بر اساس مواد اولیه عبارتند از:

منهول های پلاستیکی

منهول های بتنی پیش ساخته

منهول کامپوزیتی

منهول های پلاستیکی

منهول های پلاستیکی با استفاده از مواد پلی اتیلن تولید می شوند. این محصولات با ساختار یک پارچه مقاوم تولید شده است. در این سازه از هیچ درز یا مهر و موم استفاده نمی شود به همین خاطر مشکل تعمیر و نگهداری ندارد و عمر مفید آن زیاد است.

منهول های پلاستیکی سازگار با محیط زیست و پایدار هستند. آنها خاک یا زمینی که در آن قرار گرفته است را آلوده نمی کنند و یا هیچ گونه عوارض جانبی ایجاد نمی کنند.

منهول های پلاستیکی در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. اینها با گذشت زمان دچار خوردگی نمی شوند و نیاز به نگهداری مکرر به مرور زمان ندارند. این منهول ها با لوازم جانبی دیگری مانند نردبان و روکش منهول تولید می شوند.

منهول های بتنی پیش ساخته

ساخت منهول ها با بتن پیش ساخته یک روش سنتی است. این روش کیفیت را تضمین می کند و همچنین نصب سریع را تسهیل می کند. منهول های پیش ساخته تولید شده در محل مونتاژ می شوند اما به دلیل وزن زیاد و قیمت رفته رفته جای خود را به منهول های کامپوزیتی می دهند. این نوع منهول حدود 100 سال عمر می کند به همین خاطر محبوب است.

 

منهول های کامپوزیت

منهول های کامپوزیت به گونه ای مهندسی شده اند که شامل یک بشکه منهول و یک دریچه شوند. این ترکیبی محصول از چند واحد مختلق تشکیل شده است. اما فناوری کامپوزیت واحدها را طوری کنار هم قرار می دهد که یکپارچه عمل کنند  و نیازی به درز گیر یا مهر و موم کردن آنها با پیچ و مهره وجود نداشته باشد. منهول های کامپوزیت به راحتی قابل حمل هستند و وزن آنها یک دهم وزن منهول بتنی است. از آنجایی که این نوع منهول سبک است، نصب منهول آسان است. منهول های کامپوزیت سازگار با محیط زیست هستند و از دوام بالایی برخوردارند.

منهول های کامپوزیت

چطور تجهیزات کامپوزیتی باکیفیت خریداریم کنیم؟

مهمترین فاکتوری که در خرید کالاهای کامپوزیتی دخیل است خرید از تولیدکننده معتبر می باشد. محصولات کامپوزیتی تنها به منهول ختم نمی شوند و محصولاتی مانند سوله کامپوزیتی، تیر برق کامپوزیتی حتی تصفیه خانه و... نیز تولید می شوند. یکی از معتبرترین تولیدکنندگان این نوع کالاها در ایران آب صنعت است. شرکت آب صنعت تهران از پیشگامان تهیه و تولید ملزومات صنایع آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی است که در سال 1370 تاسیس شد و در همان سال‌های آغازین، تحقیق و توسعه در زمینه تولید دریچه منهول کامپوزیت و هندهول (حوضچه کامپوزیت) را آغاز و پس از احداث فاز اول کارخانه در شهرک صنعتی اشتهارد موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری از سازمان صنایع و معادن گردید.

شما می توانید از راه های ذکر شده با این تولیدکننده خوشنام بیشتر آشنا شوید:

آدرس دفتر مرکزی :

آدرس: پاسداران – برج سفید – طبقه 7 – واحد 708

تلفن: 22553954 - 22553955 - 22551672 - 22579323 - 22589501 - 22579249 - 22760498

آدرس وبسایت: https://www.absanatco.com/

آدرس کارخانه : شهرک صنعتی اشتهارد – بلوار حافظ غربی – تنگستان سوم – تاکستان دوم – تنگستان اول – شماره

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر