|
کدخبر: 180052

چگونگی مصرف زعفران در بارداری

یکی از مواردی که مصرف زعفران حتی به مقدار کم ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند، دوران بارداری به‌ ویژه سه ماه اول بارداری می‌باشد. البته مصرف زعفران در کل دوره نه‌ ماهه بارداری منع نشده است؛ اما در دوره‌ هایی خاص لازم است که مراقبت‌های لازم در جهت مصرف کنترل شده زعفران صورت بگیرد.

خرید زعفران که یکی از چاشنی‌های مهم غذا و مکمل‌های درمانی استفاده می‌شود و کاربرد این گیاه به ‌عنوان یک دم‌ کرده گیاهی که خاصیت درمانی دارد از دیرباز مورد توجه عموم قرار داشته است. مزایا زعفران در موارد زیادی اثبات شده است؛ اما همان‌طور که می‌دانید هر گیاه یا دارو درمانی در مواردی منع مصرف و یا دارای محدودیت‌های مصرف می‌باشد.

یکی از مواردی که مصرف زعفران حتی به مقدار کم ممکن است برای فرد مشکل ایجاد کند، دوران بارداری به‌ ویژه سه ماه اول بارداری می‌باشد. البته مصرف زعفران در کل دوره نه‌ ماهه بارداری منع نشده است؛ اما در دوره‌ هایی خاص لازم است که مراقبت‌های لازم در جهت مصرف کنترل شده زعفران صورت بگیرد. در این مقاله به چگونگی مصرف زعفران در دوران بارداری و مزایا و معایب مصرف زعفران در بارداری می‌پردازیم.

 اگر که در این دوران به سر می‌برید و یا برای افزایش اطلاعات عمومی خود، توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آیا در دوران بارداری می‌توان از زعفران استفاده کرد؟

زعفران یکی از گیاهان ارزشمند با خواص درمانی محسوب می‌شود؛ اما در دوره بارداری ممکن است مشکلاتی را برای جنین به وجود بیاورد. زعفران دارای طبعی گرم است و مصرف بیش از حد آن موجب خونریزی و درنهایت سقط جنین شود. البته زعفران منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است و در صورتی‌ که دم‌کرده زعفران را با شیر مخلوط کنید از خواص آن بهره‌مند خواهید شد. از مزایا دیگر زعفران می‌توان به ضد اسپاسم بودن این گیاه اشاره کرد که در دوران بارداری می‌تواند تسکین‌دهنده مناسبی برای دردهای کلیوی و معده مادر باشد.

مصرف زعفران در دوران بارداری می‌تواند در کنترل فشارخون مادر نیز بسیار کمک‌کننده باشد و از طرفی نوسانات خلق‌وخوی فرد را که به دلیل اختلالات هورمونی ایجاد شده است تا حدود زیادی کنترل کند. زعفران در جهت بهبود کم‌خونی نیز مؤثر است. مزیت‌های زعفران شامل موارد دیگری مثل کم کردن خونریزی‌های بعد از زایمان را کم‌تر می‌کند و همین‌طور حرکت جنین در رحم به کمک زعفران راحت‌تر صورت می‌گیرد درنتیجه مادر درد کمتری را تجربه می‌کند.

در کنار مزایا زعفران که در دوران بارداری نام بردیم، این گیاه می‌تواند به شدت خطرناک نیز باشد. البته اگر که با پزشک خود مشورت کنید و این دوره‌ زمانی حساس را با دقت بیشتری سپری کنید در مصرف زعفران نیز دچار مشکل نخواهید شد. در ادامه معایب زعفران و مراقبت‌های لازم از مصرف آن در دوره‌های مختلف بارداری را شرح می‌دهیم.

مصرف زعفران در سه‌ماهه اول بارداری

در سه‌ ماهه اول بارداری رحم و جنین در حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارند. در نتیجه در این دوران هر چه که مصرف می‌کنید ازجمله زعفران باید زیر نظر پزشک قرار بگیرد. مزایا زعفران در سه‌ ماهه اول خیلی مطرح نمی‌شود و بیشتر اثرات منفی این گیاه و دم‌کرده آن اهمیت دارد. در سه‌ماهه اول بافت رحم استحکام لازم را ندارد و جنین هنوز کامل شکل نگرفته است در نتیجه استفاده از زعفران می‌تواند باعث شل شدن بافت رحم و در نتیجه خونریزی شود که از پیامد‌های آن نیز سقط جنین می‌باشد.

بارداری

طبق پژوهش‌های انجام شده ترکیبات موجود در زعفران موجب ایجاد انقباضات نا به هنجار در رحم می‌شود که ممکن است باعث سقط و یا زایمان زودرس شود. مزایا زعفران در سه‌ماهه اول زیاد نیستند و انقباضات خودکار رحم در اثر مصرف زعفران در سه‌ماهه اول به شدت افزایش پیدا می‌کنند که ادامه این وضعیت اصلاً برای جنین شکل نگرفته مناسب نمی‌باشد؛ بنابراین به‌طورکلی توصیه می‌شود که در سه‌ماهه اول از زعفران استفاده نکنید.

مصرف زعفران در سه‌ماهه دوم بارداری

سه‌ ماهه دوم بارداری به حساسیت اول بارداری نیست؛ اما همچنان باید مراقبت‌های لازم تغذیه‌ای انجام شود و مواد غذایی و دم‌کرده‌ هایی که به نحوی می‌توانند مضر باشند یا با دستور پزشک مصرف شوند و یا به‌ طور کلی از رژیم غذایی فرد باردار حذف شود. البته در دوره دوم بارداری با مصرف زعفران می‌توانید از مزایا زعفران استفاده کنید، اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد زعفران موجب سقط جنین می‌شود. پس از هفته پانزدهم بارداری مصرف زعفران در حد کنترل شده و زیر نظر پزشک مجاز است.

مصرف زعفران در سه‌ماهه سوم بارداری

مطالعات زیادی انجام شده است که بتوان با استفاده از گیاهان دارویی و مصرف آن‌ها، درد زایمان را تا حدی برای مادر کم‌تر کرد و به ‌عنوان تسکین‌دهنده درد از این گیاهان بتوان استفاده کرد. از مزایا زعفران این است که در نتیجه این تحقیقات به عنوان گیاهی تسکین ‌دهنده برای درد زایمان مطرح شده است. مصرف زعفران در سه ‌ماهه آخر بارداری با تأثیر بر روی هورمون‌های رحم، می‌تواند انقباضات رحم را کم‌تر کند و دهانه رحم را نیز گشادتر کند تا زایمان با درد کم‌تر و راحت‌تر صورت بگیرد.

همان‌طور که می‌دانید استفاده از گیاهان در طب سنتی برای کاهش انواع دردها بسیار کاربرد دارند و زایمان نیز یکی از شدیدترین درها شناخته شده که می‌توان با استفاده از گیاهان دارویی مسکن مثل زعفران این درد را تا حد کمی برطرف کرد. البته مصرف زعفران در سه‌ماهه دوم نیز باعث تغییر در هورمون‌ها می‌شود که تأثیرات مفید آن و مزایا زعفران را در سه ‌ماهه سوم و با نزدیک شدن به زایمان می‌توان مشاهده کرد. مزایا زعفران در کم کردن انقباضات رحمی بسیار مهم است.

بارداری.

چه مقدار زعفران در دوران بارداری مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم در سه ‌ماهه اول بهتر است که اصلاً مصرف نشود اما برای ما‌ه‌‌های بعدی به‌صورت زیر مصرف شود تا از مزایا زعفران استفاده کنید.

  • هر بار مصرف یک‌ چهارم قاشق چایخوری زعفران مصرف کنید (یک یا دو رشته زعفران).
  • زعفران دم کشیده: زعفران را با آب جوش همانند سایر دم‌کرده‌‌ها می‌توانید مصرف کنید.
  • شیر با زعفران: شیر را گرم کرده (البته شیر سرد نیز می‌توان مصرف کرد) و سپس دو یا سه رشته زعفران در آن حل کنید.
  • زعفران با آب: در این حالت دم‌کرده زعفران را هر بار با مقداری آب مخلوط کنید و استفاده کنید.

زعفران

استفاده از زعفران در دوران بارداری می‌تواند به شما در داشتن زایمانی راحت‌تر کمک کند و در طی این دوران نیز می‌تواند در جهت بهبود نوسانات خلقی و فشارخون مؤثر باشد. مزایا زعفران در سه‌ ماهه دوم و سوم بارداری زیاد است اما توجه کنید که در سه ‌ماهه اول بارداری نباید مصرف شود.

روش‌های مصرف زعفران در دوران بارداری در این مقاله توضیح داده شد. با مطالعه آن می‌توانید از مزایا و معایب زعفران و همین‌طور چگونگی مصرف زعفران آشنا شوید.

 

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر