|
کدخبر: 149268

پاندمی با ما چه می‌ کند؟

قبلا تصور می شد با توجه به رعایت بهداشت جامعه و واکسیناسیون روند بیماری های عفونی رو به کاهش خواهد رفت. اما پاندمی ها و شیوع همگانی بیماری ها نشان داد، علیرغم رعایت بهداشت در جامعه و واکسیناسیون؛ عفونت ها به شکل بیماری‌ها جدید جایگزین بیماری های قبلی می شوند.

سبک زندگی پاندمی با ما چه می‌ کند؟

دکتر یادگارنیا، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به نحوه شیوع میکروب‌ها و تبدیل شدن آنها به اپیدمی گفت: در مورد بیماریهای عفونی دو اتفاق مهم رخ می‌دهد که یکی از این پدیده‌ها بیماری‌های نوپدید هستند.  قبلا تصور می‌شد با توجه به رعایت بهداشت جامعه و واکسیناسیون  روند بیماری‌های عفونی رو به کاهش خواهد رفت.

وی با بیان این مطلب که ویروس های قدیمی با تغییر ژنتیک قابلیت بازگشت دارند؛ عنوان کرد: پاندمی‌ها و شیوع همگانی بیماری‌ها  نشان داد، علیرغم رعایت بهداشت در جامعه و واکسیناسیون؛ روند بیماری‌های عفونی رو به کاهش هم در نتیجه تغییراتی که در بیماری‌های عفونی رخ می‌دهد به شکل  بیماری‌های جدید جایگزین بیماری‌های قبلی می‌شوند.

 این فوق تخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این سوال که کروناویروس جز بیماری های نوپدید است؟ تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانید میزان بیماری‌های عفونی همچون سرخک و آبله در جهان بسیار کاهش یافته اما  یکسری بیماری‌ها همچون  سویه‌های جدید آنفولانزا و یا کروناویروس  از  بیماری‌های نوپدید هستند که جایگزین آنها شده اند. بر همین اساس تصور می‌کنیم تغییراتی در بیماری‌های عفونی اتفاق می‌افتد و علی‌رغم مهار برخی از بیماری‌ها، ویروس‌ها و عفونت‌های جدیدی پدید می‌آید که به مجموعه این ویروس‌ها بیماری­‌های نوپدید گفته می‌شود. 

وی افزود:  تغییر ژنتیک ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها ممکن است در جهان عفونت‌های جدید و بیماری‌های نوپدید به وجود آورد که  سردسته بیماری های نوپدید حال حاضر جهان، کروناویروس و  برخی از سویه‌های آنفولانزا هستند. لذا جامعه باید برای مقابله با اپیدمی‌ها و پاندمی‌های بیماری‌های نوپدید آمادگی برخورد علمی داشته باشد چرا که در صورت وجود آمادگی حتی با بررسی‌های دقیق می‌توان به این نتیجه رسید که سال آینده جامعه دچار چه اپیدمی خواهد شد.

 

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر