|
کدخبر: 135588

این افراد بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند

مبتلایان به دیابت نوع یک که دیابت کنترل شده دارند، خطر بیشتری نسبت به دیگران برای ابتلا به کرونا ندارند اما کسانی که به طور مدام قند خون بالایی دارند، ممکن است آسیب پذیرتر باشند.

انجمن اطلاع رسانی دیابت ایران در گزارشی نوشت: دیابت نوع یک خود به تنهایی عامل خطری برای ابتلا به کرونا محسوب نمی‌شود، کنترل نامناسب دیابت و قند بالا بدن را مستعد ابتلا به همه عفونت‌ها می‌کند و این بیماری نیز از این قاعده مستثنا نیست. افراد مسن با بیماری زمینه‌ای باید بیشتر مراقب باشند و پیشگیری کنند ولی جوانان سالم یا با بیماری زمینه‌ای کنترل شده خطر بالاتری ندارند.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا، علایم بیماری ممکن است از یک تا ۱۴ روز پس از ورود ویروس به بدن ظاهر شوند. شروع علایم معمولا با تب، سردرد، سرفه و آبریزش بینی بوده که در صورت پیشرفت بیماری ممکن است با بروز تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی همراه شود.

بر اساس این گزارش، شایع‌ترین علامت‌های این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک هستند. برخی بیماران ممکن است دردهایی ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه کنند. این علایم عموما ملایم هستند و به‌تدریج آغاز می‌شوند.

توصیه می‌شود تا در صورت برخورد با فردی که دارای این علایم ضمن رعایت فاصله (حداقل یک متر) از دست دادن و روبوسی به شدت پرهیز کرده و پس از مواجهه، دستان خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

دست‌های خود را به طور منظم با آب و صابون بشویید و یا با محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی تمیز کنید؛ حتی اگر دستان شما به ظاهر کثیف نباشند. این کار می‌تواند ویروس‌های موجود در سطح پوست را از بین ببرد. هنگام عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید. پس از عطسه یا سرفه حتما دستمال را داخل سطل زباله «در دار» انداخته و دستان خود را بشویید.

همواره یک متر فاصله با سایر افراد را رعایت کنید، به ویژه اگر فرد مقابل دارای علائم سرفه، عطسه یا تب است، در طول روز ممکن است دست‌ها به ویروس آلوده شوند بنابراین از لمس صورت به‌ویژه چشم ها، بینی و دهان پیش از اطمینان از نظافت دست‌ها بپرهیزید.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها